A doua ediție a celei mai așteptate conferințe dedicate industriei modei „Moldova in Fashion Conference” a avut loc în data de 21 și 22 octombrie. În prima zi, evenimentul s-a desfășurat în incinta Centrului de Excelență în Domeniul TIC „Tekwill” , acolo unde peste 200 de profesioniști în domeniu s-au alăturat speakerilor internaționali, speciali invitați la eveniment. Cea de-a doua ediție a conferinței „Moldova in Fashion Conference” a fost organizată de Centrul de Excelență în Design și Tehnologii „ZIPhouse”, cu susținerea Proiectului de Competitivitate din Moldova, finanțat de Agenția Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională (USAID) și Guvernul Suediei.

Conferința a reunit specialiști din domeniul modei din țări precum Italia, Rusia, Ucraina, Estonia, Suedia și Franța. Speakerii au abordat o varietate de teme specifice acestui sector, iar accentul principal a fost în jurul conceptului de sustenabilitate și slow fashion:  

„Această conferință este una foarte importantă pentru designeri, în special, pentru cei noi în domeniu, pentru că aici noi împărtășim experiențe din industria fashion. Este locul unde lumea se împrietenește și experții oferă răspunsuri la diverse întrebări. În Suedia, avem aceleași provocări ca și cei de aici și cu siguranță, toți designerii ne dorim același lucru. Sfatul meu pentru start-up-uri este să nu le fie frică să încerce ceva, să riște. Nu ai nevoie de foarte mulți bani sau prea mari cunoștințe ori experiențe, pentru că totul se învață pe parcurs. Astăzi noi îi încurajăm pe toți să încerce și dacă vor să învețe ceva să nu ezite să le pună întrebări celor care au o experință în spate”, a spus Johanna Nilsson, fondatoare companiei de bijuterii „JohannaN” din Suedia, adepta conceptului de modă sustenabilă.

 

Scopul unei astfel de conferințe este de a contribui la dezvoltarea capacităților și abilităților specialiștilor din domeniul modei, prin consolidarea comunității profesionale și prin facilitarea interacțiunii cu experți internaționali și profesioniști locali. Astfel, unul dintre principalele obiective ale proiectului este promovarea pe piața externă a produselor cu valoare adăugată mai înaltă, în dezvoltarea industriei ușoare.

„Este o implicare nemijlocită pentru a aduce toate ideile noi care există astăzi în industria modei, pentru ca designerii noștri să fie la curent și să poată să le promoveze sau să le utilizeze în creațiile și activitățile lor. Această ediție diferă de cea precedentă, pentru că are o tematică specifică: promovarea modei sustenabile. Industria ușoară a Republicii Moldova trebuie să țină cont îndeosebi de noile tendințe, să putem să le utilizăm pentru a fi în pas cu ceea ce se face în industria modei din lume. În această conferință, toți vorbitorii au adus în primul rând viziunile din alte țări și conceptele care sunt promovate în fiecare țară. Pentru noi, aceasta este o noutate și, desigur, un suport în activitatea de zi cu zi”, a declarat Maria Gheorghiță, team lider-ul industriei ușoare la Proiectul de Competitivitate din Moldova, finanțat de către USAID și Guvernul Suediei.

„Moldova in Fashion Conference” este un program ce își propune să ofere consultanță și suport profesioniștilor din lumea modei cu tendințele noi și practicile la nivel internațional, de a ține pasul cu evoluția lucrurilor din sectorul fashion. În cadrul evenimentului, au fost relatate istorii și alte informații importante despre succesul din spatele marilor afaceri din fashion.

Speakerii de la această ediție au pus în discuție subiecte actuale ce țin de trendurile globale (retail, design, consumatori, sustenabilitate, e-commerce, digitalizare, inovații, textile), bussiness-ul in Fashion, Management și Antreprenoriat; Marketing in Fashion, Fashion Design și Fashion Buying.

„Astfel de conferințe chiar sunt necesare. Într-un singur loc se adună  diferiți speakeri, studenți și antreprenori, pentru că industria fashion cuprinde un areal foarte mare de oameni. Sfaturile mele de astăzi sper ca au fost o ghidare pentru industria locală, să iasă la un nou nivel și să păstreze fața propriului brand. În Moldova, fiind mult mai puțini decât suntem noi în Ucraina, pot spune că sunteți foarte bravo, faceți lucruri mari. Mi-a plăcut aici, iar mesajul meu pentru designerii moldoveni este să creadă în forțele proprii și să vă extindeți pe plan local și global”, a menționat Marina Loseva, fondatoarea „Ukrainian Fashion Education Group” din Ucraina.

A doua parte a evenimentului a început cu Filippo Fanini, cel care a relatat o istorie de succes în conturarea anatomiei unei colecții de modă.

„Astăzi noi discutăm despre contextualizare și iconografie, pentru că aceasta contează într-o colecție, indiferent de brand-ul pe care îl ai. Colecția „Anatomy”, prezentată de mine, am împărțit-o în patru părți: heritage+culture+sensibility toate acestea sunt bazate pe iconografie și, de asemenea, contextualizarea – totul trebuie să aibă la bază un anumit context. A patra parte este design-ul”, a precizat Filippo Fanini, fondator al mărcii de îmbrăcăminte „EDMOS” din Italia.

Conferința „Moldova in Fashion”, ca și în prima ediție și-a propus șă dezvolte abilitățile celor implicați în domeniu și să promoveze antreprenoriatul, fiind inspirați de experții veniți de peste hotare.

„Eu cred că este foarte important să primești sfaturi din exterior, pentru că experiența pe care o au ei, diferă de a noastră și au o altă abordare a lucrurilor. Noi suntem obișnuiți cu un tipar șablon, pe care îl urmăm indiferent dacă este bine sau rău, dar mergem așa pentru că altceva nu cunoaștem, nu avem de unde, însă anume sfaturile profesionale de la un expert internațional, ne îndrumă și ne ajută să vedem lucrurile dintr-o altă perspectivă. Ei sunt profesori foarte buni, îi cunosc pentru că am fost și eu la POLIMODA anul trecut. Este o experiență bună și pentru noi și pentru ei, noi fiind o țară începătoare cu o industrie în creștere”, a menționat Valentina Budu, debutantă în industria fashion.

Potrivit designerilor internaționali, încurajarea în acest domeniu este foarte importantă, pentru că lumea designului e o cale destul de anevoioasă, e un proces care durează și necesită multă răbdare. Pentru start-uperi, conferința este, în special, importantă. Fiind la început de cale, cei tineri în domeniu sunt deschiși la noile idei și motivați să atingă noi orizonturi de acasă. Aceștia au interacționat direct cu ei și au creat un dialog prietenos.