Fie părinți, fie învățători, am învățat după regula americană să ne încurajăm copiii ca și răspuns automat la acțiunile acestora. „Ți-ai mâncat toată mâncarea ! Bravo!” „Ți-ai făcut ordine la jucării! Bravo!” „Ai răspuns corect la întrebările din carte! Bravo!”

 

Acest tip de încurajare a funcționat oarecum dar, se pare că nu este suficientă și în al face pe copil să înțeleagă de ce, ceea ce a făcut, este neapărat grozav. Preșcolarii sau școlarii  au nevoie să înțeleagă că , ceea ce au făcut bine la un moment dat, arată și că sunt capabili să treacă peste anumite obstacole și să ajungă la un alt nivel de dezvoltare personală.

Iată câteva sugestii care să vă ajute în orientarea copiilor, în oferirea de informații suficiente care să contribuie la recunoașterea propriilor realizări, să-i motiveze pentru următoarele sau să-i ajute în dezvoltarea personală.

1.Începe dialogul în situațiile respective cu „Am observat ceea ce faci și…”, „Te aud și sunt atent/ă la ceea ce îmi spui când…”, „Am observat că…” toate acestea urmate de o descriere a acțiunii copilului.

„ Am observat că ți-ai pregătit creioanele de colorat și planșele. Le-ai aranjat foarte frumos pe masa de lucru !” sau încearcă „ Spune-mi mai multe despre ce trebuie să lucrezi pentru astăzi…” sau „ Am observat că ai lucrat foarte mult să-ți reușească cifra 8.”

2.  În toate abordările noastre trebuie să le arătăm copiilor că observăm acțiunile lor și, atunci când au nevoie de încurajare să ducă până la capăt lucrurile, să le arătăm că finalizarea acțiunii este partea cea mai ușoară și frumoasă. „Andrei, am văzut cât de mult timp ți-a luat să iți pregătești toate piesele de lego pentru construit, continuă și vei vedea ce jucărie frumoasă vei construi!”.

3.  Invită copilul la discuții. Învățarea la copii este îmbunătățită și atunci când vorbesc despre creațiile și acțiunile lor. „Ceea ce faci acum arată interesant. Cum ai reușit să faci asta?” sau „Ai scris o mulțime de litere pe hârtie. Poți să-mi spui ce reprezintă?”

4.   Fii atentă la detalii. Atunci când copilul tău desenează ai grijă să scoți în evidență detaliile, mai ales când nu ești sigură ce reprezintă desenul. Se va supăra dacă greșești în descrierea desenului dar, sigur va fi încântat de observațiile de genul:  „Ce culori frumoase ai folosit? Liniile și umbrele sunt exact unde trebuie! Ai făcut cele mai bune alegeri când ai amenstecat acele culori !”. Atenție, să fii copil înseamnă să ai o altă percepție a lucrurilor. Nu compara realitatea ta cu imaginația copiilor! Nu-i spune răspicat că un copac nu trebuie să ajungă până la nori.

5.  Nu uita să spui „Mulțumesc!”. Atunci când copilul te ajută cu ceva, chiar și acțiuni care țin de rutină, nu uita să-i mulțumești. „Îți mulțumesc că mi-ai deschis ușa și am putut să intru cu toate bagajele! Aveam ambele mâini ocupate.” sau  „Îți mulțumesc că mă ajuți să strâng masa!”

6. Identifică modul prin care vrei să acționeze copilul  într-o anumită situație , și apoi acționează. Vrei să reacționeze printr-un comportament pozitiv, prin bunătate sau să caute doar o rezolvare practică/convenabilă a problemei? „Ești grozav/drăguț dacă te oprești să-l ajuți pe fratele tău la îmbrăcat, chiar dacă afară te așteptă nerăbdători prietenii!” sau alegi „După ce îl ajuți pe fratele tău…vei putea să te duci afară la prietenii tăi!”

7. Un semn de apreciere nonverbală este și el binevenit: o bătaie blândă pe spate, un zâmbet, un mic cadou, o îmbrățișare, etc.

8. Folosește mirarea. Când un copil are o reușită personală, doar de unul singur, observă zâmbetul lui. Poate nu tot timpul îl remarcăm, dar atunci când reușim este important pentru el să-i răspundem în acel moment cu un zâmbet și cu o recunoaștere verbală: „Ai reușit singur/ă ! Parcă ieri mă rugai să te ajut cu acest lucru și acum poți să-l faci fără ajutor ! E grozav!”

9. Evidențiați munca copiilor în familie sau în afara ei. Când copilul tău participă la o acțiune, fie în familie – pregătiți împreună mâncarea, prăjiturile, împodobiți bradul de Crăciun, confecționați ornamente, grădinăriți, vopsiți gardul casei, adunați frunzele toamna -, fie în alte medii – la școală, sau participă la un proiect extrașcolar, își donează jucăriile la un centru de copii, câștigă un premiu la o competiție școlară sau într-o tabără -, este important să evidențiezi participarea sau reușitele lui. Găsește un loc în casă unde să afișați trofeele copilului, pozele acestuia din timpul competițiilor/acțiunilor, picturile sau desenele sale sau construiți împreună un album cu imagini și amintiri în care să adunați aceste mici sau mari realizări. Acest album va fi o atracție și un motiv de bucurie permanentă atât pentru voi, cât și pentru prietenii de familie atunci când vor veni în vizită.

10. Încurajează pasul următor. Când un copil are o reușită, sugerează-i ceva care poate să facă singur, în continuare, și care să-l ducă către o altă realizare. „Barca pe care ai desenat-o are multe pânze și o cârmă frumoasă. Ce materiale ai folosi ca să o construiești?”

Nu ne este ușor, ca părinți, să urmărim și să aplicăm aceste reguli. Creșterea și educarea copiilor  poate părea un lucru care ne depășește de cele mai multe ori dar, exersând și conștientizând importanța acestor pași în dezvoltarea și educarea propriilor copii, vom contribui la formarea unui adult sănătos și echilibrat.

Sursă: fabuloase.ro

 

Distribuie articolul: