Sloganele „Sănătatea e cool” sau „Țigara, accesoriu demodat” îi fac de cele mai multe ori să zâmbească atât pe fumători, cât și pe nefumători. Totuși, lupta cu fumatul e una adesea dificilă, iar atunci când se pune problema abandonării acestui obicei, zâmbetul dispare. Ajutorul psihologilor, care știu să recomande fumătorilor câteva alternative și sfaturi practice, e cât se poate de util.
De Ziua anti-fumat (No Smoking Day), care anul acesta a fost sărbătorită pe 14 martie, hipnoterapeutul Max Kirsten a oferit fumătorilor câteva sfaturi practice pentru a renunţa la acest viciu:

1. Odată şi odată ai să renunţi la fumat, de aceea fă-o mai devreme decât mai târziu!

2. Decide singur(ă) care sunt motivele pentru care trebuie să renunţi la fumat, fie că îţi este frică de cancerul pulmonar, te pregăteşti să devii tată/mamă, vrei să cucereşti o persoană, dar ţi-i jenă de mirosul greu pe care-l răsufli, sau, pur şi simplu, cheltuiești o avere pe ţigări.

Următoarea etapă e să enumeri care sunt beneficiile pe care le aduce o viață fără tutun. Nici nu o să-ți dai seama că dintr-o dată, vei descoperi că poţi avea tenul mai proaspăt, părul și unghiile mai rezistente şi strălucitoare, o dantură sănătoasă și, în plus, vei scăpa de mirosul putred din plămâni (fără supărare).

3. Cere susţinerea familiei, a prietenilor, a tuturor celor care te înconjoară. Mărturiseşte-ţi planurile şi roagă-i pe fumătorii cunoscuţi să nu fumeze în apropierea ta și să nu îţi ofere ţigări.

4. Înainte de a renunţa complet la fumat, pe vreo câteva zile încearcă ţigări de un alt brand, ţigări mai „proaste”, ce au un gust mult mai neplăcut faţă de cele pe care le obişnuieşti să le fumezi. Astfel, fumatul nu ţi se va mai părea o activitate atât de plăcută.

5. În ziua „cea mare”, aruncă ţigările, scrumierele, brichetele sau orice altceva ce-ţi poate readuce aminte de fumat. Spală-ţi toate hainele, curaţă maşina sau canapele din casă pentru a elimina mirosul. Evident că va dura ceva timp până mirosul va dispărea complet.

6. În primele trei zile, organismal tău este supus unei detoxifieri intense de nicotină, aşa că reduce cantitatea de băuturi cu cafeină, consumă de cel puţin de patru ori pe zi suc proaspăt stors, apă plată sau cât mai multe fructe. De asemenea, plimbă-te regulat la aer curat.

7. Dacă simţi că încă nu ești suficient de rezistent(ă), evită situaţiile care te pot tenta să fumezi. Deseori, aceasta se întâmplă cînd ieşi cu prietenii la o cafea. Un mod util este să-ţi ocupi mâinile cu un pix, o scobitoare sau să-ţi cuprinzi persoana iubită.

8. Deshidratarea cauzează pofte, de-aceea bea apă proaspătă pe tot parcursul zilei. De asemenea, pentru unii, guma de mestecat mentolată vine în ajutor, sau poţi să apelezi la spălatul pe dinţi ori de câte ori ai nevoie. Aceasta îţi va păstra mereu respiraţia curată, proaspătă, creându-ți ideea să nu doreşti să strici senzaţia cu vreo ţigară.

9. Înscrie-te la un program sportiv sau apelează la un antrenor personal care să-ţi ofere o educaţie sportivă. Mergi la sala de forţă, practică înotul sau frecventează grupurile de fitness, pilates sau lupte marţiale — vei observa că în scurt timp vei dori să-ţi schimbi modul de viaţă într-unul cât mai sănătos.

10. Evită alcoolul, căci poţi fi persoana care nu rezistă la fumat atunci când bea. E nevoie de timp şi practică pentru a învăţa să bei alcool ca un nefumător.

La urma urmei, demonstrează-ţi tăria voinţei: poţi învinge o ţigară, n-o lăsa sa te manipuleze, căci totuşi omul a fost cel care a creat-o şi nu invers! Multă baftă!

Distribuie articolul: