Mai mulți experți străini din domeniu au abordat cele mai actuale preocupări ale sectorului la nivel global în cadrul celei de-a IV-a ediții a conferinței „Moldova in Fashion”, desfășurate la Chișinău. Un rezumat al evenimentului, precum și cele mai actuale subiecte de discuții din cadrul acestuia, vezi mai jos. 

„Cum arată viitorul industriei fashion?”, „De ce a venit timpul să spunem „STOP” consumerismului și cum trebuie să „jongleze” designerii cu trendurile anului 2020”, ca să vorbească în limbajul universal al modei, sunt doar unele dintre întrebările abordate în cadrul conferinței.

„Moda este o parte indispensabilă a vieții noastre și în loc să dezbatem dacă alinierea la unele trenduri este ceva bun sau nu pentru cultura noastră, ar fi mult mai înțelept să analizăm cifrele și să vedem impactul sectorului asupra dezvoltării economice. 20% din volumul exporturilor moldovenești revine industriei ușoare, iar 86% din mărfurile exportate ajung în UE: Italia, Germania, Franța, Belgia, Marea Britanie, Polonia, Grecia, etc. Și asta datorită faptului că avem multe companii care dețin forță de muncă competitivă și care oferă brandurilor cu renume internațional produse calitative, executate la cel mai înalt nivel și livrate în cel mai rapid timp”, a subliniat Rodica Verbeniuc, director general, Agenția de Investiții.

Desfășurată cu genericul „Putem modela viitorul în orice fel dorim”, conferința s-a axat pe perspectiva de dezvoltare sustenabilă a industriei fashion – a doua cea mai poluantă industrie din lume. Viziunea speakerilor cu renume mondial din Italia, Marea Britanie, Olanda, Belgia, Israel a fost împărtășită și de partenerii de dezvoltare ai Moldovei.

6 megatrenduri care vor marca industria fashion în anul 2020

Un trend înseamnă un cod, un cuvânt-cheie, iar designerii trebuie să comunice în acest limbaj universal pentru a-și vinde produsele, crede Giovanni Ottonello, director creativ al Institutului European de Design. În prezentarea sa, expertul a prezentat cele 6 megatrenduri care vor marca industria fashion în anul 2020:

  • spiritual trip – trimitere către dependența omului modern de
    tehnologii;
  •  liquid world – trimitere către conștientizarea apei ca resursă
    epuizabilă;
  • eco life – trimitere către pericolul încălzirii globale;
  •  glamorous agender – trimitere către estomparea granițelor dintre
    genul feminin și masculin;
  •  hedonism – trimitere către mâncare, flori și bijuterii;
  • normo code – trimitere către simplitate, monocromie.

Un alt principiu, pe care Giovanni îl recomandă designerilor spre exploatare este valorificarea trecutului.

„NU” consumerismului în fashion, „DA” – inovațiilor

Despre exclusivitatea și valoarea articolelor vestimentare a vorbit și consultantul fashion, jurnalistul și cofondatorul Asociației Elvețiene a Modei, Philippe Pourhashemi. Acesta susține că industria modei este în pericol din cauza consumerismului.

„Recent am aflat că circa 50% din produsele cumpărate pe Zalando, unul dintre cei mai mari retaileri online
de îmbrăcăminte, sunt returnate. E o nebunie, cât vom continua să consumăm și să pretindem că nu există consecințe? Cred că astăzi designerii ar trebui să renunțe la colecții făcute la repezeală și să încerce să creeze ceva cu adevărat valoros, ca oamenii să aștepte luni în șir ca să cumpere hainele lor. Sustenabilitatea este ceva care poate da valoare unui produs. Dar avem nevoie și de o audiență care să aprecieze asta. Așa că trebuie să fim avocații acestei abordări în fashion. Totodată, trebuie să avem în vedere că nu e suficient ca haina să fie din stofă reciclabilă – ea trebuie să fie dorită, pentru că altfel degeaba ai creat-o”, spune Philippe Pourhashemi, consultant fashion, jurnalist și cofondator al Asociației Elvețiene a Modei.

În premieră, Conferința „Moldova in Fashion” a avut loc sub egida „Moldova Business Week” – cel mai important eveniment de business din țară – pentru a sublinia impactul semnificativ pe care îl are industria modei în dezvoltarea economiei țării.