Ionela Costachi s-a întors la Chișinău zilele trecute, după o perioadă în care s-a dedicat exclusiv studiilor de master la Universitatea College of Europe. Despre tot cea însemnat această experiență pentru ea, dar și despre proiectele pe care le are pentru comunitatea „Citesc, deci sunt sexy”, pe care a fondat-o, Ionela a mărturisit într-un interviu pentru EA.md. Veți înțelege de ce este foarte dificil să minți în instituțiile europene și de ce cunoașterea mai multor limbi străine este decisivă pentru formarea internațională a unui tânăr cu capacități!

Ionela Costachi s-a întors la Chișinău zilele trecute, după o perioadă în care s-a dedicat exclusiv studiilor de master la Universitatea College of Europe. Despre tot cea însemnat această experiență pentru ea, dar și despre proiectele pe care le are pentru comunitatea „Citesc, deci sunt sexy”, pe care a fondat-o, Ionela a mărturisit într-un interviu pentru EA.md. Veți înțelege de ce este foarte dificil să minți în instituțiile europene și de ce cunoașterea mai multor limbi străine este decisivă pentru formarea internațională a unui tânăr cu capacități!

Absolvirea studiilor de master în contextul College of Europe este o realizare importantă. Ce porți îți va deschide această diplomă?

Deocamdată, această experiență academică mi-a oferit posibilitatea să aflu și să învăț cum funcționează Uniunea Europeană, dincolo de discursul politic de la Chișinău, despre valori și standarde europene. Am învățat cum funcționează instituțiile europene, cum se iau deciziile, cum influențează modul de votare în Consiuliu deciziile, cum este reprezentată lupta de interese politice a țărilor membre, cum a fost creată Uniunea Europeană, de ce anumite țări au mai multă influență decît altele, spre ce noi instituții și centre de putere se îndreaptă uniunea, etc. Pe lângă aspectul politic, am învățat și partea adminsitrativă a instituțiilor europene, care fac parte din sistemul administrativ european, unul complex și dificil, distinct de o adminsitrație publică tipică. Prin urmare, pot sa afirm că am deschis o nouă dimensiune profesională. În materie de joburi, deocamdată m-am întors acasă, caut un job și sper să reușesc să implementez cîteva idei care le am în gând, din seria „to do acasă” legate de ceea ce am învățat. Cred că este o ocazie foarte bună de a transmite ceea ce am învățat altora din Moldova. Cu cât mai bine vom cunoaște cum funcționează Uniunea Europeană, dincolo de principii și valori, cu atât mai bine vom putea promova și implementa standardele de calitate ale vieții europene.

11051750_10153502133254260_1952133156036372875_nPovestește-ne despre zona în care te-ai stabilit cu traiul în perioada studiilor.

Pe parcursul studiilor mele, am locuit în Cambridge, Marea Britanie, Rotterdam, Olanda și anul acesta l-am petrecut în Bruges, Belgia.

College of Europe organizează cursuri de masterat în două campusuri universitare, în Brugge, Belgia și Natolin, Polonia. Eu am fost selectată pentru campusul din Bruges, prin urmare am petrecut 10 luni în unul dintre cele mai romantice orășele din Europa. Bruges a devenit în mod special cunoscut după filmul „In Bruges”, fapt care se observă după miile de turiști care vin zilnic să se plimble prin Bruges, și să cumpere ciocolată și să guste din faimoasa ciocolată belgiană.  Brugge este un orășel deosebit de frumos, clădirile arată exact cum arătau  o sută de ani în urmă, iar canalele și numeroasele poduri oferă o atmosferă intimă și romantică. Din punct de vedere al studiilor, este o locație perfectă, pentru că este mic –  orice locație este la 5-10 minute cu bicicleta. Da, noi ca și studenți, ne-am luat biciclete și acesta a fost transportul nostru pe parcursul anului.

Tot mai mulți tineri renunță la franceza studiată o viață în favoarea limbii engleze, care ar fi mult mai solicitată. Cum stau lucrurile peste hotare, la capitolul lingvistică? Ce limbă de circulație internațională recomanzi?

Aș dori să evit generalizările, motiv din care pot să afirm cu siguranță că cei care aspiră la o carieră internațională, legată de Uniunea Europeană, ar trebui să cunoască atât engleza, cât și franceza, iar un avantaj și mai mare este cunoașterea unei a treia limbi de circulație internațională, fie germana, spaniola sau rusa. Mai există și un alt criteriu, țara în care ar dori să lucreze – spre exemplu, în țări de genul Germania, Olanda, Franța, este dificil să pătrunzi pe piața locală a forței de muncă dacă nu cunoști germana, olandeza, franceza. Totodată, dacă vorbim despre proiecte internaționale, situația este similară. Pot să afirm cu certitudine că engleza și franceza sunt obligatorii. Cunoașterea limbii ruse este de asemenea un avantaj, în special pentru proiectele care lucrează cu Estul Europei.

11231260_10153502139159260_5811917218809020928_n

La College of Europe, programul este bilingv, cursurile sunt ținute atât în franceză, cât și engleză. Spre exemplu, am studiat dreptul instituțional al Uniunii Europene în limba franceză, cu profesorul Jean-Paul Jacque, care este unul dintre cei mai cunoscuți juriști în instituțiile europene, director al Departamentului Juridic în cadrul Consiliului Uniunii Europene. Pe de altă parte, am avut cursul de economie în limba engleză, predat de un profesor din Marea Britanie.

Ca fapt divers, am avut colegi, și nu puțini, care vorbesc 4-5 limbi de circulație internațională, deci pentru a fi competitivi, cunoașterea limbilor străine poate fi un obiectiv.

1908190_10153502135159260_125005393730316224_n

Cum se numește teza de master pe care ai susținut-o și ce studiu de caz ai analizat?

Am ales să scriu teza de masterat la un subiect legat de Republica Moldova, întrucât puțini studenți aleg să scrie despre țările din Estul Europei, iar cercetarea mea poate fi ulterior utilizată de alții. Am încercat să analizez în ce măsura sistemul politic din Republica Moldova a fost afectat de fenomenul numit europenizare, cercetat anterior de profesori în științele politice și am aplicat modelele propuse pe cazul Republicii Moldova. Consider că Moldova reprezintă un studiu de caz interesant pentru științele politice.

Prin ce se deosebesc bibliotecile de la College of Europe?

College of Europe nu este o universitate mare și nu este o universitate tipică. Prin urmare, universitatea are o bibliotecă mai mică decît în alte universități europene, dar este specializată pe Uniunea Europeană. Totodată am avut acces la majoritatea jurnalelor academice online, care au fost o resursă utilă pentru procesul de studiu. Un element foarte frumos care a demonstrat spiritul de comunitate în colegiu, sau așa numit-ul „esprit du collège”, a fost implicarea studenților, în perioada examenelor, la supravegherea bibliotecii. Astfel, un grup de voluntari au acceptat să înlocuiască bibliotecara și să țină biblioteca deschisă pentru studenți până la 12 noaptea, de altfel în mod normal ea se închidea la 10 seara. Sigur, se deosebesc prin multitudinea de cărți disponibile, facilitățile și resursele tehnologice puse la dispoziția studenților, dar și grădina minunată unde, în zilele mai însorite, învățam afară.

10516825_10153502133259260_1112355930418451940_n

Lasă câteva recomandări pentru tinerii care vor să acceadă la studii și stagii la una dintre instituțiile europene.

În opinia mea, cele mai importante lucruri sunt nivelul de pregătire, cunoașterea limbilor străine și abilitățile de care pot da dovadă. Este foarte dificil să minți în instituțiile europene, deoarece competiția este acerbă. Practic, un tânăr din Republica Moldova intră în competiție cu germani, francezi, italieni, spanioli, care sunt foarte bine școliți, pregătiți, cunosc limbi străine și au abilități practice. Un tânăr din Moldova ar trebui să cunoască despre Uniunea Europeană, instituții, actualități, subiectele pe agenda europeană; ar trebui să se pregătească pentru testul EPSO, implementat de instituțiile UE și să fie pregătit pentru foarte multă muncă. Atmosfera de lucru și de studii este foarte diferită de cea din Moldova. Ca să dau un exemplu: timp de 10 luni am scris eseuri, am făcut prezentări individuale, de grup, și asta pentru fiecare curs. Toate eseurile sunt trecute printr-un sistem antiplagiat, iar cei care plagiază sunt penalizați. Deci, deoarece competiția este mare, iar noi venim din Moldova, efortul pe care trebuie să-l depunem este de două ori mai mare. Totodată, este nevoie de curaj și încredere în forțele proprii.

1453369_10153502136144260_4421783270850283365_n

Știm că tot mai citești foarte mult și acum. Ce se întâmplă mai nou în viața comunității online „Citesc, deci sunt sexy”?

Deocamdată comunitatea există online. Fiind plecată, nu am reușit să o dezvolt în acest an. Dar revenind acasă, am și câteva idei pentru dezvoltarea campaniei, inclusiv promovarea acesteia în biblioteci, centrele de tineret, organizarea unor evenimente publice și altele. Comunitatea crește fără să depun efort, fapt care mă bucură.

Cine sunt mentorii care au investit în Ionela Costachi dragostea pentru carte și învățătură?

În fiecare etapă a vieții mele am avut persoane mentori, care au fost profesori, familia mea, prietenii și oamenii care au apărut în anumite momente în viața mea și m-au ajutat să iau o decizie. Câteva persoane pe care nu le voi uita niciodată au fost domnul Juncu, profesorul meu de mate din gimnaziu, de la liceul „Prometeu”, profa mea de științe politice din colegiul din Anglia, Valentina Vidrașcu, Dumitru (soțul), mama, bunicul, persoanele care m-au susținut, m-au încurajat și au crezut în alegerile mele. Totodată, lista ar putea continua cu multe nume, persoane mai mult sau mai puțin apropiate, în preajma cărora am lucrat și care m-au ajutat să cresc profesional și personal. Eu cred că putem învăța multe de la persoanele din jurul nostru, chiar dacă nu își asumă în mod direct rolul de mentor.

11540914_10153502139144260_4686514768836565501_n

Ionela, cum se vede proba BAC-ului moldovenesc în străinătate, de când este implementată Reforma?

Un indicator pozitiv este numărul redus de elevi care au încercat să copieze în această sesiune, numărul redus de cadre didactice care s-au implicat în fraudare și atitudinea mai pozitivă a populației față de măsurile de la BAC. La minister s-a depus și se depune un efort extraordinar pentru implementarea reformei, iar echipa este extraordinară. Pe fundalul crizei politice, Ministerul Educației pare una dintre puține instituții care chiar lucrează indiferent de situația politică. Am susținut de la bun început reforma la BAC și consider că măsurile implementate sunt standard pentru combaterea corupției în sistem și asigurarea evaluării corecte. Am văzut și am susținut și eu examene în mai multe țări și mereu au fost sub supravegherea camerelor de filmat, cu măsuri stricte și exigente. Mi-aș dori să fie continuată reforma, dar și procesele complementare inițiate la minister.

Un punct din CV-ul tău, pentru care ești foarte mândră și fericită…

Complicată întrebare… Nu știu dacă sunt mândră de ceva anume, dar sunt fericită pentru că am avut oportunitățile academice și profesionale, am întâlnit oamenii care au crezut în mine și sper să reușesc să valorific tot cât am învățat.

Ionela, vei reuși. Mult succes!

11377242_10153502138509260_3651481565162258577_n

 

Foto: Arhiva Personală

Distribuie articolul: