Actualmente a avea unui produs bun nu mai este garanția succesului. În lumea noastră complexă, cu o concurență extinsă pe, practic, orice nișă, promovare este cheia vizibilității și chiar existenței afacerii tale. Azi, pur și simplu, nu ai voie să dispari de pe piață, iar promovarea în agricultură mai nou înseamnă diseminarea mesajului tău în toate mediile disponibile: atât offline, cât și online. Mai mult chiar, să te diferențiezi de concurență și să ai o abordare diferită poate aduce profitabilitate și recomandări pe bandă rulantă.

Ca să te promovezi în mediul digital, începe cu începutul: cine e clientul tău?

De ce este această întrebare vitală? Haide să schițăm un caz practic. Să zicem că ai o seră unde cultivi pomușoare, undeva în nordul țării. Tendința generală ar fi să spui că subiecții consumatori sunt toți cei care le folosesc în alimentație. Și ar fi parțial adevărat, dacă… nu ar interveni anumite rigori:

–        Cui i se potrivesc produsele tale? Cui nu?

–        Cine are o astfel de alimentație? Cine nu?

–        Produsul tău va fi benefic sau poate avea repercusiuni pentru o anumită categorie de persoane?

Este foarte ușor să setezi un auditoriu cu vârsta între 18-60, dar este exact cazul în care ai arunca o piatră într-o mare!

Deci, alegând corect clientul reușești să:

–        Setezi corect mesajul – da, comunicarea ta trebuie să-l intereseze și, de ce nu, să curteze clientul;

–        Oferi anume ceea ce caută clientul tău – adică, te găsește din prima;

–        Obții feedback – iar asta este important, mai ales dacă te numeri printre antreprenorii care vor să își dezvolte afacerea calitativ.

Deci, atunci când decizi că ai nevoie de promovare digitală, fă un efort și identifică eficient clientul tău. Crede-mă, asta îți va salva bugetele și timpul prețios!

Ce canale de comunicare să folosești?

  • Social Media

Haide să începem cu titanii promovării! Da, actualmente social media este o forță. În 2021 acesta nu mai este un secret.

Dacă încerci să te faci cunoscut în mediul online și nu deții o pagina de Facebook, LinkedIn, sau Instagram sarcina poate fi extrem de dificilă, de fapt. Ar trebui să alegi una sau mai multe platforme, pentru că vor fi utile pentru promovarea afacerii tale și în diseminarea informației despre tine, direct de la emițător. Te poți conecta cu partenerii, clienții și potențialii clienți, căci pe majoritatea îi găsești în mediul online. Aceste platforme de socializare îți oferă și componenta de mesagerie, ceea ce te face extrem de ușor de găsit și abordat.

Dacă, în schimb, ai o afacere preponderent B2B, LinkedInul îți poate fi foarte util: viitori tăi parteneri de afaceri sunt acolo!

Foto: agora.md

  • Presa

Este extrem de important să colaborezi cu presa specializată. Cel mai practic ar fi să te deprinzi să comunici despre evenimentele, succesele companiei tale sau chiar despre schimbările importante. Cum faci acest lucru? Simplu! Scrii comunicate imparțiale, însoțite de fotografii și le expediezi mai multor publicații. Măcar una sau 2 publicații, dacă aleg să scrie despre tine, ai un avantaj enorm atât pe vizibilitate, cât și pe partea de SEO.

  • Prezentări publice și conferințe

Cu siguranță a vorbi despre afacerea ta aduce avantaje. Fie că faci acest lucru în mediul online, fie în offline, dar ai să poți să-ți atragi multă vizibilitate și popularitate fiind curajos și vorbind. Nu toți sunt dispuși să apară public, dar faptul că tu o vei face te va scoate în față, din mai multe puncte de vedere.

  • Website-ul propriu

Site-ul tău este prima sursă de informare pentru cei ce vor să afle despre activitatea pe care o desfășori: atât să-și răspundă la întrebarea simplă: „cu ce te ocupi?”, cât și să afle informații detaliate despre tine. Aici poți încărca articole blog, poze și videouri care să releve afacerea ta din cele mai bune unghiuri. Poți promovare propriile produse în articole, arătând cum pot fi ele folosite, postând poze de la clienți și dând sfaturi utile despre cum să fie folosit acest produs pentru a obține maximum de avantaje. Poți crea, de asemenea, și un magazin online și să ai clienți la zi. Ai nevoie doar de înregistrare domeniu .md și de găzduire web bună!

Haide acum să trecem și la niște sfaturi mai practice! Mai jos venim cu idei de promovare, în dependență de categoria din care faci parte.

Așadar, dacă ești producător, încearcă:

  1. Să oferi informații despre utilizarea produselor tale. De exemplu, pentru producătorii de mure – care sunt beneficiile lor pentru diverse probleme de sănătate, cum se utilizează produsul în dependență de vârstă și patologii, informații despre calitatea produsului și în ce combinații îl poți folosi. Toate aceste informații trebuie să fie cât mai utile cititorilor și urmăritorilor tăi. Scopul acestor postări nu sunt DE A VINDE, dar de a informa de calitate și de a face branding.
  2. Să participi activ în grupurile sociale și la evenimente offline și online. Acest aspect scoate în evidență brandul, îl poziționează mai aproape de consumator, oferind posibilitatea de a comunica direct cu cumpărătorii săi și să obțină un feedback de la ei.
  3. În conformitate cu scopurile tale (de pe piața internă sau externă), formează o strategie de promovare pe rețelele de socializare și media, pentru a ajunge la consumatorul final. Parteneriatele își au beneficiile sale, dar se analizează cu atenție toate aspectele lor.

Dacă ești reprezentantul unei asociații agricole:

  1. Lucrează cu lista companiilor ce fac parte din aceste asociații: ar fi binevenit ca despre fiecare să se scrie câte o mică informație, detalii despre produse, locație, niște poze curente cu produsele lor. Ideal, acest ciclu ar fi ok să se repete de 2 ori pe an, dacă lista de companii nu e foarte extinsă.
  2. Fiecare asociat sau viitor asociat, are un șir de întrebări începând de la piața de desfacere, până la uneltele de prelucrare a pământului. Informații utile și colaborări cu companiile din domeniu, ar putea oferi soluții pentru companiile din ambele tabere. De exemplu, asociația producătorilor de lapte, pot face înțelegeri cu firmele producătoare de ambalaje, pentru a obține prețuri speciale la produsele de ambalat, sau obținerea prețurilor speciale la procurarea furajelor pentru animale. Sau obținerea granturilor pentru procurarea utilajelor de prelucrare a pământului. Iar acestea informații să fie distribuite către auditoriul său prin diverse metode: postări Facebook, email sau sms/Viber.
  3. Colaborări cu Media. Pentru a dezvolta și crește această ramură în continuare, sunt binevenite reportajele despre cele mai interesante povești, de la cele de succes, până la cele nereușite, cu căutarea soluțiilor pentru companiile ce sunt în impas.
  4. Colaborări cu instituțiile de stat și cele internaționale. Asta va oferi posibilitatea de a vă extinde pe piețe noi.
  5. Oferirea informațiilor utile de obținere a actelor necesare, de înregistrare la tendere, acte pentru export, pentru vânzare în rețele de magazine ș. a.

Cu siguranță, pentru domeniul agricol promovarea trebuie să fie în paralel, atât online, cât și offline. Mulți dintre clienții tăi probabil că sunt încă de modă veche. Ei nu prea știu să caute informații despre agricultură în mediul digital. Ei ar prefera cataloagele sau broșurile. În acest caz folosește flayere, cărți de vizită, broșuri, bannere la evenimentele de profil etc.

Distribuie articolul: