Pentru a arăta bine și a fi sănătoasă trebuie neapărat să respectăm principiile alimentației sănătoase. Vara suntem privilegiați întrucât avem o varietate de legume și fructe, care sunt o sursa de energie și rețeta unei alimentații corecte.

Dejunul ar trebui să conțină 20-25% din totalul de calorii zilnice. Persoanele care nu obișnuiesc să ia micul dejun au o capacitate de muncă redusă, prezintă stări de somnolență și nervozitate. Așadar, nu eviați micul dejun, aceasta poate conține ce doriți: legume, fructe, ceriale, iaurturi, lactate, etc.

Prânzul va conține 30-35% din totalul de calorii zilnice. Acesta va include:supe de legume, salate, pește, carne, fructe și legume.

Cina va conține doar 10% din totalul de calorii zilnice. Preferabil să includă pește și multe legume.

Este important ca în alimentație să fie respectate necesitățile zilnice de glucide (50-60%), proteine(10-20%) și grăsimi (20-30%).Vara din cauza căldurii digestia este mai lentă, de aceea nu se recomandă de consumat alimente care se digeră greu: mezeluri, bucate prăjite, sosuri. 

Este important să consumăm multe lichide – cel puțin 2 lotru pe zi (apă plată naturală, cu puțină lămâie sau frunze de mentă, ceai rece sau infuzii de plante neândulcite) și să consumam multe fructe, legume proaspete, produse lactate degresate și carne dietetică (pui, curcan), preferabil ar fi de înlocuit carnea cu peștele.

Supele de legume reci cosumate vara sunt o variantă foarte sănătoasă de substituire a lichidelor și mineralelor pierdute prin transpirație.înghețata este desertul cel mai bun pentru siluetă și se recomandă în cantități de 100-150g pe zi, nu mai mult.Totodată e bine să reducem consumul de alcool, cafea și zahăr, deoarece acestea măresc gradul de deshidratare. Băutura vedetă a verii este sucul de tomate – hipocaloric, conține multe vitamine, minerale și fitonutrienți.
 

În sezonul estival în capul mesei trebuie să stea legumele proaspete de sezon: roșiile, castraveții, varza, spanac, ardei, vinete, dovleceii. Conținutul lor caloric scăzut și cantitatea mare de fibre, vitamine, minerale și apă le fac de neânlocuit.
Pentru a avea un ten frumos trebuie să consumăm ardei gras ( culoarea nu contează), deoarece conține multă vitamina C, magneziu, potasiu, fier și calciu, are efect antioxidant și anticancerogen.

Ardeiul iute stimulează vasodilatație, intensifică transpirația și ajută la eliminarea excesului de caldură din organism.

 

Vinetele sunt hipocalorice, daca nu le prăjim în ulei (au proprietatea de a absorbi uleiul), conțin antioxidanți și sunt bogate în fibre.
Castraveții sunt recomandabili pentru hidratare ( 95% bogați în apă).

Piersicii accelerează activitatea intestinală, îmbunătățesc digestia dificilă, iar caisele conțin potasiu și calciu, înlătură insomnia și starea de astenie.

 

Pepenele galben sau roșu conține 95% apă, fiind un remediu hidratant și răcoritor pentru vară, ameliorează retenția de lichide și celulita prin conținutul de potasiu.

Uleiul de măsline extravirgin consumat crud 1-2 linguri asigură aportul de vitamina E, care este liposolubilă și împiedică deteorarea pielii după expunerea la soare.

 

Luminița Suveică, medic nutriționist

 

Distribuie articolul: