Nadia Butnaru este unul din cei 16 mii de angajați ai companiei Booking.com - un motor de căutare pe internet a locurilor de cazare în cele mai diferite colțuri ale lumii. Zilnic, pe booking.com se fac 1,5 milioane de rezervări. Impresionant, nu-i așa? Iată că Nadia, o tânără de 33 de ani, originară din Chișinău, are grijă ca în departamentele juridic, financiar și de marketing ale companiei să lucreze cei mai buni profesioniști. Ea îi recrutează. Urmează un interviu fascinant despre cum funcționează o companie cu renume internațional.

Nadia Butnaru, Resurse Umane, la booking.com? Wow! Zi-mi, te rog, unde își are sediul această companie care le ușurează viața tuturor călătorilor înrăiți, inclusiv mie? Eu nu îmi mai imaginez viața fără booking.com! Orice călătorie cu mașina prin diferite țări se lasă cu rezervări de pensiuni, odăi în case private prin intermediul acestui site. 

Booking.com, Amsterdam. Interior design: HLW international

Booking.com, Amsterdam. Interior design: HLW international

„În primul rând, îți mulțumesc mult că ești un client fidel al companiei, care își are sediul pe unul din cele mai frumoase canale situat în centrul orașului Amsterdam, Olanda, acolo unde ma aflu și eu. Mai avem 7 clădiri care îi aparțin companiei, situate în diverse unghere ale orașului, căci suntem foarte mulți!  Astăzi, 16.000 de oameni lucrează pentru această companie în 200 de colțuri din lume. Numai în Amsterdam suntem vreo 8.000, reprezentând în jur de 150 de naționalități. Compania crește într-un ritm fenomenal, așa că tot timpul avem probleme cu mesele. Cum închiriem o clădire nouă, avem nevoie deja de alta, căci în doar câteva luni se umple de lucrători. Asta e ceea ce numim noi „hypergrowth”.

Foto: glassdoor

Foto: glassdoor

Și mai curioasă este istoria companiei. A fost creată în anul 1997 de un olandez. Sediul era…garajul lui. A vândut compania, în anul 2006, unei alte compani americane. A luat o vacanță de 4 ani, a revenit la Booking.com în calitate de simplu angajat, în departamentul Dezvoltare de produs. E un om foarte simplu și plăcut, povestește Nadia.

„Îi admir enorm pe liderii noștri, care au adus compania la un nivel atât de înalt. Simt un respect profund față de directorul nostru, care conduce compania. Este o femeie simplă și plăcută, vine la muncă pe bicicletă, ca toți angajații. Recent, a fost numită „Fortune top 50 most influential women in the world”. De când a devenit lider, compania s-a dublat ca mărime și aici vorbim despre o perioadă de doar 3 ani. Unul din sfaturile ei pe care l-am luat la înarmare: „Nu-ți fie frică să eșuezi.” Acesta este mott-ul companiei noastre. Eu sunt în companie din ianuarie, anul curent. Știu, nu e mult, dar am fost expusă la atâtea provocări în această perioadă, am avut de-a face cu atâtea probleme interesante….În 9 luni am învățat atât cât aș fi putut învăța la o altă companie timp de 5 ani.”

Cum arată sediul companiei? Chiar eram curioasă cine stă acolo și cum se dirijează rezervările care se fac pe site.

„Este un oficiu foarte cool, cu toate comoditățile pe care poți și nu ți le poți imagina. Avem o terasă uriașă cu vedere spre Amsterdam, o cantină imensă gratuită, încăperi pentru yoga,  scaune de masaj,  camere pentru jocuri, încăperi pentru relaxare. Totul este gratuit! Avem oficii faine, pentru ca angajații să fie mulțumiți și fericiți. Sunt amenajate ca open space, adică nimeni nu are un birou al său, nici măcar directorii. Asta înseamnă că te poți apropia de oricine ca să îi pui o întrebare, indiferent de funcția deținută în companie, iar eu personal profit de această oportunitate foarte des, căci stau foarte aproape de directorul financiar. Așadar, lucrăm într-un mediu creativ, flexibil, cu multă lubertate și încredere din partea șefilor. Nimeni nu stă deasupra capului tău să se asigure că ți-ai îndeplinit sarcinile.”

IMG_6396

Mă întrebam nu o dată când căutam cazare: oare cum se acceptă gazdele? Cu hotelul e mai simplu, dar cum se verifică gazdele? Cum știți că nu vor lăsa călătorii în drum? Care sunt criteriile de acceptare în sistem? (la unii poate reparația nu e terminată sau miroase urât în casă) În ce măsură este asigurată siguranța turistului, ca nu cumva să ajungă într-o rețea de traficanți de droguri sau ființe umane, de exemplu?

„Serviciul clienți este foarte important pentru noi și facem totul pentru ca toți clienții noștri să fie mulțumiți.  Avem foarte mulți account managers care se duc și verifică hotelurile, gazdele (unde nu este posibil fizic, se fac verificări prin skype). Avem oameni care verifică fiecare locuință, nu degeaba avem 16 mii de angajați la Booking.com. Fiecare locuință trece printr-o scanare severă. Noi cazăm în jur de 1 milion 500 de mii de oameni ZILNIC. Totul este foarte bine monitorizat. Desigur, se întâmplă să fie hotelul sau gazda la un nivel sub așteptările clientului, dar acest lucru e inevitabil. Totuși trebuie să înțelegem că vorbim despre o companie foarte mare. Dar dacă aveți probleme la destinație, contactați serviciul clienți, unul din cele mai bune din lume, vă asigur. Suportul clienți se face în 43 de limbi (inclusiv română și rusă), funcționează 24 de ore din 24, 80 la sută din apeluri se preiau în mai puțin de 30 secunde. E mereu cineva acolo care să vă ajute. Puteți oricând schimba gazda. Nu e o problemă.”

IMG_5158

Acum că mi-ai satisfăcut curiozitatea pe deplin, te rog să îmi spui ce faci tu acolo? Care sunt responsabilitățile tale?

„Eu lucrez în departamentul de recrutare a angajaților pentru secția juridică, de marketing și finanțe. Sunt implicată în foarte multe proiecte ce țin de angajarea celor mai buni lucrători.  Din toți candidații care aplică, doar 2 la sută sunt acceptați. Respectiv, 98% din aplicanți iau refuz. Așadar, se înțelege, procesul de recrutare e unul foarte sever. Având o reputație foarte bună, compania e căutată de mulți.”

IMG_3955

E fascinant tot ce îmi povestești. Hai să le spunem cititorilor că ești originară din Chișinău și că ultimii 18 ani din viața ta i-ai petrecut peste hotare. Îți plac la nebunie călătoriile.

Mai întâi a fost Londra, apoi Paris, iar acum Amsterdam. Am studiat business-ul în Anglia. La Booking.com am cunoscut multă lume bună, cu viziuni deschise și spirit liber. Printre ele se numără alte 2 moldovence. Acasă, în Moldova, revin de 2-3 ori pe an, ca să îmi revăd familia.”

IMG_2442

Îți mulțumesc pentru interviu. Acum să le lăsăm cititorilor o curiozitate. Pe Booking.com poți găsi gazde și în Moldova, sunt 418 la număr, în 25 localități din țară,  evident majoritatea sunt în Chișinău.