Nu este întotdeauna ușor să faci față cerințelor de la serviciu și responsabilităților din viața privată. Pentru o mare parte dintre angajați, este o provocare permanentă să reducă nivelul general al stresului și să mențină armonia în domeniile cheie din viața lor. Ține un jurnal. Ține evidența tuturor lucrurilor pe care le faci timp de o săptămână. Include sarcinile legate de job, precum și cele care nu au legătura cu serviciul. Decide ce anume este necesar și care sunt activitățile care îți aduc cele mai multe satisfacții și mulțumiri.

Redu, renunță sau delegă activitățile care nu îți plac, pentru care nu ai timp sau pe care le faci doar dintr-un sentiment de vinovăție. Dacă nu ai autoritatea de a lua decizii, discută cu superiorul tău despre acest lucru.

Profită de opțiunile pe care le ai. Interesează-te dacă angajatorul tău oferă și permite un program de lucru flexibil, o săptămână de lucru comprimată, împărțirea responsabilităților cu restul colegilor din echipă sau delegarea în cazul anumitor activități. Flexibilitatea și existența unor alternative te pot scuti de foarte mult stres și îți pot elibera o parte din program.

Gestionează-ți timpul. Organizează-ți sarcinile gospodărești în mod eficient. Poți spăla hainele la mașină în una sau două tranșe zilnic, în loc să lași “maldarul” să se adune pentru ziua ta liberă sau pentru week-end. De asemenea, mergi mai mult pe ideea de liste de cumpărături și fă-ți aprovizionarea pentru o perioadă mai îndelungată de timp, în loc să te “fâțâi” de mai multe ori prin aceleași magazine, de fiecare dată când rămâi în “pană” de anumite produse.

Un calendar al familiei, conținând cele mai importante date și evenimente, precum și o listă a sarcinilor de îndeplinit te vor ajuta și ele să eviți panica apropierii “termenului-limită”. Dacă angajatorii îți oferă sau îți propun un curs de management al timpului, profită de ocazie și înscrie-te la el.

Regândește-ți standardele legate de curățenie. Patul nefăcut sau vasele murdare lăsate în chiuvetă nu vor avea un impact crucial asupra calității vieții tale. Fă ceea ce este necesar să fie făcut și lasă restul. Renunță, în special, la lucrurile mai puțin importante sau care nu sunt urgente. Dacă îți permiți acest lucru, angajează pe cineva care să te ajute la curățenia casei.

Exprimă-te cât mai clar. Limitează numărul neânțelegerilor care îți consumă în mod inutil timpul exprimându-te în mod clar și ascultând cu atenție. Dacă acest lucru te ajută, ia notițe.

Lupta cu sentimentul de vină. Ține minte – să ai o familie și un job sunt lucruri perfect firești și acceptabile. Atât pentru femei, cât și pentru bărbați.

Acordă-ți timp doar pentru tine. În fiecare zi, acordă-ți timp pentru o activitate care îți face plăcere, cum ar fi mersul pe jos, câteva ore la sala de fitness, pentru întreținere, sau ascultă muzică. Relaxează-te după o zi nebună de lucru citind, practicând yoga sau făcând o baie sau un duș fierbinte.

Cel puțin o zi pe săptămână, destinata recreării. Scoate telefonul din priză, inchide computerul și televizorul. Descoperă care sunt activitățile pe care le poți face împreună cu partenerul tău, cu membrii familiei și prietenii, cum ar fi o ieșire la iarbă verde, o plimbare cu barca sau un joc care să îi implice pe toți. Fă-ți timp pentru activitățile care te împlinesc sufletește și care îți fac plăcere. În acest fel, vei reuși să îți păstrezi sufletul mereu tânăr!

Ai grijă de zilele tale libere. Încearcă să îți programezi măcar o parte dintre sarcinile de rutină în timpul săptămânii, astfel încât zilele tale libere și week-end-urile să fie cât mai relaxante.

Odihnește-te cât mai mult. Nu există nimic la fel de stresant și cu potențial periculos ca lucrul în condiții de privare de somn. Productivitatea îți este afectată, și, de asemenea, poți face greșeli costisitoare. În astfel de situații, este posibil să fii nevoită să lucrezi și mai multe ore, peste program, pentru a recupera sau repara greșelile respective. Evită aceste situații acordându-ți orele necesare de somn.

Ai grijă de… sistemul tău de sprijin. Oferă-ți neprețuitul dar de a avea și de a discuta cu un prieten de încredere sau cu un coleg mai apropiat în momente dificile și cu stres accentuat. Asigură-te că ai prieteni de încredere și rude care te pot ajuta atunci când ai nevoie, sau trebuie să lucrezi ore suplimentare sau atunci când este necesar să pleci în delegații în interes profesional.

Apelează la ajutor specializat. Din când în când, toți avem nevoie de ajutor. Dacă simți că îți trăiești viața într-un ritm haotic și te îngrijorează faptul că îți este din ce în ce mai greu să ții lucrurile sub control, discută cu specialiști care te pot ajuta, cum ar fi medicul tău de familie, un psihoterapeut sau un consilier. Serviciile oferite sunt confidențiale.

În cazul în care experimentezi un nivel ridicat al stresului din cauza problemelor maritale, financiare, juridice, de sănătate sau legate de o anumită dependență, acești specialiști te pot îndrepta spre serviciile de care ai nevoie mai departe.

Acum ai la îndemână câteva sugestii care te pot ajuta să echilibrezi balanța între viața profesională și cea personală. Echilibru nu înseamnă că ești obligată să faci totul de una singură. Analizează-ți prioritățile și setează-ți limitele. Exprimă-ți părerile cu fermitate – în definitiv, tu știi cel mai bine care îți sunt limitele, ce anume poți face și ce nu. Doar tu ești cea care are un cuvânt de spus în ceea ce privește stilul tău de viață.

Sursa/foto: www.eva.ro 

Distribuie articolul: