De-a lungul istoriei corpul femeilor a suferit o mulțime de schimbări, a trecut printr-o serie mare de cerințe și preferințe. Dacă astăzi, perfecțiunea „sexului frumos” a ajuns a fi într-o „dilemă” și nu se știe care sunt (slabe sau „voluminoase” ) mai favorizate, atunci să știți că pentru fiecare deceniu din trecut, „formele” au avut un etalon. Să facem cunoștință cu acesta:

1. Femeia Ginbson (1910)

Corsetele erau la putere. Formele voluminoase erau salutate, atât în partea de sus (sânii), cât și în partea de jos (fesele și șoldurile), dar totuși se cerea o talie cât mai suplă. Evelyn Nesbit a fost declarată ca fiind prima „femeie supermodel” din lume. În această perioadă hainele sunt pline de stil, de obicei împodobite cu fâşii de blană, se poartă bluze uşoare din mătase sau şifon. Culorile la modă sunt albastru, roşu închis, se poartă carourile alb-negru, iar toaleta de seară în culori vii – roz, galben. Foarte la modă în această perioadă e fumatul ţigărilor (la femei). 

2. Femeia „scândură” (1920)

Se opta pentru femeile de înălțime medie și mică, cu verticalitate pternică, la fel ca și personalitatea. Fustele sunt acum mult mai scurte, până sub genunchi. Rochia simplă continuă să fie la modă cu unele variaţii de zi sau seară. Profilul e acum drept şi băieţesc, rochiile au tivul la genunchi sau deasupra. Tivului i se adaugă treptat volane, de obicei pe o parte sau în spate. Se poartă bijuterii frumoase, accesorii neobişnuite pentru această perioadă şi stofe de import scumpe. Se poartă toate culorile, dar ţinuta de seară în vogă e bej. Pantofii şi ciorapii devin foarte importanţi datorită fustelor scurte. Pentru prima dată se poartă în masă ciorapii din mătase şi lenjeria de corp.  

3. Femeia Sirenă (1930)

Vestimentația nu mai e dictată de Regalitate, ci de marile case de modă din Paris. Designerii au paradă de modă de patru ori pe an, la care iau parte cumpărători din toată lumea. Moda franceză (faimoasa PARIS Couture) va fi distrusă în timpul celui de-al doilea război mondial şi va veni rândul designerilor americani. Se poartă haine asortate fiecărei ocazii, sunt aşadar haine de oraş, pentru diverse activităţi, haine de vizionare, costume pentru cocktail sau cină, rochii de seară.  Se poartă fustele scurte cu pliuri sau simple, mâneci scurte pentru ţinutele de zi, fuste lungi pentru ţinutele de seară, unele cu trenă scurtă, jachete scurte din blană, rochii decoltate de seară fără barete sau cu spate decupat, jachete bolero, pălării înalte, vestoane stil marinăresc, pălării mici cu voal. Culorilor li se adaugă fucsia şi diverse nuanţe de maro.

4. Femeia – paiete (1940)

Designerii americani se afirmă în această perioadă. După război moda franceză încearcă să se redreseze dar nu mai e privită cu aceeaşi admiraţie. Apar noi stiluri – rochii scurte de seară şi costume, paltoanele Chesterfield folosite atât ziua, cât şi seara şi se poartă bonetele gen militar. O perioadă nu se mai fabrică ciorapi din nylon (invenţia acestei perioade) – acesta e folosit pentru producerea paraşutelor – dar se inventează rayon-ul. Se poartă pantalonii şi costumele de baie scurte, multe bijuterii, pantofi şi culori deschise pentru ridicarea moralului. 

5. Femeia clepsidra (1950)

În această perioadă femeile cu șolduri liniare, dar tot odată „pline” sunt apreciate și curtate. Anii 1950-1960 sunt marcați de moda rochiilor lungi până la genunchi sau chiar mai jos de genunchi. Femeile purtau pulovere din mohair sau lână, lungi până la șolduri sau chiar mai lungi pe care le asortau cu pantaloni strâmți sau fuste lungi până la nivelul genunchilor. Mânecile hainelor și camășilor erau 3/4. Se purtau foarte mult materialele sintetice, de obicei materiale pe baza de Nylon în combinație cu alte materiale. La peste 40 de ani de la moartea sa putem spune despre Marilyn că nu este doar femeia anilor 1950-1960, ea este un simbol al feminității indiferent de epoca: “I’m very definitely a woman and I enjoy it.(„Sunt în mod clar o femeie și mă bucur de acest lucru”.)

6. Femeia mlădiță (1960)

Femeile suple, micuțe și delicate s-au evidențiat în această perioadă. Rochiţele baby-doll cu decolteu rotund şi strânse pe talie erau văzute pe femei de toate vârstele şi dimensiunile. Aceste rochii simpatice se găseau cu diverse imprimeuri sau simple, atât în culori vibrante cât şi pastelate. Pantalonii foarte scurţi aveau culori foarte aprinse şi reprezentau o adevărată demonstraţie de stil pentru oricine avea curajul să-i poarte. Tricourile foarte colorate aduceau individualitate în garderobă, femeile ce le purtau nu aveau cum să treacă neobservate;

7. Diva Disco (1970)

Femeile înalte, zvelte și „liniare” încep să „invadeze” arenele de dans din cluburile de noapte. Pentru prima dată în istorie, datorită ritmului de viaţă alert, garderoba femeilor a devenit mai variată, acestea cumpărând haine pentru diferite ocazii din viaţa lor – haine pentru casă, haine pentru serviciu sau pentru ieşirile în oraş. De asemenea, atmosfera agitată şi petrecerile disco au influenţat moda şi au adus pantofii cu platformă, materialele cu sclipici şi salopetele la rangul de piese must-have atât pe ringul de dans, cât şi pentru activităţile zilnice.   

8. Femeia supermodel (1980)

Anii ’80 cer picioare lungi, fine și sexy. Această perioadă s-a remarcat prin expresivitate și nonconformism. Curentul „disco” a adus în garderoba femeilor culori vii, lurexul și paietele strălucitoare.  De asemenea, moda anilor ’80 a fost influențată de renumiții interpreți precum Madonna și Michael Jackson. Pe lângă culori aprinse, erau în vogă rochiile, jachetele și bluzele cu umeri falși și lați.Stilul disco s-a remarcat prin coafuri bufante și voluminoase, articole din piele, colanți colorați, accesorii supradimensionate și sclipitoare. Datorită faptului că se promova intens sportul, în special aerobicul, colanții și jambierele colorate devin must-have în garderoba femeilor, ele fiind purtate peste pantofi sau cu botine.

9. Femeia „hoinăriță” (1990)

Femeile mici și slabe își iau revanșa după perioada anilor de mai sus, încearcă să se evidențieze prin tot ce pot face. Anii ’90 au fost perioada cea mai ciudata din moda din cauza confuziei totale de a nu ști exact ce anume s-a purtat, un amalgam greu de înțeles și descris. Se observă o „ruptură”, o „trezire” la realitate, femeile se lasă de tot ce-i sclipitor în garderoba lor și trec la una mai serioasă. Această perioadă confuză nu durează mult, muzica, politica și cultura ajută mult la „orientarea” corectă, spre o „realitate” necesară tuturor.

10. Frumusețea în piele de bivol (2000)

Sportul își are cuvântul său de spus. Mușchii și formele atletice sunt căutate pretutindeni. Femeile au caracter, știu deja ce vor. Au „gusturi” și preferințe. În dependență de acestea își fac o garderobă „solidă”, care din fericire este foarte variată și au de unde alege și de la cine se inspira. Marile case de modă le dau sugestii ușor de urmat. Sunt deja femei în adevăratul sens al cuvântului, implicate în toate sferele sociale, politice, culturale etc.

11. Fițe și forme mari (2010)

„Formele perfecte” sunt intens discutate. Stârnesc controverse – atât cele slabe, cât și cele „plinuțe”. Oamenii nu se pot determina cum e mai bine, iar pentru că Internetul este deja o parte „activă” din viața noastră, ne influențează excesiv prin tot ce dă la o căutare. Rămâne să vedem cum se va încheia acet deceniu.

Sursa/foto: news.distractify.comvintageromania.com 

Distribuie articolul: