Am cunoscut-o pe Natalia întâmplător, când mergeam pe o alee din Padova. Este drochiancă, ca și mine, așa că am recunoscut-o din prima. A doua zi, eram într-un palazzo, cum zic italienii, în Veneţia – unde Natalia cânta alături de un tenor italian.

Statut de emigrant

Natalia Roman este soprană. în prezent, cântă lângă cei mai renumiți tenori din Italia, dar calea pe care a parcurs-o până aici n-a fost deloc uşoară. Pentru prima dată ajuns în Italia la un concurs de muzică, unde i s-a făcut o ofertă de colaborare.

Ezitând, a decis totuși să accepte și să rămână, fiindcă cei care au auzit-o i-au promis că va avea o carieră de succes. însă după câteva săptămâni, Natalia a înţeles că promisiunile s-au risipit, iar singurul lucru cu care s-a ales era statutul de imigrantă ilegală.

în lunile ce au urmat, Natalia a lucrat ca mai toate moldovencele: a făcut menaj in casele italienilor. „Jumătate de an nu ştiam pe ce lume sunt, mai ales ca încă nu cunoșteam limba… Un singur lucru îl ştiam: că am un scop pe care trebuie să-l ating”.

Salvarea Nataliei, după cum ne confesează ea, a fost chiar familia ei. Mama Nataliei, dar şi soţul ei erau deja de ciţiva ani în oraşul italian Padova. Anume soţul ei a fost cel care a spus “basta” lucrului necalificat.

El i-a găsit Nataliei o profesoară de canto, pe care au plătit-o, iar Natalia a început lecţiile. “Am plecat cu soţul la profesoară, ea m-a ascultat şi a spus că am o voce extraordinară, dar că am foarte mult de lucrat”. în plus, i-a promis că în câţiva ani va deveni o Violetta excelentă pentru Traviata lui Verdi. Aşa s-a şi întâmplat.

Prin greutăţi, la stele

Susţinută de profesoara sa Luisa Vannini, în 2006 Natalia participă la un Concurs Internaţional din Padova, ce poartă numele vestitei soprano Iris Adami Corradetti. Juriul a remarcat vocea inedită a Nataliei, astfel că a obţinut premiul III la acest concurs şi o bursă de studii la Circolo della Lirica di Padova. în acelaşi an debutează în Traviata. Rolul Violettei îi aduce aplauzele publicului şi aprecierea criticilor italieni. 

în anii care au urmat, Natalia a fost invitată pentru mai multe roluri principale. Ea le-a interpretat pe  Zerlina în “Don Giovanni” de Mozart, Mimi și Musetta în “La Boheme” de G.  Puccini, Gilda din “Il Rigoletto” lui G. Verdi, Norina in “Don Pasquale” a lui G. Donizetti. Cartea ei de vizită rămâne totuși rolul Violettei. 

Daniele Ruzza, violonistul care concerteaza mai bine de doi ani alături de Natalia, spune că are pentru ea o stimă deosebită: „Ea are o voce foarte clară, bogată. Nu simt vreo diferenţă între ea şi interpreţii italieni. Accentul nu se simte deloc.”

Deşi Italia este ţara cu cei mai mulţi conaţionali de-ai ei, Natalia spune că puţini dintre aceştia vin la spectacolele ei. Atunci când am întrebat-o dacă vrea să revină în Moldova, ea mi-a răspuns laconic: „Poate când voi fi foarte bătrână, ar fi bine să merg să deschid o şcoală de canto liric.”

între timp, în Italia a venit şi fratele Nataliei. Acum, din toată familia, doar tatăl ei a rămas în Moldova. Cât despre viitor, ea îl vede în teatrele cele mai mari din lume, începând cu La Scala…

Distribuie articolul: