Nici nu mai punem sub semnul întrebării beneficiile sucurilor de fructe. Ne străduim să le consumăm zilnic, mai ales primăvara, sa avem în stoc pentru copii, iar dacă avem noroc – sa ne alegem și cu un storcător, pentru a face sucuri proaspete. Dar înainte de a alerga la magazin după o cutie de suc sau după un storcător, haideți să „sorbim” din sfaturile specialiștilor în materie de sucuri. Specialista în nutriție Tamara Șchiopu explică:
Mit: Toate sucurile sunt bune pentru organism
Adevăr: Nu fiecare „suc” e suc

Pe piață există zeci de feluri de băuturi de fructe și este important să le deosebim nu după preț și brand, ci după conținut și efectul lor asupra organismului.

Ambalajele ne pot duce în eroare cu anunțuri pompoase, precum „100% natural”, „pur”, „sănătos”. Numai sucurile obținute prin „stoarcere directă” sunt sucuri curate, așa cum le-ați face acasă. În rest – se folosesc amestecuri de piureuri, sucuri concentrate, apă și zahăr. Cel mai bun mod de a ne asigura că ținem în mâini un produs sănătos e să citim informația de pe ambalaj și/sau etichetă. Haideți să vedem ce ne dezvaluie aceste etichete.

Nectarul de Mango Sandora — conține doar 30% piure de mango. În rest – sirop de zahăr. Când consumați un pahar din acest nectar (200 ml) veți acumula 106 Kcal, iar cele 25,6 grame de zahăr vor ajunge foarte curând în sânge.

Nectarul de Pere Santal — conține mai mult miez de fructe – 50%, iar cealaltă jumatăte o constituie apa cu zahăr. Valoarea calorică este și mai mare – 124 Kcal la fiecare pahar consumat, cu 31 grame de zahăr.

Din păcate, producătorii acestor băuturi nu ne indică conținutul de vitamine (motiv pentru care le consumăm). Sucurile autohtone sunt la fel de „econome” în informație nutritivă pe ambalaj:

Nectarul de Piersici Orhei-Vit — este produs din piure de piersici în jumătate amestecat cu sirop de zahăr, iar un pahar de aceasta băutură conține 24 grame de glucide (zahăr) și 96 Kcal.

Nectarul de Mere Limpezit — produs tot din concentrat, și amestecat în jumătate cu sirop de zahăr, conține mai puține calorii 90 Kcal și mai puțin zahăr – 22 g la un pahar consumat.

Comparați cu Nectarul din Măr și Morcov și veți observa că un pahar conține doar 17 grame de zahăr, aproape de 2 ori mai puțin decât în Nectarul de Pere Santal.

Legislația curentă nu obligă producătorii de sucuri să includă informație detaliată privind conținutul nutritiv al băuturilor, lăsând consumatorul sa „ghicească” și să se orienteze după preț sau după „gust”.

De principiu, trebuie să știm că un pahar de suc produs prin stoarcere directă (100% fructe), va conține în jur de 10% „zahăr” fructoză, va avea o valoare calorică în jur de 100 Kcal și va asigura majoritatea cantității necesare de vitamina C pe o zi. Mai puține fructe într-o băutură înseamnă mai puține vitamine, mai mult zahăr și mai multe calorii.

În acest sens, sucurile moldovenești naturale sunt cele stoarse direct. Acest fel de sucuri nu conține nimic altceva decât fructe. De regulă, sunt mai scumpe decât alte băuturi, dar citiți mai departe…

Mit: Trebuie să consumăm cât mai multe sucuri
Adevăr: Chiar și cel mai natural suc poate fi dăunător, dacă îl folosim în cantități excesive.

Un pahar de suc curat pe zi (200 ml) este mai mult decât suficient, și asta din cauza conținutului de glucide. Deci, dacă sucurile din seria celor stoarse direct vi se par scumpe, nu uitați că o cutie de acest suc ar trebui să vă satisfacă necesitatea de vitamina C pentru 5 zile, câte 200 ml pe zi.

Pe de altă parte, sucurile limpezite nu conțin fibre vegetale, pe când cele cu miez, sau „tulburi”, au beneficii suplimentare: ajută digestia, previn constipația și eliberează energia cu o viteza mai mică. Asta înseamna că nivelul de energie va fi mai uniform repartizat de-alungul zilei, pe când sucurile limpezite vor părăsi stomacul aproape instantaneu, provocând un spor de energie, urmat însă de o perioadă mai „letargică”.

Sucurile din fructe fără legume de obicei au un conținut înalt de zahăr. De exemplu, într-un pahar de 200 g de suc natural de mere se vor conține cel puțin 20 g zahăr (norma zilnică este de 80g, din toate sursele). Acest zahăr va nimeri în sânge imediat. Atunci când alegem sucurile la magazin, e bine să le alegem pe cele care conțin miez, și încă mai bine – dacă conțin și legume, de exemplu sucurile de măr cu morcov, sucul de tomate, etc.

Mit: Cele mai bune sucuri sunt cele pregătite acasă
Adevar: sucurile conservate în condiții de casă pot pierde vitaminele

Pregătirea și consumul sucurilor acasă are avantaje, mai ales dacă acestea sunt consumate imediat. Pentru a reduce conținutul de zahăr e bine să adăugăm legume, în proporția 2 porții de fructe – 1 porție de legume (morcov, castraveți, broccoli, varză, țelină verde, spanac, sfeclă roșie, tomate).

Multe gospodine pregătesc suc de cu vară, pasteurizându-l în borcane. Pasteurizarea îndelungată însă va distruge vitamina C, atât de fragilă la temperaturi înalte. Este suficient să înfierbântăm sucul doar până a da în clocot, pentru a opri activitatea naturală de fermentare. Între timp, sterilizăm bine capacul și borcanul și capsăm sucul, păstrând în acest fel vitaminele.

Și compotul din beciul buncii?
Aici nu prea am noutăți bune. Compotul a devenit popular datorită tehnologiilor de pasteurizare și capsare în condiții de casă și reprezintă, de fapt, un sirop de zahăr aromatizat cu o cantitate anumită de fructe.

La fierbere, vitamina C solubila în apă și antioxidanții se distrug și nu va rămâne decât aroma de fructe și gustul de sirop de zahăr. Compotul e binevenit pentru hidratare, mai ales dacă nu are mult zahăr, însă calitățile nutritive ale compotului sunt neglijabile. Mult mai sănătos ar fi să mâncați acele fructe vara, cât mai mult, iar restul – sau să le congelați, sau să le conservați în suc propriu, pentru a prepara iarna niște băuturi aromate și fără prea mult zahăr, reci sau fierbinți.

„Și în rest?”, mă veți întreba…
De unde obținem vitaminele și fibrele necesare? Din fructe întregi. Consumați fructe proaspete în cantități dorite, urmate de un pahar de apă simplă, și veți câștiga atât financiar, cât și în sănătate.

Surse:
Oxford College (ODL) Diet and Nutrition Course
The Big Book of Juices and Smoothies, Natalie Savona
http://nutritiondata.self.com
www.orhei-vit.com

Distribuie articolul: