Diana nu e vinificator și nici studii în domeniu nu are, însă cu priceperea ei de economist și dragostea pentru vinuri, cultivată de prieteni, ea a fondat „Winerist”, o platformă online care oferă cea mai mare colecție de experiențe în regiunile producătoare de vin din lume. Ajutată de colega sa, Tatiana Pomana-Livesey, moldoveancă și ea, Diana a reușit să atragă pe această platformă deja 8 vinării autohtone. Ce ne face speciali și la ce ar trebui să mai lucreze producătorii de vinuri de la noi, Diana ne-a povestit într-un interviu acordat pentru EA.md.

Diana nu e vinificator și nici studii în domeniu nu are, însă cu priceperea ei de economist și dragostea pentru vinuri, cultivată de prieteni, ea a fondat „Winerist”, o platforma online care oferă cea mai mare colecție de experiențe în regiunile producătoare de vin din lume. Ajutată de colega sa, Tatiana Pomana-Livesey, moldoveancă și ea, Diana a reușit să atragă pe această platformă deja 8 vinării autohtone. Ce ne face speciali și la ce ar trebui să mai lucreze producătorii de vinuri de la noi, Diana ne-a povestit într-un interviu acordat pentru EA.md.

O simplă călătorie i-a schimbat radical cursul carierei

Sunt la Londra de 14 ani și lucram în industria financiară. Într-o vară am plecat cu soțul și un grup mic de prieteni într-o călătorie prin Londra – Paris – Toscana, etc., vizitând unele dintre cele mai mari regiuni producătoare de vinuri din Europa. Soțul meu lucra în industria respectivă și avea careva contacte, însă am întâlnit oricum anumite probleme legate de intrarea în vinării, restaurante sau alte chestii de genul acesta, esențiale într-o asemenea călătorie. Întorși acasă, ne-am gândit că industria vinului are nevoie de un site care să le cuprindă pe toate, mai cu seamă că tendința de consum, apreciere și cunoaștere a vinului în rândul generației tinere este în continuă creștere. La o petrecere am început să discut cu Tatiana, co-Founder la Winerist. S-a ciocnit și ea cu o situație similară în timpul unei vacanțe în California. Am făcut ceva research, am dezvoltat conceptul și așa s-a născut „Winerist”.

Diana Isac și Tatiana

80 de vinării în 6 săptămâni

Tatiana, partenera mea de proiect, de asemenea dorea să schimbe ceva în cariera sa și, dintr-o glumă în alta, am început totul! La început aveam 6 regiuni în lista de destinații – acum suntem la 85 de regiuni! Winerist nu a ajuns încă în India, dar acolo este un mare producător, cu o afacere superbă care se numește „SULA”. Problema lor este că India nu e o destinație cunoscută în domeniul vinificației. În schimb, am introdus-o într-un circuit extraordinar pe care l-am creat recent pentru iubitorii de vinuri – „Around the world in 80 wines”. Este turul nostru, o campanie în care am inclus și India, dar care trece prin alte câteva zeci de regiuni vinicole superbe de pe pământ. Acest tur include Londra, Franța, Moldova, India, Australia, Noua Zeelandă, Africa de Sud și alte regiuni și costă circa 20 de mii de lire sterline. Se călătorește cu toate mijloacele de transport, deci trebuie să fii foarte flexibil. Am pornit-o mai mult ca o campanie de PR, dorind să promovăm în special India și Moldova. Prețul include totul și pot călători două persoane.

80 vinarii

Vreăm să vindem oamenilor experiențele noastre în materie de Wine Travel

Diana si tatianaPentru noi, ideea cu winerist este să vindem aceste experiențe, dar și să dăm vizibilitate regiunilor care sunt puțin cunoscute, însă care merită vizitate și apreciate. Democratizarea vinului, asta ne dorim noi! Vrem să rupem conceptul că vinul poate fi consumat doar de generația în vârstă. Tinerii sunt cei care mișcă lumea în toate, ei au prins deja cultura vinului și trebuie să le-o cultivăm și mai departe. Trebuie să ajungi acolo unde crește vinul, să te plimbi prin vie, să înțelegi de ce un anume vin are gust de iasomie, cum se face acesta… pentru că vinificatorii sunt unii dintre cei mai pasionați oameni pe care eu i-am cunoscut vreodată.

Turismul vinicol merge mână în mână cu cel gastronomic

Turismul autentic, mai ales cel gastronomic, combinat cu vizitele la vinării, este foarte deosebit, oamenii de la vinării sunt foarte pasionați, iar turiștilor le place foarte mult elanul și pasiunea cu care muncesc și îi întțmpină crescătorii de vie și realizatorii de vinuri.  Cel mai greu în Republica Moldova a fost să găsim oameni flexibili, cu recomandări bune de la clienți. Ne-au ajutat mult marii jucători, gen „Cricova” sau „Purcari”, însă turiștii trebuie să vadă diferența dintre aceste vinării mari, și cei de la „Vinăria Poiana”, cu „Ulmu”, spre exemplu, sau de la „Et-Cetera” – o vinărie de familie.

Oferim PR, marketing și vizibilitate vinăriilor

Problema de comunicare există peste tot, vinificatorii nu au timp să facă cursuri de engleză – ei știu doar să facă un vin bun și atât. Am creat un sistem prin care ei își împărtășesc experiența pe site, iar dacă cineva dintre turiști îi contactează, noi suntem facilitatorii dintre client și vinărie. La moment, dintre producătorii de vinuri din Moldova îi avem pe: Cricova, Et-Cetera, Vinăria din Vale, Purcari, (Ulmu) Vinăria Poiana și Chateau Vartely. Observați că avem vinării cu mari tradiții, dar și jucătorii noi de pe piață, care fac vinuri foarte bune! „Winerist” este o echipă de 6 persoane, plus divizia tehnică. Noi percepem un comision pentru fiecare tur, adică fiind un fel de tur-operator, mijlocind relația în fiecare țară. Cu vinăriile este altfel, ele plătesc o taxă pentru listare, anuală, iar noi le facem PR și marketing pentru ei ca să aibă vizibilitate online.

diana la poama

Aducerea turiștilor în țară ar dezvolta economia substanțial

Sunt câteva lucruri care ar trebui schimbate cât mai curând în Republica Moldova:

  • Vinăriile ar trebui să învețe să lucreze împreună, deoarece totul începe de la situația economică pentru o schimbare la nivel înalt. O rețea de colaborare ar atrage mult mai mulți turiști și întreprinderile s-ar dezvolta foarte bine. Dacă sunt 4 vinării la sud, atunci ele trebuie să își construiască un tur al lor, prin care ar atrage turiștii pentru 2-3 zile.
  • Mai este o chestie de educație – orice lucrător de la vinărie trebuie să treacă un curs de bază, de exemplu cursul „WSET London Wine & Spirit School”. Statul ar trebui să fie implicat și el, prin subvenții, așa ca fiecare muncitor să aibă la mână acest certificat și astfel vor înțelege mai bine cum să discute cu turiștii, cum să își vândă vinul și cum să se dezvolte mai bine.
  • Politicienii trebuie să înțeleagă că orice țară își are specificul ei: Republica Moldova are gastronomie și vinuri bune. Haideți să facem ceva împreună! Aducerea turiștilor în țară ar dezvolta economia substanțial.

in vie

Vin turiștii de ziua vinului în Moldova, însă acest lucru nu este suficient!

O campanie importantă a fost realizată de CEED II, iar acest lucru trebuie neapărat continuat. Nu trebuie să mă convingă nimeni: Turismul este cel mai mare aducător de bani într-o țară. Nu trebuie să facem așa ca francezii și nici ca englezii. Trebuie să fim noi, să facem ceea ce ne este în fire și este caracteristic nouă. Să nu cădem în delăsare, proiecte sunt multe, iar posibilități și mai multe! Am observat schimbări considerabile în multe vinării mici de la noi, care sunt deja medaliate la nivel european și mondial. Perseverența și pasiunea are mereu un rezultat, iar acesta trebuie valorificat la maxim!

Fotografii din arhiva personală