Omul modern se confruntă cu o multitudine de probleme din cauza greşelilor curente de stil de viaţă, ale căror efecte au tendinţa de a se acumula şi de a determina probleme de sănătate. Afecțiunile la care suntem predispuși din cauza modului incorect pe care-l avem, pot fi prevenite sau încetinite în evoluţia lor dacă oamenii adoptă un stil de viaţă sănătos, care ne poate creşte calitatea vieţii până târziu, la anii bătrâneții.

Dacă vă petreceți foarte mult timp la birou, stând pe scaun, prezentați un risc mai mare de a dezvolta anumite probleme de sănătate, precum diabet, boli cardiovasculare și cancer. Statul mult timp pe scaun poate duce, de asemenea, la apariția unor dureri de spate, de gât sau de cap nu tocmai plăcute. Uneori, nu realizăm care este, de fapt, cauza durerii, iar cel mai probabil ne gândim la o accidentare în mod neintenționat. În zilele noastre, tot mai multe locuri de muncă implică lungi perioade de stat pe scaun, însă acest lucru poate fi foarte periculos, din cauza inactivității și a neconsumării energiei.

Un studiu recent, efectuat de American Journal of Epidemiology, a arătat că femeile care stau aşezate mai mult de şase ore pe zi au un risc de îmbolnăvire cu 37% mai ridicat decât cele care stau aşezate pentru mai puţin de trei ore pe zi. În cazul bărbaţilor, riscul de îmbolnăvire este cu 18% mai mare, în condiţiile similare. Riscurile au fost aceleaşi şi în cazul persoanelor care făceau mişcare în afara orelor petrecute la locul de muncă sau acasă. Totodată, s-a constatat că, stând în picioare, fără să facă altă activitate, o persoană arde de două ori mai multe calorii decât atunci când stă aşezată.

Un alt studiu efectuat în Australia a implicat 63.000 de persoane între 45 și 65 ani. O parte a afirmat că a stat patru ori pe zi pe scaun, având risc crescut de a dezvolta boli cronice, iar persoanele care au stat mai mult de șase ore pe zi au avut un risc foarte mare pentru diabet.

foto: nontechforwomen.com

foto: nontechforwomen.com

Cum evităm riscurile șezutului pe scaun?

Pentru a combate efectele dăunătoare ale statului aşezat, medicii spun că este suficient să ne ridicăm de pe scaun o dată la 15 minute şi să facem mişcări de întindere sau pur şi simplu să ne plimbăm timp de un minut. Este important ca picioarele să stea lipite de podea, șoldurile să fie la același nivel sau mai sus decât genunchi, iar spatele să fie complet rezemat de spătarul scaunului.

Totodată, este bine să folosim scaunele cu 5 picioare decât cele cu 4, pentru că ne oferă o stabilitate mai mare. În afara programului, este important să facem mișcare cel puțin 30 de minute în fiecare zi, pentru a întări musculatura spatelui, a gâtului şi a abdomenului.

Angelina Mașcauțan, stagiară

Distribuie articolul: