Basarabeanca Natalia Vasiliev a cucerit podiumurile din România. Ea este creatoarea care mulţi ani s-a dedicat colecţiilor pentru mirese, iar acum şi liniei de prêt- à -porter. De asemenea, tot ea, este şi o prezenţă obligatorie la Gala Avampremiere, cel mai important eveniment de modă multi-brand din România. Aflaţi din interviul de mai jos ce crede despre piaţa modei din Republica Moldova şi ce sfaturi dă tinerilor designeri ca să devină adevărați profesionişti? Care sunt cele mai mari realizări pe care le aveți şi la ce proiect lucraţi acum?

Momentul consacrării a venit în anul 2011, a fost anul debutului meu oficial în lumea modei, în cadrul Galei Avampremiere nr. 9 la Bucureşti, apoi prezenţa mea în ediţiile nr. 10, 11 şi campaniile de imagine realizate pentru aceste colecţii.

La moment, pe lângă noile prototipuri de mirese couture, pentru 2013 şi campania de imagine specială pentru acestea, pregătim lansarea oficială a magazinului „Natalia Vasiliev” din București. În paralel, am început cercetarea pentru viitoarea colecţie din cadrul Galei Avampremiere nr.12, unde am avut onoarea să fiu invitată din nou, cu colecția mea de prêt-a-porter de lux pentru toamnă – iarnă 2013 – 2014. Spun în exclusivitate pentru voi: Catalunia este sursa mea principală de inspiraţie, Barcelona bineînţeles, unde urmează să plec cât de curând. Mă inspiră şi marii maeştri catalani: Dali şi Gaudi.

Apoi Campania pentru Primăvara – Vară 2013, care e posibil să o realizăm în afara ţării – în Grecia.

Am citit că luna aceasta lansaţi colecţia pentru anul 2013. Povestiţi-ne despre ea, care este conceptul de bază şi ce articole ne propuneți?

Marea temă a colecţiei „Dreams of Florence” 2013 este definirea şi reevaluarea stilistică a „Noii Eleganţe”. Este o poveste specifică Toscanei, discreţiei spirituale şi cromatice ale capelelor Florentine, aristocraţiei unice în Europa. Cum facem astfel încât nişte materiale nobile, speciale, foarte particulare să ne devină fireşti, să ne exprime cât mai exact în orice situaţie, cât mai modern, la fiecare eveniment la care participăm?!

Am abordat astfel această temă, fundamentală, pentru noul sezon, prin explorarea unui repertoriu stilistic bazat pe simplitate, naturaleţe, subtilitate şi un impecabil şi elaborat studiu al volumelor, al neaşteptatelor combinaţii de materiale, dublat de rafinate detalii şi accente.

Pentru ce fel de femei creați rochiile?

Femeia căreia îi plac produsele mele este simplă, directă, clară în opţiunile plastice, modernă într-o formă sinceră şi discret nobilă, are un bun gust nativ, pe care-l cultivă constant, iubeşte calitatea şi atenţia acordată detaliilor, pe care le înglobez în fiecare produs.

În creaţile Dvs., cum va arăta mireasa în 2013?

Creaţia aplicată zonei de nuntă înseamnă mai ales iubire faţă de creaţiile ultra-individuale. Asta mă ţine constant în priză, atât stilistic, dar şi ca artist. În plus, îmi place să ştiu că undeva, acolo, câteva femei sunt cu adevărat fericite, iar asta, măcar puţin, şi datorită mie. Eu lansez în fiecare lună, pe parcursul unui an, propuneri, noi modele, iar în ianuarie colecţia pentru viitorul sezon. În ultimii ani, am încercat să realizăm special pentru această linie dedicată mireselor, campanii de imagine complexe. Ne întâlnim peste câteva săptămâni cu viziunea mea explicită asupra anului 2013.

Ce dificultăţi aţi întâmpinat atunci când aţi renunţat la primul magazin şi atelier din Chişinău şi v-ați lansat în România?

Orice schimbare de loc este grea, dar când ai lângă tine o familie iubitoare şi care te susține foarte mult și, profesional, o echipă de elită, pe care ai norocul să o întâlneşti, dificultăţile sunt parcă mai mici. Dacă iubeşti cu pasiune moda şi oamenii, totul devine pozitiv şi firesc, fie aici, fie la Paris.

Prin ce se deosebesc creațiile Dvs. faţă de cele ale altor designeri vestimentari, care doresc să-şi facă un nume în lumea modei?

Moda înseamnă şansa creaţiei şi a exprimării propriei persoane. Claritatea şi onestitatea mesajului, calitatea şi rafinamentul fiecărei propuneri sunt semnătura mea distinctă. Începând cu rochiile pentru mirese, am adus în prêt-a-porter această minunăţie a detaliului, obsesia calităţii. Uneori lucrez la o rochie de colecţie ca la cel mai complex produs couture. Asta mă reprezintă şi face din mine cu adevărat o voce distinctă. Ca designer, trebuie continuu să fii racordat la viitor, la evoluţiile estetice şi culturale ale fiecărui moment. Provocare înseamnă pentru mine căutare de noi personaje, forme, inovaţii, descoperiri plastice, aplicări ale psihologiei avansate în ideea satisfacerii clienţilor şi a descoperirii de noi mijloace de auto-exprimare.

Cum credeţi, există piaţa modei în Republica Moldova?

Fiecare piaţă are specificul ei. Moldova are femei superbe, iubitoare de frumos şi de stil. Resursele sunt însă limitate şi asta se simte. Sunt convinsă că feminitatea şi dragostea pentru estetic vor învinge orice graniţe.

Ce diferenţe sunt între designul vestimentar din România şi cel din Republica Moldova?

Sunt mai multe lucruri care ne apropie decât cele care ne diferenţiază, nu neapărat doar în sens pozitiv. Femeile sunt la fel de îndrăgostite de orice le poate face mai frumoase şi mai iubite de ceilalţi. România e însă mai aproape de sistemul internaţional al modei. E un sistem mai coagulat, mai coerent, cu toate neajunsurile sale, însă, ce ține de puterea de cumpărare, e aceeaşi problemă ca şi acasă. România este însă în Europa şi asta e esenţial, mai ales în ideea evoluţiei brandului spre capitalele modei.

Ce viitor, în domeniul modei, ar avea un tânăr care absolveşte o facultate de design în România şi unul care o absolveşte în Republica Moldova?

Aici diferenţele sunt mari, dar depinde întotdeauna de la caz la caz. În Republica Moldova sunt mici oportunităţi de evoluţie. Poţi, cel mult, să pluteşti, o vreme. În România e mai greu, dar şi jocurile sunt mai complexe şi cu şanse mai multe, ca o capitală Europeană, ce totuşi este.

Puteţi da câteva sfaturi pentru un tânăr designer?

Sunt şi eu la început de drum. Nu știu dacă sunt în măsură să dau sfaturi. Din ce am observat eu, acum se acordă un mai mare sprijin tinerilor, o încredere în talentul noilor nume – cum a fost şi cazul meu. Apoi, am remarcat o coagulare mai mare a modei româneşti în ceva ce tinde să semene cu un adevărat sistem. Se distinge consolidarea zonei de internet – de la imagine şi informaţii până la vânzări. Eu încă mai cred în contactul direct cu oamenii, cu cei pentru care creezi. E un drum ascendent – cu toate greutăţile aproape inerente de la noi. Să încerce să-şi găsească un loc în această continuu nouă orchestră a modei autohtone şi să fie sinceri cu ei şi cu clienţii lor, prin pregătire continuă şi abordare onestă stilistic a creaţiilor propuse. Astea sunt „sfaturile” pe care viaţa, experienţa mi le-a dăruit.

Ce avantaje vă oferă meseria Dvs. şi care sunt principalele mulţumiri care vi le aduce?

Asta ştiu să fac, asta iubesc să fac şi am şansa de a combina pasiunea cu job-ul în cea mai frumoasă relaţie din câte pot exista în planul muncii şi iubirii de frumos, al dragostei pentru femeie, pentru cultură şi spiritualitate, aplicate în fiecare zi, în tot ceea ce fac. E un vis devenit realitate şi creşte, şi oferă noi şi noi satisfacţii. Asta e minunat. E viitorul în forma lui ideală, transpusă în realitate.

Distribuie articolul: