Igor Rotari este fotograful care îmbracă știrea în imagini. Un întreg eveniment poate fi înțeles, uneori, dintr-o singură fotografie semnată de el. Voiam să știu dacă în fotojurnalism e loc de Photoshop așa că l-am luat la întrebări pe Fotojurnalistul anului 2016.

13220963_10209702959917544_5217748609891371485_nAm aflat că te-ai lăsat de nunți. Nu le mai fotografiezi deși ești extrem de bun la asta. Știi să captezi emoții, ai un ochi de vulture. Care a fost motivul?

„Am început sa fotografiez nunți doar ca să am o sursă de venit. Nu mi-au placut niciodată nunțile, nici să le fotografiez și nici nunta ca eveniment în sine nu îmi este pe plac. După mine, nu sunt altceva decât o laudă exprimată de către un popor care nu o duce deloc ușor. M-am lăsat de fotografia la nunți fiindcă au început sa mă irite. E adevărat că în Moldova acesta este cel mai profitabil gen de fotografie, dar prefer sa fac altceva, dar chiar orice altceva. Renunț mai degrabă la fotografie, dar nici în ruptul capului nu revin la nunți.”

165680_1817173995897_225239_n

Dar ce te irită atât de mult? Cu ce te-au supărat mirii sau nuntașii?

„În primul rând mă supără falsitatea care plutește în aer la nunți. Tot ce se întâmplă acolo e un teatru prost jucat. Oamenii nu au bani, dar organizează nunți, se laudă cu ceea ce nici măcar nu au. Apoi mă deranjează tradițiile și muzica. E prea multă gălăgie.”

188738_1956204071562_4143181_n

Prin ce se deosebește fotojurnalismul de fotografia artistică? Mai există ceva pe lângă faptul că în fotojurnalism nu ai un scenariu și nu dictezi tu compoziția?

„Uneori, nu prea ai timp să creezi o compoziție bună, să găsești un unghi potrivit și să alegi colțul cu cea mai avantajoasă lumină. Acest gen de fotografie presupune acțiune, reacție rapidă și reflectarea evenimentului așa cum este el, fără intervenții artistice. Bun, asta nu înseamna că fotografia pentru știri nu trebuie să arate bine. De fapt, o fotografie frumoasă presupune o combinație între un subiect interesant și compoziția bună.

17161146_10212566475383641_2087695360_n

S-a întâmplat să fie nevoie să muncești, deci să fotografiezi, chiar dacă viața ta se afla în pericol? Cele mai grăitoare fotografii se fac la proteste sau în situații tensionate. Acolo vezi gesturi și reacții unice, pe care nu le surprinzi oriunde sau în fiecare zi.  

„La noi, după conflictul de pe Nistru, cel mai tensionat moment a fost 7 aprilie. Eu nu eram în presă pe atunci. Mi s-au întipărit vreo 2 proteste în timpul cărora nu m-am simțit tocmai în siguranță. Ambele s-au întâmplat în 2016, când a fost luată cu asalt clădirea Parlamentului. Dar în general, nu prea avem noi evenimente care să prezinte pericole. Mai degrabă sunt plictisitoare ca imagine. De cele mai multe ori, trebuie să fotografiez pe la conferințe.”

17141143_10212566477463693_1077555153_n

Ce gen de fotografie se vinde cel mai bine?

„Fotografiile făcute de paparazzi cu siguranță sunt cele mai bine vândute și cel mai bine plătite. Urmează fotografiile de actualitate și cele care reflectă un eveniment important. Eu nu-mi vând fotografiile, deci nu pot spune prea multe la acest subiect.”

Ai multe fotografii în alb-negru. De ce mai rar colore?

„Îmi place și alb-negru și color, dar în alb-negru se transmite mult mai bine mesajul fotografiei. Asta deoarece din start, prin lipsa culorii, se exclud elementele de prisos.”

Ai o fotografie care să îți placă mai mult decât altele?

„Am mai multe, dar dacă e să vorbim despre cele din fotojurnalism cred că ar fi fotografia în care apare o bătrânică plângând în timpul unui protest. Era anul trecut, în ianuarie, după ce Vlad Plahotniuc și-a înaintat candidatura la funcția de premier. De ce anume această fotografie? Fiindcă este profundă si redă cu maximă precizie situația murdară din politicul moldovenesc de pe urma căreia au de suferit tot oamenii, cetățenii de rând.”

17160791_10212566631787551_862864676_n

Crezi că o știre ar putea exista fără fotografie?

„Fotografia și textul știrii se completează reciproc. Textul trebuie să fie ilustrat și deseori fotografia are nevoie de o descriere pentru a o înțelege mai
bine.”

Te superi dacă îți „fură” cineva fotografiile, deci preia fără să indice sursa?

„La noi nu se numeste furt, ci împrumut. Nu văd o problemă în a prelua dar numai dacă se păstrează watermark-ul pe ele și este indicată sursa.”

Cât despre Photoshop, Igor Rotari îl folosește într-un singur caz – atunci când vrea să facă o fotografie color într-una alb-negru.  

Distribuie articolul: