Brandurile fabricate în Moldova au devenit în ultimii ani o piaţă foarte solidă, oferta designerilor autohtoni fiind tot mai competitivă, iar cererea - în continuă creştere, scrie portalul de știri economice Agora.md. Din inimă branduri de Moldova s-a dovedit a fi un slogan cu un impact puternic în rândul iubitorilor de modă, datorită colecţiilor extravagante, stofelor şi croielii calitative, strategiilor moderne de marketing şi fashion show-urilor, toate purtând marca „made in Moldova”. Cu susţinerea proiectului Creşterea Competitivităţii şi Dezvoltarea Întreprinderilor II (CEED II), finanțat de Agenţia SUA pentru Dezvoltare Internaţională (USAID), producătorii din Moldova au trecut de la prestarea de servicii de croit şi cusut la crearea propriului produs şi orientarea lui spre consumatorul final. Prin naşterea propriilor branduri, industria de confecţii şi textile din ţara noastră a atins un alt nivel de dezvoltare, intrând într-o competiție strânsă cu brandurile de import.

Sectorul confecțiilor și a textilelor este unul vital pentru dezvoltarea economică și socială a Republicii Moldova, generând exporturi, creând locuri de muncă pentru femei şi schimbând percepţia calităţii produselor fabricate în Moldova peste hotare.

În țara noastră, există circa 400 de întreprinderi de textile, încălţăminte şi accesorii, asigurând cu locuri de muncă peste 23 mii de persoane din aproape toate regiunile țării, dintre care 90% sunt femei. Industria confecțiilor este una dintre puținele industrii capabile să mențină o balanță comercială pozitivă.

În anul 2014, industria uşoară din Moldova a efectuat exporturi în sumă de peste 430 mil. dolari SUA, ceea ce constituie peste 18% din valoarea totală a exporturilor ţării noastre.

sursa date: statistica.md

Programul CEED II a încercat să stimuleze şi să susţină producătorii autohtoni să treacă de la scheme de producţie cu valoarea adăugată joasă (croit şi cusut) la scheme cu valoare adăugată înaltă (propria marcă). Şi aceasta, pentru a păstra locurile de muncă, pentru a creşte veniturile producătorilor, a stimula investițiile în tehnologii moderne, în cercetarea și dezvoltarea produselor şi pentru a asigura competitivitatea industriei pe termen lung. Astfel, din anul 2005 şi până în anul 2014, ponderea serviciilor de croit şi cusut s-a redus de la 95% la 80%.

Viziunea de dezvoltare a sectorului fashion din Moldova a fost orientată spre creşterea exporturilor şi revitalizarea pieţei interne, prin creşterea calităţii produselor şi a productivităţii. Şi aceste obiective au fost atinse prin organizarea de training-uri despre design şi creare de noi branduri, prin asistenţă în stabilirea strategiilor de marketing, prin iniţiere în utilizarea tehnologiilor pentru proiectarea asistată de calculator şi prin parteneriatele încheiate cu ocazia participării la târguri şi expoziţii comerciale.

Astăzi, producătorii din Moldova elaborează și produc propriile linii de vestimentație, ceea ce vorbeşte despre nivelul de maturitate al industriei. Cu suportul CEED şi CEED II au fost lansate peste 70 de branduri noi, care fac astăzi vânzări sub numele propriei sale mărci şi care reprezintă un model pentru dezvoltarea pe viitor a industriei fashion din Moldova.

Lansările de pe piaţa locală s-au dovedit a fi de succes datorită unei viziuni îmbunătăţite a producătorilor privind politica de produs, procesele de design, imaginea brand-ului şi logo-ului şi structura colecţiei. Peste 700 de specialişti din industria uşoară, dintre care 80% femei, au participat la training-uri menite să crească eficienţa muncii şi calitatea produselor. În acest context, un rol important l-au avut şi designerii internaţionali veniţi în Moldova, din Marea Britanie şi Italia, pentru a ajuta brandurile autohtone să înţeleagă tendinţele de modă şi care sunt cerinţele pieţei. În rezultat, companiile şi-au majorat cota vânzărilor din propriile colecţii până la 70%.

Citiți continuarea articolului pe Agora.md.

Distribuie articolul: