A inventat cel mai trendy accesoriu de carte și declară că știe exact cum trebuie să arate femeia care poartă Bookletta, ar recunoaște-o dintr-o mie! Sanda Cojocaru promovează lectura la braț cu moda, iar cea mai recentă premieră adusă la Chișinău direct din București a fost un eveniment de fashion organizat într-o Bibliotecă. Cum e să faci o afacere dedicată exclusiv femeilor extroverte, dar și ce le lipsește tinerilor de la Chișinău, aflăm chiar de la Sanda, într-un interviu acordat revistei PentruEA.md.

Cum te împarți între două mari orașe: Chișinău și București?

Mă împart, deși de aproape opt ani stau mai mult la București. La Chișinău vin cam o dată la două-trei luni pentru evenimente Bookletta, ca să-mi văd familia, dar de fapt livrez aproape zilnic genți la Chișinău. Am rămas destul de împresionată de cererea mare aici.

Cum sunt prețurile din Moldova?

Exagerat de mari, din păcate eu nu mai cumpăr de aici nimic deja de ani buni, deoarece pe lângă prețul foarte mare, calitatea lasă foarte mult de dorit. În România se apropie totul ușor-ușor de prețurile din occident. Aș plasa Bookletta un pic mai sus ca Zara și ușor mai jos ca Furla, la nivel de brand și costuri.

 Sanda Cojocaru

Cu cine lucrezi la București?

Cu designeri, croitori, meșteri… eu sunt doar inventatorul, mintea, investitorul, zi-mi cum vrei. Mai nou fac și design de genți, pentru că am prins un pic de meserie de la designerul cu care am lucrat de la începuturi și până acum. Eu sunt un om de PR, am venit doar cu ideea, mai mult nu știam o iotă! Am început să desenez chiar eu, am și puțină experiență de la Școala de Arte din copilărie, iar ultimele genți sunt chiar invențiile mele. Curând, cine știe, mă apuc și de cusut.

Care este diferența între Chișinău și București dacă vorbim de cum e apreciată Bookletta?

E o diferență mare! Mi-a luat foarte mult timp să mă evidențiez pe piața din București, deși invenția și produsul în sine este unic. Lumea designerilor de acolo este foarte dezvoltată, e o piață dură, deci tre să cunoști oamenii potriviți. Am plecat de aici ”No Name”, dar trebuie să recunosc că mi-a reușit ceva.

 Omul anului

La Chișinău a fost mai ușor, în special datorită campaniei  „Citesc, deci sunt sexy”, dezvoltată împreună cu Ionela Costachi. Prin intermediul ei ne-a cunoscut lumea mai bine, plus că am făcut și o carte de poezie la Chișinău când încă aveam 18 ani – deci e un alt nivel de abordare. Adevărul e că nici aici, nici la București nu am plătit pe nimeni să-mi facă reclamă, am investit doar în idee și calitate, cu eforturile mele. Mai apoi cei de la televiziunile românești erau chiar curioși să afle cine suntem noi.

 Sanda Cojocaru

Evenimentele, iarăși sunt altele, când vorbim de cele două capitale?

Nu mă intereasează tare mult lumea fashion-ului. Eu am un produs care, pe lângă fashion înseamnă și cultură și atunci nu mă mulțumesc doar cu moda. Abordez în mai multe feluri acest produs, pentru că e o nișă nouă, pe care practic am inventat-o și eu o creez acum. Norocul meu a fost să o întâlnesc pe Gabriela Atanasov, basarabeancă și ea. Am deschis ambele un show room la București, avem idei comune, Bookletta se pliază bine pe creațiile Sweet Paprika (anii 50-60, Audrey Hepburn, reinventarea retro) pentru că și ea e un pic retro. Am organizat cred, deja trei evenimente la București, într-un singur an. Ultima colecție și eveniment s-a numit ”Văleleu”, a adus Moldova de aici și cea de peste Prut împreună. Florin Surugiu a venit cu printul lui pe rochii, un fel de ethno chic – a fost mare avalanșă de oameni. Atunci am lansat bookiper, care e un fel de legătură de carte, asemănătoare curelelor în care prindeam cărțile înainte, la școală.

 Sanda Cojocaru

Cum ești catalogată acolo, ca fata care a venit de la Chișinău și a creat o geantă de carte?

(râde) Chiar spuneam zilele astea că mă simt a fi un brand foarte schizofrenic. În România sunt un brand moldovenesc, aici sunt considerată un brand românesc – sunt ambele! E același lucru până la urmă. Reușim prin ceea ce facem să unim malurile Prutului, iar aceasta e cel mai mare lucru.

Ce părere ai despre campania ”Din INIMĂ”, pentru că ai participat și tu la câteva ediții?

Am participat de două ori până acum la Fashion Walk-ul ”Din Inimă” și mi-a plăcut mult experiența. Cred că există modă în Moldova, deși puțină, ea este. La Fashion Walk-ul din 2011, când am participat pentru prima dată, cred că din 100 de ținute dacă mi-a plăcut una, așa ca să vreau să o port. Ei bine, acum recunosc că aș purta cam o treime din ceea ce s-a prezentat. Rochia pe care am îmbrăcat-o la o petrecere de Revelion am cumpărat-o de la Raquette, îmi place încălțămintea Irka Shoes și Zorile. Vine calitatea pe piața noastră și eu chiar voi purta în perioada următoare branduri moldovenești.

 Sanda Cojocaru

În ce context plasezi Bookletta printre brandurile autohtone, românești?

Nu există un context precreat, trebuie să-l dezvolt eu ca om de PR, piața și toate detaliile se crează din mers. Pot să zici că femeia care are o Bookletta în mână este o femeie foarte activă, are foarte puțin timp liber, dar pe care îl folosește din plin, e femeie foarte colorată, căreia îi pasă cum se îmbracă, cum arată și cum este văzută de alții și este o persoană de succes, ea se autodepășește întotdeauna.  Ca și tipaj psihologic este în primul rând o persoană extrovertită – introverții nu vor purta Bookletta – trebuie să-ți asumi ceea ce citești, iar cărțile lecturate sunt o parte din tine, ceva foarte intim, pe care deodată trebuie să expui public. Este și o femeie stilată, pentru că noi ținem cont de tendințe, de modele, de culori, etc. Eu știu exact femeia care poartă bookletta, ți-o arăt dintr-o mie.

 Sanda Cojocaru

În afaceri cum te descurci?

Nu mi-am propus să fac afaceri – am avut o idee și am contactat un designer ca să văd cum ar arăta, apoi un croitor ca să văd dacă pot implementa. Cineva a comandat, iar mai departe, cine vedea, mai solicita alte culori sau mărimi de geantă pentru carte.

Ai convins pe cineva să cumpere Bookletta?

Nu, nici nu a fost nevoie. Totul a mers încet, dar sigur, de la sine. Nu am plătit pentru PR. În doi ani, am avut o singură reacție negativă – pe un site de paparazzi din România s-a scris: Bookletta – geanta care-i sperie pe bărbați! Eu m-am amuzat foarte mult și am zis că de fapt au avut dreptate. Am creat din start un filtru natural, pe care și-l face femeia, afișându-și ceea ce citește. E o formă mai profundă de a te prezenta, ceea ce citești e chiar un lucru după care poți fi judecat.

 Sanda Cojocaru

Unde se citește mai mult?

La București. Când am plecat de aici, la 19 ani, eram unul dintre cei mai citiți copii din Chișinău: olimpică la română, cu o carte de versuri lansată, cu multe titluri lecturate la activ, etc. Acolo am fost nevoită să citesc tare mult să ca să-mi ajung colegii de grupă. Oamenii citesc acolo, iar librăriile sunt un loc de întâlnire pentru tinere: ele au ceinării, restaurante specializate, cafenele de carte, evenimente de fashion organizate în librării… e un fel de trend cultural și e foarte la modă să scrii pe Facebook că ești în Cărturărești, librăria mea preferată din București. La noi îți e frică să intri în librării: reci, comuniste, cu pereții  albi, goi, mari, foarte puține cărți în limba română, foarte puține cărți ale unui autor străin sau român, contemporan… nu știu cum să promovez cititul în Moldova dacă nu prea ai ce citi aici. Lipsește cartea de calitate, chiar dacă avem bazele literaturii, nu prea există multă carte recentă, modernă, ceea ce tinerii caută cu nesaț acum. Ar trebui să apară o librărie mai atractivă pentru tineri, pentru că ei efectiv, nu au unde sta, nu au scaune în librărie.

Ce ți-ai propus pentru 2014?

Vreau un showroom mai mare la București, și un punct de vânzare la Chișinău, cred că astea sunt cele mai importante. Deja legat de evenimente, vom lansa priecte noi, însă după ce-mi revin din Fashion TO GO, mai văd ce planific.

Foto: Ellene Mocrii, Horia Stan Photography, facebook.com

Distribuie articolul: