Copii mereu au fost interesați și atrași de desenele animate difuzate fie la televizor , fie la calculator. În ciuda acestui fapt, nu întotdeauna s-a acordat o importanță atât de mare a ceea ce privesc ei de fapt și ce impact are aceasta asupra dezvoltării lor.

Vârsta la care aceștia ajung să se famialiarizeze cu acest tip de programe coboară la 6 luni, ca până la vârsta de 3 ani ei să devină „telespectatori fideli”. Astfel, vizionatul permanent de desene animate poate avea efecte negative asupra copiilor, din cauza caracterului violent sau agresiv pe care acestea le promovează.

Vezi și: Cum se atrofiază creierul unui copil care petrece prea mult timp la calculator

Conform multiplelor studii, personajele din desene animate stimulează în rândul copiilor comportamentele interpersonale, de învățare, de adaptare și integrare socială, ei asociind personajele de desene animate cu diverse situații și persoane reale.

Cu toate acestea, ei tind să înțeleagă mai ușor și să păstreze pentru o perioadă îndelungată în memorie morala propagată în filmele animate, decât cea primită de la părinți. Astfel că, un personaj de desene animate ce transmite o lecție educativă poate contribui la accelerarea procesului de asimilare a noilor tendințe și educare a copiilor.

Potrivit psihologilor, tot mai mulţi părinţi îşi aduc copiii la terapie din pricina desenelor animate, pentru că cei mici împrumută comportamentul personajelor agresive, pe care le urmăresc. Mai grav este că foarte mulţi părinţi îşi lasă micuţii nesupravegheaţi în faţa televizoarelor , spun specialiştii.

În susținerea acestei idei, se afirmă Mirela Isuv, psiholog: „Societatea modernă se caracterizează prin apariţia unor dificultăţi mai mari în comportamentele copiilor de la vârste din ce în ce mai mici. Părinţii se adresează serviciilor noastre şi ne solicită pentru copii, însă, este bine de ştiut că principalii factori care trebuie consiliaţi în acest context sunt tot părinţii.”

Infochild.com informează referitor la impactul acestor programe asupra creierului că, există date științifice clare ce dovedesc ca prea mult „TV” dăunează copiilor. În numărul din aprilie 2004 al revistei Pediatrics, a fost publicat un studiu efectuat la Children’s Hospital and Regional Medical Center din Seattle, Washington, din care reieșea că micuții lăsați să privească 3-4 ore zilnic la TV manifestau un risc crescut cu 30-40% de a dezvolta o tulburare cu deficit de atenție față de ceilalți copii, cel mai probabil din cauza vitezei cu care se deruleaza imaginile pe ecran.

Pe de cealaltă parte, părinții susțin că desenele animate vin ca o alternativă pentru diversificarea timpului liber al copiilor, totodată, fiind conștienți de urmările care le poate cauza această activitate dacă intră în obișnuința celor mici. Mulți dintre ei susțin, că deseori lasă micuții în „grija” filmelor animate din insuficiența de timp. Cât copilul e concentrat pe subiectul derulat la micile ecrane, părinții pot face alte treburi casnice, precum curățenia, mâncarea, eliberarea garderobei sau lucruri ce țin de carieră, precum rapoartele lunare ș.a.

Vezi și: Copilul petrece la telefon sau televizor circa două ore pe zi? Poate face autism virtual!

Astfel, e comod,  nu presupune eforturi suplimentare din partea părinților, pe unde mai pui că și copiii sunt încântați de acest lucru.

Totuși, aceasta nu îi scutește pe părinți de supervizare, ci dimpotrivă”. Astfel, ce tip de desene animate, dar  și cât timp petrec copiii în fața televizorului, este o acțiune strict controlată de părinți, căci până la urmă cea mai mare responsabilitate o poartă ei.

Am cerut părerea unui specialist în domeniu, psihologului român Mihai Lucian, pentru a face lumină în acest subiect îngrijorător, iată sfatul lui: „Pe cât posibil evitați desenele animate și televizorul. Copilului cântați cântece, citiți din cărți captivante pentru ei, învățații  rugăciuni pentru copii, încercați să petreceți cât mai mult timp la aer, afară, ca să interacționeze și cu  alți copii, si cât mai puțin posibil televizorul.”

În acest fel, doctorul recomandă acordarea maximului de atenție celor mici, ocuparea timpului lor liber cu activități interactive, fascinante care contribuie la dezvoltarea imaginației, a spiritului asociativ.

Ca alternativă, astăzi există o multitudine de jocuri de creație, care au drept scop amplificarea spiritului creativ și care contribuie la evoluția intelectuală a micuților. E mult mai ușor de a lăsa copilul câteva ore în compania personajelor animate preferate, atâta timp cât facem ne vedem de ocupațiile casnice cotidiene.

Autor: Daniela Pascari, stagiară