Om al timpului său, promotor neobosit al noului, sursă de inspiraţie pentru cei din jur, exemplu de îmbinare armonioasă a frumuseţii spirituale şi fizice – astfel este descrisă de către colegi Eleonora Goncear, directoarea Liceului Teoretic cu profil muzical “Iulia Hașdeu” din Chișinău. Fiind managerul primei instituții în care se implementează proiectul catalogului electronic, doamna Goncear este mereu în pas cu timpul și la curent cu toate inovațiile din sfera didactică. Cum își face timp pentru familie, dar și pentru marea sa pasiune – broderia, aflăm chiar de la dumneaei. Doamnă director, vă mai amintiți cum ați început, care era marele vis de tânăr specialist?
Am început activitatea ca tânăr specialist în şcoala medie nr.32, Chişinău, fiind primită cu multă căldură în acea mare familie de oameni cumsecade. Cu mult drag îmi amintesc de cei care mi-au înrădăcinat şi mi-au cultivat în suflet dragostea pentru cea mai nobilă profesie din lume, învăţătorii mei din satul Cucioia, raionul Teleneşti: Roşca Veronica, Bogdan Vladimir, dar şi de profesorii de la şcoala internat nr.1 din Chişinău: Stepan Ludmila și Dubălari Lidia. Un mare aport în formarea profesională au avut-o și primii colegi de breaslă: Ilie Coşanu, fost director al şcolii medii nr.32; Alexandra Petuhova, Georgeta Popovici, directori adjuncţi, Tatiana Babuc, mentorul meu și cea mai de valoare profesoară în formarea mea ca pedagog. Visam să devin un profesor apreciat de elevi şi să am multe, multe promoţii. Visul mai continuă și azi.

Când ați schimbat fila și ați devenit director? Cum s-a întâmplat?
Am trecut prin toate funcţiile posibile într-o școală: 1980-1981 – profesoară de istorie, educator la grupa cu regim prelungit; 1981-1982 – instructor de pioneri; 1982-1983 – director adjunct pentru educaţie; 1990 – director al şcolii nr.32, care din 1999 a fost reorganizat în Liceul Teoretic “Iulia Hașdeu”. În toate timpurile nu a fost uşor de lucrat, dar perioada în care am activat în funcţia de director este, cred, cea mai deosebită. Începând cu anul 1990 am trecut prin perioada schimbărilor, a reformelor şi a instabilităţii, timpuri care au cerut de la noi flexibilitate şi originalitate în rezolvarea problemelor ce ţin de liceu. Menţinerea imaginii şi promovarea ei în comunitate este una din sarcinile primordiale ale unui colectiv pedagogic, iar directorul are toată responsabilitatea pe umerii săi.

 

Care credeți că a fost cea mai mare realizare din această funcție? Dar cel mai mare eșec?
Cea mai mare realizare a unui conducător este susţinerea colegilor în realizarea cu succes a obiectivelor propuse, misiunea directorului de a aduce schimbarea şi de a o înfăptui, de a cere dar şi de a face, de a aprecia, dar şi de a preveni. Eşec este ceea vrei să realizezi, dar nu ai reuşit pe deplin. Am pornit un lucru mare, dar nu am reuşit să obţin 49 milioane de lei pentru construcţia blocului suplimentar. Mai am speranța că poate vom reuși.

Cât de dificil este să conduci o instituție de învățământ cu profil muzical?
Şcoala nr. 32 a fost cunoscută prin promovarea valorilor naţionale şi a artei populare. Clasele cu profil muzical-coral au fost fondate în anul 1984, de Ilie Coşanu şi Ştefan Cranfil, când eram în funcţie de director adjunct şi îşi continuă activitatea până la moment. Nu este dificil sa conduci o şcoală unde sunt clase cu profil, dacă ai oameni competenţi, care-şi iubesc meseria și părinţi cointeresaţi de a dezvolta talentul copiilor. Din școala noastră au ieșit talente care acum ne încântă de pe toate scenele țării: Vitalie Dani, Lenuța Gheorghiță și alții.

 

Cât de greu este să fii în fruntea unui colectiv preponderent feminin?
Nu este greu, dacă ştii să iubeşti oamenii şi să-ţi faci bine meseria. Sunt prietenă cu toate colegele mele, mă strădui să le ajut, să le îndrum, dacă îmi cer părerea și să le ascult atunci când vin cu idei novatoare sau propuneri constructive.

Cum trebuie să arate un director de liceu? Ce trebuie neapărat să știe?
O exprimare corectă şi competenţă profesională, muncă, dăruire şi respect pentru toţi cei ce se află în preajmă: elevi, părinţi, colegi – acestea cred că sunt ingredientele care nu trebuie să-i lipsească unui manager de instituție de învățământ. Mă strădui să arăt copiilor un exemplu de omenie, și atât. Pentru că o persoană este considerată tânără atât timp, cât nu încetează să înveţe.

 

Primul liceu din țară care care un catalog electronic – cum apreciați proiectul?
Este un proiect eficient în dezvoltarea parteneriatului comunitate-familie-şcoală. Proiectul este unul nou pentru R.Moldova şi oferă posibilitatea ca părinţii să fie la curent cu toate notele pe care le primesc la şcoală copiii lor printr-un sistem electronic, un site pe care îl pot accesa de oriunde. Sistemul este conceput astfel încât să faciliteze comunicarea dintre părinţi şi profesori, dar şi dintre profesori şi elevi, prin mesaje personale și întrebări adresate online. Sunt mulțumită că astfel, avem contactul cu părinții aflați peste hotarele țării, copiii cărora sunt lăsați în îngrijirea rudelor și îmi place deschiderea colectivului de profesori pentru un asemenea sistem – chiar am devenit mai operativi, dar ne-a ușurat și munca, asta o recunosc toți dascălii.

Ce le lipsește elevilor din zilele noastre?
Elevilor nu le ajunge timp pentru lecturi, timp pe care ar trebui să și-l facă singuri sau să-l ia din alte activități. Lecturile sunt ceea ce rămâne după ce materia predată de dascăli este uitată de vreme. Mă bucur mult că, în pofida tuturor problemelor şi provocărilor vieţii, elevii sunt buni, străduitori și perseverenți.

 

Cât de mult timp acordați familiei, dar pentru dvs. aveți timp?
Am o familie sănătoasă, frumoasă, care a ştiut dintotdeauna să mă înţeleagă şi să mă susţină în toate, lucru pentru care îi mulțumesc. Încerc să găsesc mereu timp şi pentru cei doi copii ai mei, dar și pentru mulţimea de flori pe care o am în casă. În timpul liber brodez și îmi place mult să păstrez lucrările în care am investit atâta suflet înrămate, sau să le dăruiesc prietenilor apropiați.

Ce citiți, cărți, reviste dedicate femeilor, presa online?
Pentru lecturi rup timpul ce-mi mai rămâne de la toate celelalte ocupaţii, citesc literatură de specialitate, literatură artistică, ador clasicii universali. Fiind şi eu femeie, mă strădui să fiu în pas cu noutățile dedicate nouă, citesc reviste de frumuseţe sau dedicate sănătăţii.

Foto: Arhiva perosnală 

Echipa PentruEA ardesează doamnei Eleonora Goncear, colectivului de profesori al Liceului Teoretic “Iulia Hașdeu”, dar și tuturor proseforilor din republică sincere felicitări cu ocazia sărbătorii profesionale. Multe succese și promoții de elevi cu care să vă mândriți mereu!