A absolvit Modelistica şi Merceologia Textilă la “Instituto Feller”, Italia, 2010. Recent şi-a deschis un salon de modă în oraşul Torino, iar colecţia STRUCTURE lansată pentru primăvară/vară 2013, a atras privirile de peste tot. Olesea Ioniţă este designerul moldovean care se bucură de succes în Italia și care declară că totul a început de la maşina de cusut din casa părintească. Motto: În acest “stup gigant de albine”, care este atelierul meu, fiecare albină îndeplineşte perfect misiunea care i-a fost încredinţată. (Madeleine Vionnet)

De unde vine pasiunea Olesei Ioniță pentru modă? Cum ați început?
Totul a început acasă, în Moldova. La maşina de cusut aveam acces doar eu şi fratele Veceslav, care e mai mare decât mine cu 10 ani. Eram foarte orgolioasă de încrederea pe care o aveau în mine. Veceslav era foarte bravo deoarece croia pantaloni şi cămăşi pentru prietenii lui. Pentru mine a fost o provocare, astfel am început să mă inspir de la el. Mai târziu a devenit pasiune, iar astăzi – profesie.

 

Care este sfatul cel mai important pe care l-ați primit la începutul carierei de designer?
Trebuie să fii creativ, interesant, pregătit, prudent şi mereu în alertă. Este imposibil să ai succes dacă nu ai scopuri bine definite şi o strategie corectă. Pe asta am mizat întotdeauna.

Câte colecții ați realizat până acum? Cine o susține pe dna Ioniță?
Colecţia STRUCTURE, spring/summer 2013, a fost prezentată la muzeul Astronomic e dello Spazio din Torino pe 6 aprilie 2013, iar aceasta fiind a treia colecţie vestimentară. Am mai avut un proiect, EcoModa, nu ţine de tendinţe, e mai puţin creativ, dar pentru mine e cel mai important. Mă susţin toţi colaboratorii mei de la Studio di Moda & Ricerca şi în mod special, Ingrassia Debora. 

 

Când pregătiți o colecție țineți cont mai mult de tendințe sau de ceea ce vă inspiră?
Natura ne oferă materia primă, şcolile şi pregătirea tehnică ne permit s-o elaborăm, iar produsul nostru finit devine artă.

Cum ați descrie stilul vestimentar pe care-l doriți să-l promovați în moda actuală?
O creaţie vestimentară implică multă responsabilitate, cere gust, etică mai mult ca estetic, un raport strâns între minte-corp-haină. Produsul vestimentar este un purtător de mesaje şi e foarte important să comunici prin modul de a te îmbrăca.

 

V-aţi deschis un salon în Italia. Povestiți-ne mai multe despre această afacere
În 2010 am finisat “Instituto Feller”, specializarea Modelistică şi Merceologia Textilă. (www.feller.it). După 6 ani de şcoală am hotărât să deschid Studioul de Modă şi Cercetări, să ofer servicii de modelare şi creare a prototipului, împreună cu colega mea, Debora Ingrassia. Primii clienţi au fost stilişti. Fiind un Studiou de Modă şi Cercetări, în vitrina noastră apăreau piese vestimentare cu design şi cu tehnică inovativă. Totul a venit spontan, cererea era mai mare ca oferta şi a trebuit să facem faţă şi să creştem. La Institutul Feller am avut posibilitatea să cunosc mulţi profesori profesionişti, dar cea mai mare amprentă în activitatea mea mi-a lăsat-o Claudio Mainini, profesorul meu de Merceologie textilă. De la el am învățat că: “ALEGEREA GREŞITĂ A MATERIALULUI POATE DUCE LA PIERDEREA LUCRULUI ÎNTR-UN PROIECT IREALIZABIL LA NIVEL PRACTIC”. Aceste limite m-au motivat să caut şi să experimentez materiale neobişnuite, iar succesul mi-a fost garantat şi numele colecţiei mele STRUCTURE a apărut de la acest crez.

 

Presa a spus, în repetate rânduri, că sunteți un designer de succes…
Să vinzi modă pentru italieni e la fel de simplu ca îngheţata la eschimoşi. Cât priveşte succesul, cred că mulţimea de oameni care a venit să vadă ultima prezentare din 6 aprilie 2013 îşi spune cuvântul. Am atras multe priviri din lumea modei, dar şi critici, atât asupra creaţiilor mele cât şi asupra locaţiei.

Care ar fi plusurile și minusurile pentru industria modei din Italia? V-ați gândit să reveniți în Republica Moldova și să investiți în acest domeniu?
Nu cred că sunt în măsură să mă expun asupra neajunsurilor din fashion-ul italian. Eu visez, trăiesc şi respir cu moda italiană. Mi-ar plăcea să revin în Moldova, dar nu cred că acum. În Italia sunt deja membră la “Associazione Tessile Salute”. Mi-aş dori să investesc în Moldova într-un astfel de proiect de asociaţie, cum este în Italia. Aş dori să pot colabora cu designeri din Moldova. Un proverb spune: “Dacă tu ai un măr şi eu am un măr, atunci fiecare dintre noi vom avea câte un măr…” La fel e cu ideile, însă dacă s-ar uni câţiva designeri moldoveni şi s-ar orienta spre un proiect, cum ar fi EcoModa, selectând cu grijă furnizorii de ţesături din Moldova, vor veni pe piaţă cu altfel de produse, cu ţesături naturale. De asta e nevoie în Moldova, toţi avem garderobele pline cu haine, acum e timpul să ne reinventăm.

 

Unde vă găsim creațiile?
Via Giulia di Barolo 23, Torino, Italia.

Vă încearcă des dorul? Veniți des la Chișinău?
Sunt foarte legată de fraţii mei, vin des în Moldova, iar copiilor mei le place să-şi petreacă vacanţele la bunici.

În calitate de designer vestimentar, ce sfaturi le oferi celor care își doresc să practice această meserie?
Să învăţaţi să construiţi tiparul hainelor, astfel veţi şti cum să desenaţi produse vestimentare realizabile. Nu vă faceţi probleme dacă nu ştiţi să desenaţi, în istorie nu s-a găsit niciun desen de-al lui Coco Chanel şi nu e necesar să fii cel mai bun croitor ca să devii designer vestimentar.

Sursa: Moldova.org  , Foto: Arhiva personala, Autor Mircea Mitrofan (care a ţinut neapărat sa-i fie publicat numele:)

Distribuie articolul: