Ronțăitul dintre mese este unul dintre cele mai rele obiceiuri alimentare ale societății moderne, care s-a răspândit rapid. La birou, la școală sau chiar acasă, în fața calculatorului, televizorului, consumăm o mulțime de gustări. De multe ori nu ne dăm seama dacă ne este sau nu cu adevărat foame, mâncăm din plictiseală, fără să realizăm că acestea ne distrug sănătatea. Devorăm biscuiți, batoane de cereale, chipsuri, covrigei,  gogoșele, alune sărate. Nutriționista Victoria Ursu a întocmit o listă a gustărilor nocive și a alternativelor sănătoase pentru acestea.

14796234_716354895187020_234616565_o

Covrigii par inofensivi și chiar sănătoși, în special cei preparați din tărâțe sau cu semințe de susan. Nutriționista Victoria Ursu a explicat pentru e-medicina.md că, în realitate, un singur covrig înseamnă o bombă calorică. De obicei, aceștia sunt preparați din făină, apă, ulei, zahăr și sare. Niciunul din aceste ingrediente nu are valoare nutritivă importantă, adică nu conține vitamine, minerale sau fibre. Aceste produse de simigerie îngrașă și dăunează inimii, stomacului, pot favoriza apariția diabetului și lovesc dur la pancreas. Mai mult, conținutul mare de sare duce la creșterea tensiunii arteriale.

Plăcintele din comerț, ca și în cazul covrigilor, sunt pline de calorii și fac mult rău organismului. În mare parte, acestea sunt gătite din făină de proastă calitate, grăsimi, margarină și aditivi dăunători.

Pe lângă faptul că se depun bine pe șolduri și nu au vreo valoare nutritivă, mai și fac foarte rău stomacului, inimii și ficatului”,avertizează nutriţionista Victoria Ursu.

maxresdefault

Gogoșile, de regulă, sunt prăjite în ulei ieftin, care devine extrem de cancerigen după câteva prăjeli. Nutriţionista ne atenționează:

Cantitatea enormă de zahăr și carbohidrați procesați le transformă în unele din cele mai nocive deserturi”.

Chipsurile sunt pline de grăsimi nesănătoase, calorii și pot provoca apariția cancerului.

„Acizii grași din chipsuri sunt considerați ca fiind cea mai periculoasă categorie de grăsime, pentru că sporesc amenințător nivelul colesterolului „dăunător” în organism. Mai mult, atunci când sunt gătiți la temperaturi extrem de înalte, cartofii eliberează acrilamide, o substanță periculoasă și cancerigenă”, explică Victoria Ursu.

batoane-de-cereale-fara-gluten

Foto: eCuisine

Batoanele de cereale. Chiar dacă pe ambalaj scrie eco, fitness, bio sau natural, nu vă lăsați păcăliți. Cele mai multe dintre batoanele de cereale conțin o cantitate foarte mare de zahăr și aditivi artificiali. Potrivit nutriţionistei, „acestea sunt pline de carbohidrați procesați, care sporesc nivelul glicemiei, în consecință ne îngrășăm”. Studiile au demonstrat că un singur baton poate conține aproape patru lingurițe de zahăr, peste 20% din limita recomandată zilnic.

Alunele prăjite sunt bombe calorice. Nu este vorba despre alune în sine, ci despre prăjirea lor. Toate tipurile de alune trebuie consumate crude, pentru că în procesul de prăjire, o mare parte din nutrienți se pierde, iar în alunele care ajung în comerț sunt adăugate cantități enorme de sare, ulei sau zahăr.

Nu panicați! Puteți ronțăi între mese, dacă aveți la îndemână alternative sănătoase:

Nucile. Sunt o gustare delicioasă, dar și sănătoasă. Nucile sunt recomandate pentru că țin foarte bine de foame și conțin multe substanțe nutritive extrem de necesare. În ele sunt acizi grași Omega-3, buni pentru inimă, precum și fibre și minerale, care fac bine intestinelor, vaselor de sânge și scad nivelul colesterolului „rău” în sânge. De asemenea, nucile conțin vitamina E, care îți face pielea mai frumoasă și mai luminoasă. Totuși, sunt bogate și în calorii, așa că nu le consuma în exces.

almonds-benefits-north-cyprus

Foto: Magazin Bio

Migdalele. Sunt una dintre cele mai bune snack-uri dacă vrei să pierzi câteva kilograme, dar nu consuma mai mult de 50 de grame pe zi.

„Dacă ți-ai propus să slăbești, atunci 10-15 migdale pe zi vor fi suficiente”, ne sfătuiește Victoria Ursu. Este o cantitate suficientă, dacă vrei să o consumi între mese. Pe lângă faptul că taie minunat senzația de foame și poftele, pentru că au magneziu, responsabil pentru reglarea glicemiei, acestea au și efecte pozitive asupra inimii. Au multe grăsimi, dar sunt monosaturate, adică sănătoase, precum și proteine vegetale de calitate. Trebuie consumate obligatoriu crude, nicidecum prăjite.”

Semințele de dovleac. Ca și nucile și migdalele, semințele de dovleac aduc o mulțime de beneficii și conțin magneziu, acizi omega-3. Pe lângă asta, acestea sunt bune pentru sănătatea ficatului, a prostatei, previn apariția diabetului și ajută la ameliorarea simptomelor pe care le au femeile în timpul menopauzei. Pot fi consumate cu câteva ore înainte de culcare, pentru că ajută la un somn odihnitor, datorită unui aminoacid numit triptofan. Nutriţionista precizează:

„Ca și nucile, migdalele și alte oleaginoase, semințele de dovleac vor fi hidratate din timp pentru a fi eliberate de inhibitorii de enzime ce îngreunează digestia”.

Morcovii. Nu este dificil să-ți iei doi-trei morcovi ca să-i ronțăi la birou. Sunt bogați în fibre și vitamina A, adică te ajută să îmbătrânești mai lent, să ai o piele frumoasă și o vedere mai bună. Mai mult decât atât, previn apariția cancerului, iar antioxidanții din ei ajută ficatul. Mai poate fi adăugat și gustul lor ușor dulce și faptul că oferă energie.

Bananele. Sunt ideale pentru digestie, protejează inima, oasele și mușchii și sunt o sursă importantă de energie. Bananele conțin anumiți acizi care sunt transformate în serotonină și melatonină, hormoni responsabili de starea de bine și care te relaxează.

„Pentru pofticioșii de dulce, bananele sunt extraordinare”, adăugă Victoria Ursu.

Ciocolata neagră. Pentru cei care nu-și imaginează viață fără ciocolată, o gustare ideală este cea neagră, adică cea care conține cel puțin 70% cacao. Consumată în cantități rezonabile, adică 2-3 pătrățele pe zi (până la 30 g), ciocolata neagră ajută la scăderea tensiunii arteriale. Este minunată pentru creier și te va face să te simți mai fericit.

Sursa: e-medicina.md