Formația Anton Pann din România face o altfel de muzică. Fără să se conformeze rigorilor timpului, cei cinci muzicieni abordează stilul non-comercial. Cum le reuşeşte să fie în pasul cu timpul şi de ce au ales să exploareze latură orientală a muzicii româneşti aflaţi din interviul de mai jos. 

 

Sunteți o trupă care abordează un stil de muzică deosebit. Catalogați muzica voastră ca una comercială sau pentru un public restrâns?

Muzica pe care o promovăm nu este comercială dar, în același timp, se adresează publicului deschis să o recepteze la adevarata ei valoare. Astfel, publicul este cel care se pozitioneazăîn raport cu muzica noastră, în a „gusta” sau nu ceea ce noi propunem.

Prin ce vă diferentiaţi de alte formații?

Nu prea putem vorbi de noi în raport cu alte formații, pentru că pe segmentul acesta nu sunt alte grupuri care să facă cercetare profesionistă și aprofundată la nivelul la care noi realizăm aceste demersuri de recuperare sonoră.

Ce mesaj vreti să transmiteti prin muzica voastră?

In actualul context pan-european, pentru a avea ce să oferim celorlalte neamuri din cadrul Uniunii, este foarte important să ne cunoaștem trecutul real (nu impus sau fabricat), să ne identificăm părțile bune și să oferim celorlalți imagina noastră cea corectă.

Prin ceea ce facem, încercăm să demonstrăm că avem un trecut cultural care nu se rezumă doar la mediul rural, ci avem o cultură muzicală savantă  realizată la nivelul celor apusene sau orientale din acele timpuri.

Dacă abordați stilul de muzică vechi, ce cultură a influențat cel mai mult stilul vostru de muzică?

Având în vedere că ne ocupăm în special de latura orientală a culturii românești (perioada bizantină și cea otomană) este normal să ne raportăm în primul rând la culturile și tradițiile comune cu acele spații sonore.

Cine sunt membrii trupei, povestiţi-ne câte ceva despre ei ?

Constantin Raileanu – doctorand al Universității Naționale de Muzică din București. Muzicolog, compozitor, dirjor, orchestrator, solist vocal, percuționist, interpret la sehrud. Coodronatorul și fondatorul Formației Vocal-Instrumentale de Muzică Veche Anton Pann, al Grupului Vocal de Muzică Bizantină Anton Pann și al Asociației pentru Cultură și Tradiție Anton Pann. Dublu licențiat al Universității Naționale de Muzică din București în Dirijat de Cor Academic și Muzică Bizantina, licențiat al Facultății de Teologie Ortodoxă din București în Istoria și Filosofia Religiilor-Fenomenologia Religiei. Absolvent al cursurilor de Masterclass cu maeștrii Alkis Zopoglou din Grecia, Ahmet Sahin  și Mehmet Fatih Zulfikar din Turcia.

Alexandru Stoica – doctorand al Universității Naționale de Muzică din. Interpret la oud, vioară, chitara și professor de muzică. Master la Universitatea Națională de Muzica din București în Educație Muzicală Contemporană, licențiat al aceleași universități în Pedagogie Muzicală. Absolvent al cursurilor de Masterclass pe Oud cu maestrii Mehmet Bitmez din Turcia și Kyriakos Kalaitzidis din Grecia.

Ghassan Bouz – percuționist libanez autodidact, având o experiență de interpretare bogată în lumea arabă și libaneză, interpretând alături de cei mai importanți artiști din aceste regiuni. Dragostea sa pentru muzică arabă se transpune în stilul unic de interpretare a muzicii tradiționale orientale și a muzicii occidentale.  Este specializat în genuri muzicale ca Araba, Rock, Salsa, Fusion și Jazz. Instrumentele specifice sunt Darbuka, Bendir, Djembe si Congas.

Andrei Zamfir – licențiat al SNSPA, facultatea de Comunicare si Relatii Publice. interpret la baglama (saz), chitară. Este profesor de chitară și colaborator în formații de folk și rock. Absolvent al cursurilor de Masterclass cu maeștrii Alkis Zopoglou din Grecia si Mehmet Bitmez din Turcia.

Alina Constanta Horez – licențiată a Universității Naționale de Muzică din București, Facultatea de Interpertare Muzicală la secția vioară. Interpetă la vioară. Absolventă a cursurilor de Masterclass cu Kyriakos Petras și Alkis Zopoglou din Grecia.

pentruea.md

Care ar fi principalele trupe care vă influenţează, internaţionale şi eventual autohtone?

Când vorbim de trupe la nivel internațional nu putem face referire decât la puține nume deoarece nici nu sunt prea multe grupuri care se ocupă strict de muzică veche din Orient. Ne raportăm la ansambluri ca En Chordais din Grecia, Constantinople din Iran/Canada, Bezmara din Turcia, Jordi Savall, Kudsi Erguner, Anatolia, Al Kindi.

La nivel autohton suntem singurul grup profesionist care se ocupă  serios de cercetarea muzicii vechi de influență orientală dar nu ne ferim în a asculta și a fi informați și cu ce s-a făcut înainte (ex. in folclor Maria Tănase, Zavaidoc, Faramita Lambru, cercetările muzicologilor Brailoiu, Gh. Ciobanu, s.a.) sau cu ce se încearca acum.

Ce să aşteptăm în plan muzical de la trupa Anton Pann în următorii ani ?

Pregătim noi concerte, spectacole, și alte evenimente culturale prin intermediul cărora încercăm să realizăm o acomodare a ascultatorului modern cu muzica veacurilor trecute.

Sperăm că în câțiva ani să îmbogățim colecțiile personale ale romanilor și nu numai cu înregistrări ale muzicilor de altădată din manuscrisele și publicațiile pe care noi le cercetăm.

 

 

Distribuie articolul: