Foarte des rostim sau auzim afirmaţia „prietena mea a scăpat de câteva kg urmând dieta cutare, în schimb eu nu pot”. La întrebarea „de ce?” vei primi răspunsul „genele sunt de vină”. Adică, faptul că eşti predispusă la o masă a corpului normală, scăzută sau de exces se datorează specificului genetic, moştenit de la rude. Actualmente, studiile statistice arată că circa 40% dintre toate femeile planetei suferă de exces de grăsimi sau obezitate. În plus apar tot mai mulţi copii, adolescenţi şi tineri graşi. Medicii explică fenomenul în felul următor: genele umane nu se modifică în timp; ceea ce nu se poate spune despre cantitatea mâncărurilor disponibile. Mâncăm mult mai mult decât e necesar şi consumăm foarte multe grăsimi, care se depun în organism. În plus, datorită progresului tehnologic (transport, ascensoare, computere), volumul activităţii fizice s-a diminuat considerabil.

O imagine mult mai concretă referitor la prezenţa grăsimilor în organism se creează la analiza coeficientului masei corporale. Pentru a-l calcula împarte greutatea corpului tău (în kg) la pătratul înălţimii (în metri). Coeficientul normal este cuprins între valorile 18 şi 25. Un coeficient sub 18 indică o insuficienţă a greutăţii, ceea ce e periculos, căci poate duce la distrofie. Dacă ai obţinut o valoare între 25 şi 30, suferi de exces de grăsimi, iar dacă numărul calculat depăşeşte 30, atunci eşti obeză.

Există câteva tipuri de depuneri de grăsimi:
Concentraţia grăsimilor depuse pe zona centrală a corpului. Grăsimile abdominale sunt considerate cele mai periculoase, deoarece excesul de lipide „împânzeşte” organele importante ca: intestinele, ficatul, rinichii, inima. Acest lucru poate provoca un dezechilibru hormonal (în rezultat apare acnea sau creşterea păr pe zonele vizibile) şi afecta metabolismul (îmbolnăviri cardio-vasculare, diabet, hipertensiune arterială).

Depunerile grăsimilor pe fese şi coapse. Acestea pot duce la majorarea riscului apariţiei cancerului uterului sau intestinului. O altă afecţiune, caracteristică femeilor în cazul cărora se atestă acest tip de depuneri este artrita.
Insuficienţa greutăţii cauzează diferite boli cronice a organelor interne (în primul rând sistemul digestiv) sau anorexia – lipsa psihogenă a poftei de mâncare.

Însă indiferent de influenţa factorului genetic, fiind femeie, eşti datoare să înveţi să-ţi menţii corpul în stare bună, astfel încât să aibă aspectul care să-ţi placă. În acest context, un rol important îi revine alimentaţiei sănătoase, ceea ce include şi o dietă corespunzătoare. Obiectivul oricărei diete de reducere a greutăţii este să ofere organismului toate substanţele nutritive necesare. Pe lângă faptul că alimentele alese trebuie să conţină substanţele indispensabile sănătăţii, ele trebuie să fie şi cât mai puţin calorice (low-cal), deci vei elimina din raţia ta zilnică deserturile, produsele de cofetărie, dulciurile, alcoolul. Baza oricărei diete o vor constitui: legumele, fructele, carnea de pui, peştele, produsele lactate degresate, pâinea, fulgii de grâu şi ovăz. Este important să asiguri diversitatea bucatelor pe care le consumi ca mâncarea ta să fie cât mai diversă de la o zi la alta.

O dietă drastică (exemplu: alimentarea doar cu orez) presupune înlocuirea alimentelor low-cal, însă nu şi cantitatea echilibrată a substanţelor nutritive. Rezultatul unui asemenea regim va fi vizibil doar pe termen scurt, deoarece organismul se va elibera de apă şi proteine, iar excesul de grăsimi va rămâne să dăinuiască . Imediat ce vei reveni la o alimentaţie normală, nivelul lichidelor se va restabili rapid, iar tu o îţi vei recăpăta greutatea anterioară. Acest fenomen este cunoscut sub denumirea de „YO-YO”. Astfel, sfatul unanim al specialiştilor este să elaborezi o dietă cât mai diversă şi proprie sănătăţii tale.

Faptul că produsele ce conţin amidon (paste, pâine, cartoful, orez) îngrăşă, este un mit. Important este să le consumi fără grăsimi (ulei, carne roşie, sosuri etc.). Poţi să le incluzi în raţia alimentară cu sosuri de legume pe bază de tomate sau cu peşte. Evident că în dieta ta, vei include fructele şi legumele, dar şi leguminoase, boabe (fasole, năut, mazăre, linte) care conţin multe fibre şi ajută la digestie.
Exclude mezelurile, orice fel de caşcaval, carnea roşie, iar carnea de pui prepar-o fără piele. Orice n-ai găti, fierbe sau pune în rolă la copt. Şi uită odată de cartofii prăjiţi!

Distribuie articolul: