”Avem lideri în educația din Republica Moldova” – acesta este motto-ul cu care a început prima neConferinţă UpGrade în Educaţieplatformă de comunicare şi cooperare în educaţie, desfășurată ieri, în cadrul bibliotecii B.P.Hașdeu, din capitală. Evenimentul, desfășurat în premieră, a reunit elevi, profesori, părinți și practicieni din domeniul științelor educației. Cu ce probleme reale se confruntă sistemul educațional din Republica Moldova, dar și ce soluții propun actorii implicați în educația de la noi, aflați în materialul care urmează.

Denumirea de ”neConferință” i-a venit unui grup de inițiativă, după ce s-a constatat că acest eveniment va avea o formulă diferită de conferințele obișnuite. În opinia organizatorilor, neConferința a lansat un spațiu deschis de comunicare, în care lucrurile se întâmplă creativ și responsabil, iar oamenii caută soluții.

 

Potrivit organizatorilor, logo-ul evenimentului redă perfect conceptul de cooperare: ”în această piramidă incompletă, punctele negre sunt oamenii, liniile sunt legăturile dintre ei, iar piramida, în sensul ei adevărat, este o rețea în care poți să urci.”

”Upgrade în educație” a avut, ca protagoniști, o serie de actori implicați în sistemul educațional din Republica Moldova. În prima parte a evenimentului, a fost prezentată perspectiva elevului, a părintelui, a pedagogului, a pedagogului din școala alternativă, a autorităților, dar și a mediului de afaceri.

 Perspectiva elevului care studiază în Republica Moldova a fost reprezentată de Dan Mocanu, elev în clasa a XII-a și unul dintre cei mai activi elevi ai Liceului Teoretic „Spiru Haret”. Dan a mărturisit că în Republica Moldova, doar câteva licee mai respectă perspectiva calității și că școala de la noi nu corespunde nevoilor evoluate ale elevilor. Și pentru că a constatat că școala moldovenească a luat locul informării în locul formării, Dan a propus și unele reforme, atât de necesare sistemului educațional, printre care: cultivarea valorilor și a comportamentului social, orientarea vocațională timpurie și elaborarea programei școlare în concordanță cu cerințele forței de muncă.

Dan și-ar dori ca studiile obligatorii să dureze până în clasa a opta, ca în școli și licee să fie introduse mai multe profiluri, ca elevii să-și poată alege singuri cursurile, ca profesorii să devină supervizorii elevilor, ca instituția școlii să preia modelul de franciză și ca părinții să se implice direct în procesul instructiv-educațional din Republica Moldova.

Perspectiva părinților, în cadrul evenimentului, a fost reprezentată de Adriana Boroș, părinte și psiholog de profesie. Tânăra mamă a remarcat o problemă foarte actuală și anume aceea că în prezent, părinții sunt foarte speriați, înainte să conceapă un copil, pentru că își asumă responsabilitatea de a crește un om matur.

În opinia Adrianei, a educa un copil înseamnă a-l ghida spre dezvoltarea aptitudinilor și spre găsirea locului în lume a acestuia. Ea a constatat că educația din Moldova este bazată pe un sistem autoritar și că induce frică, interdicții, lipsă de comunicare și împiedicarea dezvoltării naturale a copiilor. Adriana Boroș a conchis că școala de la noi are nevoie de o educație empatică, în care există comunicare și înțelegere, relații părinte-copil, alternative, o bază bine pusă de acasă și o înțelegere a faptului că micuții nu ne datorează nimic.

O perspectivă a pedagogului din Republica Moldova a fost oferită, la eveniment, de Viorica Bolocan, profesoară de limba română , doctor în pedagogie și coautor al mai multor curricule și manuale. Profesoara a mărturisit că cea mai mare durere din învățământ este faptul că la schimbare se opun foarte mulți, aducă cei care n-au înțeles-o. ”Ne place să fim comozi, să stăm în zona de confort. Elevul nostru vrea ascultare, discuții individuale, activitate în echipă. A venit timpul să trecem la competențe și avem mare nevoie de profesori buni. Școala noastră a devenit neinteresantă și nu mai motivează. Mi-e teamă să nu devină o extensie a răului. Nu putem comunica cu copiii, necunoscându-le sufletul!” a mai subliniat Viorica Bolocan.

O altă perspectivă și anume cea a pedagogului din școala alternativă a fost propusă de Liviu Dascăl, directorul liceului Waldorf din Chișinău. Liviu Dascăl a remarcat faptul că cea mai mare problemă din sistemul educațional moldovenesc este lipsa de libertate. ”Totuși, echipa actuală a Ministerului Educației al RM are o viziune progresistă și aproape de necesitățile timpului”, a mai spus Liviu Dascăl.

Viziunea autorităților, din cadrul evenimentului, a fost adusă de viceministra Educației, Liliana Nicolăescu-Onofrei. Funcționara a remarcat că este mare nevoie de implicarea tuturor actorilor pentru crearea unui mediu de învățare care acceptă toți copiii. Vicemininistra a mai spus că în prezent, Ministerul Educației, cu sprijinul finanțatorilor străini, demarează un proiect care ca se va orienta spre dezvoltarea curriculară și cea a cadrelor didactice din Republica Moldova. ”Vom construi o viziune comună despre ce și cum schimbăm”, a reiterat viceministra.

În cadrul primei neConferințe UpGrade în educaţie, platformă de comunicare şi cooperare în educaţie, au fost expuse și câteva proiecte de secces din educația alternativă atât din Republica Moldova, cât și din România. De asemenea, participanții la eveniment au avut posibilitatea să lucreze și în câteva ateliere de lucru și studiu amănunțit al problemelor care trebuie să trezească interes în sistemul educațional autohton.

 Foto: PentruEa

Distribuie articolul: