Azi mă gândeam să scriu impresii despre Mănăstirile Călăraşiului, să fiu în ritm cu sărbătoarea, dar am renunţat. Am ales să vă povestesc despre un oraş frumos, departe de casă, dar atât de drag mie, că-l pun pe “masa de sărbătoare”. Despre Praga va fi articolul meu, despre “Praga mater urbium” adică “Mama Oraşelor”!

Prima oară când am ajuns în Praga n-am avut ghid, mergeam în direcția turiștilor și intuitiv am ajuns pe la multe atracţii turistice. De la gara de trenuri am luat-o încet pe Václavské náměstí şi imediat îți sare în ochi cladirea impunătoare a Muzeului Național cu statuia sfântului Vaclav (Pomník svatého Václava).

Praga

Narodni Museum e construit în 1818, adăpostește acum câteva milioane de exemplare, de la cărți vechi până la schelete și minerale diverse. Toate fac parte din istoria naturală a Cehiei.
De la Narodni Museum am coborât pe bulevardul Vaclavske, artera principală a Cehiei moderne, plină de cafenele, magazine, tot aici veți găsi un centru turistic pentru informații şi hărți. Acest bulevard în istoria Cehiei are un episod aparte, în 1918 a fost proclamată Republica Cehă şi tot aici, a avut loc revoluția de catifea din 1989.

Următoarea destinație, care îti taie răsuflarea, este arhicunoscuta Piața orașului vechi (Staro mestske namesti), e de fapt spiritul orașului. Aici chiar, vă recomand, să faceți un popas de câteva ore bune, orice colț de clădire este plin de istorie.

Praga

Or, tot de aici, puteți să faceți un tur de oraş cu trăsura. În piaţă e casa Dum u Minuty unde a locuit Franz Kafka în copilărie. Simbolurile de pe această casă datează de prin 1611. Poți admira Biserica Sfânta Maria din Tyn , Memorialul Jan Hus, Palatul Golz-Kinsky, biserica sf.Nicolae. Tot aici este vechea Primărie cu ceasul astronomic.

Memorialul lui Jan Hus e amplasat practic în centrul pieții, închinat rectorului universității din Praga, care prin anii 1400 s-a luptat cu “corupția” din Biserică. Jan Hus este considerat erou naţional, sărbătorit fiind anual de șase iulie.

Fiind în Piața Orașului Vechi este obligatoriu să te îndrepţi spre podul Carol IV. Spectaculosul Karluv Most are undeva 30 de statui care au început să fie treptat amplasate de prin anii 1680. Acum majoritatea statuielor de pe pod sunt copii reproduse, originalele se află în muzeele orașului.

Praga

După Karluv Most următoarea destinație este bisercia sf.Vitius și Pražký Hrad. Dacă întâmplător luați metro-ul atunci trebuie să coborâţi la Malostranska, linia A a metroului praghez. A fost un pic anevoios atunci când am urcat scările spre catedrală, dar când ajungi sus este o privelişte nemaipomenită a orașului.

Poarta castelului din Praga dateaza încă din sec. nouă, pe timpul prințului Borivoj. Intrarea în complex este gratuită, dar dacă vrei să vizitezi interiorul Vechiului Palat Regal, Turnul Alb, Turnul Pulberăriei sau biserica sf. Gheorghe, catedrala sf.Vitius cumpăraţi un tichet unic de aproximativ zece euro pentru un short visit (o vizită scurtă) și pentru un long visit, biletul vă costă cam 15 euro.

Turul interior al catedralei sf.Vitius îl poţi face într-o oră. Admiraţi Cripta Regală (aici sunt îngropați cei mai importanți regi ai Boemiei Carol IV, Rudolf II), Capela Wenceslas, Altarul Înalt sau mormântul lui Sf. Ioan din Nepomuk.

Praga

Sunt foarte multe locuri frumoase de vizitat, multe nici eu nu le-am văzut, chiar dacă am fost de două ori, n-am văzut biserica Loreto, care este un complex extrem de mare, Cartierul Evreiesc sau Nove Mesto, Colina Petrin sau Vysehrad, n-am făcut o plimbare cu vaporașul pe Vltava.

Praga este extraordinară. Și dacă ai un buget limitat, vizitează Praga, cum am vizitat-o și eu, un tur cu autocarul, este mai ieftin sau, de ce nu, cu trenul. Sunt foarte multe soluții, dacă începi să le cauți, sigur găsești pe cea mai potrivită banilor tăi.