Daniela Dermengi, inițiatoarea proiectului Meatless Friday în Republica Moldova promovează activ campania în rândul populației active. pentru că este de 11 ani vegetariană, a dorit să vă aducă cele mai frumoase exemple din domeniu. În România campania a fost lansată sub titlul de Meatless Friday, iar ambasadorul campaniei este frumoasa prezentatoare PRO TV România Oana Cuzino, care pentru Daniela este o adevărată inspirație. De aici a început și istoria Meatless Friday în Moldova. Vedeți mai jos un interviu cu vedeta ProTV România, Oana Cuzino.

Ladylike: Pentru început, mi-aș dori să vorbim despre conceptul de meatless și cât de rațional și sănătos este în opinia ta să trecem de la Meatless Day la Meatless Life?

Oana Cuzino: Nu este obligatorie „trecerea” în totalitate sau mai ales, bruscă, pentru toată lumea. Cred că fiecare ar trebui sa își adapteze alimentația în funcție de vârstă și necesități. De exemplu, tinerii au nevoie de proteine de origine animală, iar pe măsură ce înaintăm în vârstă, această necesitate scade, însă nu la toți poate dispărea complet. Mă refer aici și la substratul metabolizării – ficatul , rinichii, sistemul digestiv depun un efort din ce în ce mai mare în a prelucra alimentele „grele” și este bine să avem acest lucru în vedere și să substituim aportul proteic animal cu unul mai facil de asimilat pentru organism, cum sunt proteinele vegetale, leguminoasele, ciupercile, hrișca, năutul.

Ladylike: Am citit undeva explicația pe care o dai atunci când ești întrebată de ce este bine să limitezi consumul de carne. Povesteai despre moleculele L (levogire) si D (dextrogire). Ce am înțeles eu e că oamenii, ca și animalele, sunt alcătuiti doar din proteine levogire. Dextrogirele apar după moartea celulelor. Astfel, consumul de proteine animale (adică din carne moartă, implicit dextrogire), presupune ulterior un consum enorm de energie și enzime pentru transformarea lor în levogire. Corect? Și să înțeleg că prin acest consum de energie și enzime predispunem organismul la boli grave, cum ar fi cancerul?

oana 2Oana Cuzino: Este una dintre explicațiile posibile și într-adevăr, la marii consumatori de carne, medicii au observat asocierea cu apariția mai multor forme de cancer, printre care cancerul de colon, de rect, hepatic și ovarian.
Un alt studiu arată că cei care consumă zilnic carne și grăsime animală prezintă mai frecvent probleme de tranzit intestinal, cum ar fi constipația, o sensibilitate hepatică mărită precum și tendința de a acumula țesut adipos, crescând în greutate. Acumularea în colon a unei cantități prea mari de acizi biliari determină iritarea sistematică a mucoasei și poate genera, în cazul unei predispoziții genetice, cancerul de colon. În plus, persoanele care mănâncă în mod regulat carne friptă sau prăjită prea mult au un risc cu 60% mai mare să se îmbolnăvească de cancer pancreatic, potrivit cercetătorilor de la universitatea americană din Minnesota.
Ca să nu mai spun că imunitatea acestor persoane e mai scăzută, întrucât organismul se luptă cu acești dușmani în loc să rezolve alte probleme de regenerare. Dar asta nu înseamnă că trebuie să renunțăm complet la alimentele de origine animală, ci să cruțăm sistematic organismul, să îi dăm timp să se regenereze activ, alternând în unele zile din săptămână, carnea (mai ales pe cea prelucrată, cum ar fi mezelurile, afumăturile, prăjelile) cu alte surse – pește, ouă, lactate fermentate.

Ladylike: Văzusem de curând o știre la PRO TV România în care se spunea că jumătate de milion de români sunt vegetarieni, iar nutriționiștii citați declarau că nu e tocmai un fapt îmbucurător pentru că organismul uman are nevoie de carne, lapte și ouă. Despre carne am vorbit mai sus, dar ce părerere ai despre consumul de lactate? Este adevărat că acestea creează dependență? Iar despre consumul de ouă ce crezi? Conțin elemente absolut indispensabile organismului care nu se pot înlocui cu produse vegetale?

Oana Cuzino: Da, nutriționiștii se bazează pe studii și argumente științifice și promovează un stil de viață echilibrat, care să vizeze toate grupele alimentare, cunoscându-se bine rolul fiecăreia. Eu, fiind medic primar geriatru, am avut șansa să aflu multe lucruri legate de stilul deviat al persoanelor vârstnice din țara noastră si am remarcat că această abordare echlibrată are un efect benefic în timp. Din toate, câte puțin, fără excese, într-un sens sau altul.
De asemenea, susțin consumul de lactate fermentate, mai ales că noi, balcanicii, avem un organism adaptat la aceste ingrediente, care a constituit mii de ani bază proteică de alimentație când era greu de procurat și conservat carnea. Dependența de lactate cred că depinde de voința fiecăruia.
Ouăle sunt o sursă prețioasă de proteine și acizi grași esențiali, dar bineînțeles, cu măsură. Ideea este nu să înlocuim carnea în totalitate, ci să completăm, să mâncăm în fiecare zi ghidați nu după poftă, ci după regula bunului simț și a necesităților.

Oanei-Cuzino-768x631

Ladylike: Ce sfaturi de alimentație ai avea pentru vegetarienii care fac sală pentru tonifiere? Dacă respectăm regula celor 30 de minute de mișcare pe zi, de câte ori ar trebui să ajungem la sală pentru antrenamente mai intense?

Oana Cuzino: În unele cazuri 30 de minute de mișcare moderată, practicată zilnic, poate reprezenta o formă excelentă de întreținere a tonusului fizic, psihic, a metabolismului. Nu este o regulă să supunem organismul neapărat și la exerciții de forță, să ne gândim cu milă și la sistemul nostru osteoarticular, la genunchi, la glezne, la sistemul cardiac. Pe mine mă îngrijorează mai mult cei care nu fac mișcare deloc, și din păcate, acest tip de persoane constituie marea majoritate a pacienților cronici, sedentarismul fiind o trăsătura națională.

Ladylike: O mamă vegetariană poate naște un copil sănătos? Se poate dezvolta armonios un copil fără carne?

Oana Cuzino: Da, cu siguranță. Natura le-a gândit pe toate, iar copilul își va lua din organsmul tinerei mamei multe elemente prețioase. Dacă mama are o viață echilibrată și știe să compenseze elementele esențiale precum vitamina B12, fierul, calciul, acidul folic, acizii omega de origine animală sau pește – fie prin suplimente de calitate, fie prin unele surse non-animale – ambii vor trece cu brio perioada perinatală și alăptatul, esențial în primele șase luni de viață ale bebelusului.

Ladylike: Acum nu pot să nu te întreb ce obiceiuri alimentare ai tu personal, proceduri mai speciale de înfrumusețare, ce sport te face să arăți atât de bine și cum îți menții echilibrul psihologic?

Oana Cuzino: Eu practic mișcarea de tip moderat, constant, prefer aerul liber și să fiu înconjurată de natură, însă practic și pilates de 2-3 ori pe săptămână, ghidata de un antrenor, la sală. Îmi adaptez alimentația în funcție de necesități și consumul caloric, și bineînțeles, nu mănânc în fiecare zi carne (râde). Mai ales vara, prefer brânzeturile, kefirul, sana, peștele proaspăt, fructele de mare, caracatița de exemplu, care are atâtea beneficii pentru piele și sistemul articular. Ador fructele și legumele de sezon, salatele variate, frunzele verzi, dar și condimentele.
Când consum carne, mă asigur că am și un aliat enzimatic, cum ar fi papaya sau mango, care ajută la digestia acestor proteine. Ca o paranteză, de altfel, problema consumului mare de carne este și acela că organsimul consumă mult din rezervele limitate de enzime pentru a le metaboliza, de unde și epuizarea pe care o resimt marii canivori în timp.
În relațiile cu oamenii, încerc să fiu constructivă și să ma inspir câte un pic din universul fiecărui om pe care îl cunosc.

Interviul complet îl puteți citi pe Ladylikewoman.com

Distribuie articolul: