Cînd vine vorba de cum să slăbim în timp record, toată lumea este în căutarea unei formule magice.
Ca să ajungem la silueta mult dorită, o mare parte dintre noi recurg la metode nepotrivite, care ne pot pune sănătatea în pericol. Pentru a reuși, trebuie să avem multă voință, ambiție, dar și ajutorul unui specialist în domeniu. Despre cele mai bune metode de slăbit, alimentație corectă și riscurile unei diete nepotrivite, ne va spune Galina Tomaș, magistru în sănătate publică.
1. Cum putem slăbi fără a ne afecta sănătatea?

Este foarte simplu de slăbit dacă știi să alegi metodele potrivite. Nu trebuie să faci sacrificii, trebuie doar să dai prioritate alimentației raționale, unui regim nutrițional corect și exercițiilor fizice. Femeile nici nu-și dau seama cît de mult le-ar putea ajuta în menținerea siluetei alimentația sănătoasă și corectă.

2. Ce presupune alimentația rațională?

Ne alimentăm deseori și puțin, ne străduim să exludem produsele calorice, în primul rînd dulciurile și pastele făinoase, deasemenea evităm produsele care au un conținut ridicat de grăsimi, sare și condimente, obligatoriu excludem fast-food-ul, adică optăm pentru un regim alimentar sănătos.

3. Ce trebuie să conțină un regim alimentar sănătos?

Alimentaţia trebuie să fie completă, adică să asigure organismului toate componentele nutritive: proteine, glucide, lipide, săruri minerale şi vitamine în anumite proporţii.
Din proteine ar fi de dorit să utilizăm peștele însă, doar cel fără grăsimi și carnea de pasăre preferabil cea de găină și curcan, precum și carnea de iepure care este dietetică. Din glucide folosim terciurile din hrișcă, orez și ovăz, evităm doar terciul din fulgi de griș. Nu uităm de lipide care deasemenea trebuie să fie prezente în regimul alimentar zilnic. Sursa de lipide o luăm din uleiurile vegetale: de măsline, floarea-soarelui. Obligatoriu trebuie să stabilim cantitatea potrivită pe care o putem utiliza, ora și felul cum combinăm produsele între ele.

Seara după ora 19.00 excludem orice primire a mesei totuşi este de menţionat că în funcție de regimul individual se recomandă de a nu consuma alimente cu 3-5 ore înainte de somn. Şi nu în ultimul rând să bem cât mai multă apă. Apa are un rol esenţial în alimentaţia sănătoasă. Apa are mai multe funcţii în organism printre care: dizolvarea substanţelor minerale, reglarea temperaturii corpului și eliminarea toxinelor. Este nevoie de a utiliza apă nu doar în timpul verii, dar şi în sezonul rece al anului. Apa este cel mai bun lichid pentru hidratare. Secretul este să beţi apă înainte să vă fie sete. Când vă este sete, deja este deshidratare. Beţi apă în cantităţi mici pe parcursul întregii zile, de dorit 2-3 l/zi.

4. Cum slăbim mîncînd sănătos, corect și rațional?

Este foarte uşor, căci mâncând sănătos noi asigurăm organismului nostru toate vitaminele şi microelementele de care acesta are nevoie pentru o activitate corectă a întregului sistem. Cele mai recomandate spre a fi consumate sunt fructele, legumele şi cerealele integrale. Acestea sunt bogate în carbohidraţi şi fibre care sunt absorbite greu şi fac să apară senzaţia de saţietate mai uşor. În plus datorită numeroşilor factori nutritivi, alimentele sănătoase ne ajută să slăbim, iar apoi să ne menţinem o siluetă suplă. Faptul de a învăţa să mâncăm sănătos este cea mai bună soluţie pe termen lung de a pierde în greutate şi de-a avea o siluetă impecabilă.

5. Majoritatea revistelor pentru femei propun o mulțime de cure de slăbire. Ce părere aveți despre multitudinea de diete prezente în reviste?

Dacă vorbim despre dietele simple, alcătuite pentru a limita pe cineva în anumite produse, sunt de părerea că ele psihologic oboses si doar istorvesc organismul. Este firesc, dacă mănînci doar un măr sau un morcov să slăbești. Însă pierderea în greutate bazată pe așa fel de diete poate duce la probleme grave de sănătate, vă recomand, să fugiți de ele. În schimb, dacă vorbim despre dietele prescrise de medicul specialist, atunci sînt de acord cu ele. Acestea te fac nu numai să slăbești și să-ți menții greutatea constantă, ci și să fii sănătos.

6. Ce produse trebuie să conțină o dietă recomandată de medic?

În primul rînd pește care trebuie consumat de trei ori pe săptămînă. Carne de 2 ori pe săptămînă. Lactate degresate zilnic. Din fructe și legume optăm pentru mere, castraveți și varză deoarece conțin cele mai puține calorii. Nu uităm să includem în regimul nostru alimentar – terciul de ovăz. Renunţăm la pâinea albă. Este recomandat să mâncăm pâine integrală din alte cereale decât grâu, căci indicele glicemic este mai redus (ex: pâinea din făină integrală de secară). Dacă dorim să obținem rezultate vizibile, atunci toate aceste produse ne străduim să le consumăm în cantități mici și deseori.

7. Care sînt riscurile unei diete nepotrivite?

Utilizarea necorespunzătoare a produselor alimentare poate cauza apariția unor carențe în organismul nostru. Pe o perioadă îndelungată, dieta poate duce la schimbarea metabolismului și la apariția diferitor patologii. Cele mai grave boli care pot apărea sînt: anorexia, bulimia, pancreatita și ulcerul stomacal.
Riscurile sînt destul de mari și pot avea urmări grave. Este foarte important să ne alimentăm rațional și să dăm prioritate meselor de peste zi.

8. Care este cea mai importantă masă a zilei?

Cea mai importantă masă este cea de dimineață. Ea ne asigură doza de produse necesare organismului nostru. Ceea ce mîncăm de dimineață ne dă forța pentru întreaga zi. Produsele consumate în prima jumătate se ard foarte repede, pe cînd cele consumate în a doua jumătate se depozitează pe corpul nostru în zonele problematice: fese, coapse și abdomen.

9. Ce sfaturi le-ați da cititoarelor noastre?

Să nu apară dorința de a slăbi în scurt timp. Să conștientizați că a vă alimenta rațional este necesar în fiecare zi. Să înțelegeți că alimentarea corectă este asemeni spălatului pe dinți, o necesitate de care depinde sănătatea voastră. Prin bună dispoziție, voință și ambiție se poate reuși. Și nu uitați, alimentaţia raţională și mișcarea este cheia longevităţii vieţii şi succesului fiecăruia dintre noi.

Distribuie articolul: