“Există timp pentru muncă şi există timp pentru iubire. Nu mai există timp pentru nimic altceva… ”, spunea Coco Chanel. Ați avut timp de reflecție săptămâna trecută la întrebarea: Cum să ai o idilă la serviciu?, pe care astăzi o elucidează pe larg psihologul Rodica Rudei.

Când vine vorba despre relațiile la serviciu, părerile sunt foarte contrariate. Sunt din aceia care se laudă că au reușit să țină în taină relația până la nuntă și alții care declară că doua persoane care se iubesc nu trebuie să lucreze în același oficiu si chiar nici în același domeniu. Aflăm mai jos părerea psihologului Rodica Rudei.

“Există cupluri formate prin intermediul job-ului, dar și cupluri care s-au despărțit tocmai din cauza lui. Unele companii interzic categoric relațiile personale între angajați, iar altele îi încurajează pe aceștia să-și aducă partenerul să lucreze în respectiva companie. Se spune că iubirea înseamnă să știi să păstrezi distanța necesară: nici prea aproape, ca să nu te sufoci, nici prea departe, ca să nu pierzi. Dacă cei doi își petrec toată ziua împreună, atât la serviciu, cât și în oraș sau acasă, poate interveni în mod automat monotonia, conflictele, eventualele sentimente de concurență, tensiunile nedorite. Acum depinde și de natura muncii prestate, de personalitatea și nevoia de libertate a celor doi.

Idila la birou este din ce în ce mai întâlnită în zilele noastre. Statisticile arată că cel puțin de 30% dintre cupluri s-au format în rândul colegilor de serviciu. În plus, nici unul dintre cei chestionați la sondajul realizat de Sydney Morning Herald nu și-a ascuns idila de la birou. De asemenea, datele reconfirmă faptul că nici angajatorii nu au probleme cu idila la birou, atât timp cât nu este afectată productivitatea fiecăruia. Există, totuși, câteva reguli pe care trebuie să le respecți atunci când ai o relație la birou. Iată care sunt acestea în opinia scriitoarei Helaine Olen, co-autoarea cărții “Partenerul de la serviciu: Manualul angajatului de a găsi și gestiona iubirea la birou”.

Lucruri pe care NU trebuie să le faci când ai o idilă la birou:

Nu-i cere o întâlnire când sunteți în birou.

NU-i trimite niciodată mesaje romantice de pe telefonul sau computerul firmei (băieții de la IT se pot distra de minune).

NU flirtați! Chiar dacă ai o idilă la birou, asta nu înseamnă că trebuie să se și consume acolo.

 Lucruri pe care trebuie să le faci când ai o idilă la birou:

Asigură-te că tu și parterul(a) aveți mai multe în comun decât biroul.

Acordă-le timp și colegilor, nu-i exclude doar pentru că acum ai o relație la birou.

Petreceți mai mult timp în afara biroului, pentru a nu da motive de bârfă colegilor”.

Flirtul cu colegul/colega de serviciu nu este cea mai bună idee!

  1. Dragoste – Realitate

Din păcate, aceasta nu este o poveste a Fraților Grimm, așa că nu poți conta pe un “happy end”. Nu lua în nume de rău incorectitudinea lucrurilor din jur, ci gândește-te la următorul lucru: dacă viața ar fi corectă, nu ai mai avea această dilemă, iar săgețile lui Cupidon ar fi străpuns pieptul persoanei drăguțe care lucrează la firma de peste drum. Fii înțeleaptă și fă unele înțelegeri cu lumea reală, astfel vei anticipa o gramadă de neînțelegeri înainte ca aceasta poveste să ajungă la sfârșit. Unul dintre voi s-ar putea să fie nevoit să demisioneze dacă ceva nu merge. Dacă lucrurile merg bine, unul dintre voi va trebui să plece doar pentru că politica firmei nu permite relațiile de dragoste între angajați.

  1. Promovarea, mai tarziu…

Hai să spunem ca ești implicată într-o relație cu cineva care lucrează în același birou cu tine și că primești o promovare. Acum te afli în situația de a avea o relație cu un subordonat. Aceasta poate conduce chiar la șantaj. Ce se va întampla atunci când vei face o trecere în revistă a activității și va trebui să-ți pui la punct iubitul? Încearcă să-ți imaginezi.

  1. Nu este vorba numai de tine

Probabil că te gândești că este o afacere care te privește doar pe tine, dar este într-adevar așa? Logica îți spune că implicarea ta într-o relație de dragoste va avea un efect direct și asupra celorlalți colegi de birou. Dacă veți sta împreună la cafea, vor simți ceilalți nevoia să vă lase în pace? Te vor exclude din discuțiile lor aâît de importante doar pentru că nu știu ce anume se va lega între tine și noul tău iubit? Conștient sau ba, relația ta s-ar putea să influențeze hotărârile care se iau în spatele ușii de la bucătărie. Idila ta s-ar putea să coloreze gândirea celorlalți cu privire la promovări, proiecte, munca în echipa și responsabilități. S-ar putea ca aceste lucruri să devină foarte dificil de realizat în departamentul tău – depinde și de poziția pe care o ocupi în firmă – pentru a fi eficiente.

Este cu siguranță una dintre acele situații pentru care nu există răspuns 100% corect sau greșit – soluția este numai rezultatul experienței și asumării conștiente a riscului pe care considerăm că ne este cel mai la îndemîâă să-l gestionăm. Conform statisticilor, 58% dintre directori consideră neprofesioniste aceste tipuri de relații, iar 38% cred că vor avea un final dezastruos; majoritatea acestora sunt de părere că încalcă regulile morale și să nu uităm că aventurile care au loc la birou pot conduce la eventuale acuzații de hărțuire sexuală. Așadar, dacă ești dispusă să amesteci afacerile cu plăcerea, ai nevoie de sfaturile experților.

  1. Menține echilibrul

Trebuie sa te porți adecvat atunci când te implici în plan amoros cu cineva de la serviciu. Menține-ți relația cât mai profesională în decursul zilei. Aceasta înseamnă să nu îți manifești afecțiunea în public, deoarece nimic nu este mai inconfortabil pentru cei din jur ca doi colegi care se giugiulesc. Dacă ți se pare dificil să îți ții mâinile departe de iubiul tău de la birou, amintește-ți cât de mult ai investit în carieră și nu vrei să o pui în pericol. Dacă îți petreci timpul flirtând sau trimițând mereu e-mail-uri iubitului tău, acestea îți pot afecta job-ul. Se recomandă să rămai concentrată asupra treburilor pe care le ai de facut la serviciu.

  1. Nu îți da întâlnire cu șeful

Nu toate idilele romantice de la birou sunt înțelese. Cel mai bun scenariu este când colegii care ies la întâlnire sunt în departamente diferite; cercetările arată că în general, mulți acceptă aceasta situație. Însă, este important de ținut minte că între timp se poate ivi oportunitatea ca amândoi parteneri să ajungă în competiție pentru promovare sau măriri de salariu. De asemenea, este posibil să vă îngrijorați și în legătura cu aprobarea șefului. 50% dintre angajatori și angajați consideră inacceptabil ca un manager să se întâlnească cu o subalternă.

Deși relația șef-subalternă nu este întru totul interzisă, gîndește-te la consecințe: Ceilalți colegi s-ar putea întoarce împotriva ta: este o sabie cu două tăișuri: poate că ești o angajată competentă, dar din clipa în care începi să te întâlnești cu șeful, percepția celorlalți va fi că relația este cea care „alimentează” cariera, în special dacă primești bonusuri sau un loc mai bun pentru birou ori alte avantaje care ar părea rezultatul favoritismului. Îți poți pune cariera în pericol: dacă îți părăsești șeful, gândește-te cum ar putea fi afectată cariera ta. El ar găsi nenumărate metode pentru a-ți face viața de la serviciu cît mai mizerabilă, sau chiar să îți pună în primejdie succesul în cadrul companiei.

Chiar și atunci când în politica firmei unde lucrați nu este interzis să aveți relații de acest fel, nici nu ar trebui să te gîndești să te implici, dacă unul dintre voi este deja într-o relație stabilă. Gândește-te la ce bârfe și scandal ar putea urma. Chiar dacă încercați să țineți legătura voastră secretă, mai devreme sau mai târziu se va afla. Și în cazul în care el ți-e șef sau subordonat, ar trebui să te mai gîndești. Este un teren minat și te-ai putea confrunta cu diverse probleme, cum ar fi acuzațiile de favoritism. Mai e ceva, dacă relația nu durează, pericolul este mare ca unul dintre voi sau amândoi să dezvăluiți relațiile intime, defectele celuilalt și detalii penibile.

  1. Încearcă să nu dai naștere bîrfelor

Cea mai puțin problematică ar fi relația cu un coleg pe aceeași treaptă ierarhică cu tine și care lucrează într-un alt departament. Dacă v-ați luat inima în dinți și ați dat frâu liber sentimentelor, încercați să nu vă dezvăluiți de la început legatura colegilor. Păstrați aceleași relații pe care le aveați înainte. Dacă erați amici, nu este nevoie să nu vă mai vorbiți, dar nu vă arătați nici mai apropiați ca de obicei. Evită să dai detalii despre viața ta personală. Dacă ești întrebată, poți spune că ai pe cineva, dar nu trebuie să dai prea multe amănunte. Stabiliți, de comun acord, când veți face publică legatura voastră.

Distribuie articolul: