E greu să rămâi rece la creațiile care ies din talentatele mâini ale lui Eugen Reabenykiy, alias Eugene Moore Nolan. Inspirat de grația naturii feminine, designerul basarabean a reușit să se remarce prin creații vestimentare exclusive și mai nou - poșete de gală unice, care nu mai pot fi întâlnite nicăieri în lume. Semnează ținute potrivite perfect siluetei feminine, rochii de mireasă unice și clutch-uri pictate manual, prin tehnici speciale. Detalii despre numele său, lucrările care îi duc faima în lume și actualul proiect la care lucrează, aflați în interviul de mai jos.

14291794_1385446004802825_658222775411862274_nEugene, deja de câțiva ani îți dedici efortul și imaginația pentru o marcă vestimentară. Cu ce gând ai decis să îți asumi o vocație atât de responsabilă și plină de noutate?

A îmbrăca femeia înseamnă a învălui natura într-un acoperământ semnificativ, ce vine să accentueze grația ei. De fiecare dată când încep lucrul asupra unui nou proiect fashion sau comandă exclusivă (în ultimii 5 ani nu fac vestimentație la comandă, doar produse gata, adică clientul înțelege la cine vine), imediat îmi imaginez că discut cu un univers, cu cineva care este individual și știe asta. De mic credeam că pot zbura, fiind și aceasta o responsabilitate de altfel.

Când s-a ajuns la alegerea unei profesii, am hotărât să aleg ceva despre ce aș putea spune făra cuvinte, ce i-ar face pe oameni să zâmbească prin ceea ce simt îmbracați pe ei. Doar, fiți de acord, e foarte plăcut să porți ceva ce te face să zbori.

Apoi, de fiecare dată, cu orice proiect, încerc să aduc un detaliu nou, care ar spune ceva aparte despre purtător.

Trebuie să remarcăm că ai un nume „scenic” foarte atrăgător. De unde se trage?

Acum 5 ani, eram implicat într-un proiect care era legat de muzică, erau mai mulți specialiști din domeniu, iar cei din echipa deregie spre finalul proiectului îmi ziceau că pun ceva nou în fiecare scenă de filmare, asta fiind foarte important pentru artiști.

„Eugene Moore Nolan” s-ar traduce ca „nobil” (lucru, gest) și „câștigător”. Mam gândit că e frumos și l-am preluat, mai ales că apoi mi s-a spus că sunt două nume nobile irlandeze.

Numele meu real și cu care mă cunosc practic toți care au tangență cu designul vestimentar este Eugen Reabenykiy.

14291741_1385445961469496_3962341201754574027_n

Ținutele tale, semnate „Ж. Reabnykiy”, au cucerit multe podiumuri, nu doar în țară. Povestește-ne despre ultimele succese de care ești mândru.

În mare parte sunt mândru de toate proiectele la care lucrez, nu încep lucrul dacă nu-mi place cum este explicată tema sa sau ideea proiectului, nu mă pot concentra sau încadra în lucru astfel, deci urmează multe descuții despre și cum trebuie să fie.

Unul dintre proiecte a fost munca în calitate de pictor de scenografie și costume pentru o peliculă artistică, cu tematică socială, unde erau implicați actori de la Hollywood și actori din Moldova: două extreme… interesante.

Un alt proiect foarte expresiv a fost poiectul pentru interpreta Jasmin (Rusia), o colecție couture prezentată la RFW, un proiect în care am implicat tehnici couture care în Moldova nu se aplică. Datorită acestui proiect, am făcut cunoștință cu mai mulți interpreți ruși, de la care ai ce învăța despre scenă.

Trebuie să afli că femeile sunt înnebunite de poșetele pe care le creezi și promovezi în spațiul virtual. Prin ce tehnică se nasc aceste clutch-uri ingenioase și ce forme ai abordat cel mai des în ultimele luni?

Sunt foate bucuros când văd clientele mele purtând pe staradă, zi de zi sau la evenimente, accesorii pe care în mare parte le dăruiesc la ținuta comandată.

Geanta mică de gală mi-a atras atenția mai mult când lucram la ținutele pentru Jasmin, datorită acestui proiect am vizitat un atelier extraordinar din Paris, unde am și văzut cum se face un clutch.

cats

Așa am început să fac de exemplu apple clutch-ul – una dintre tendințele acestei toamne – geanta mică sub formă de măr, unde materialul de bază a fost un metru de mătase naturală, pe care am pictat-o fără să mă gândesc mult, am aruncat deferite culori, apoi am ars-o cu clor și chiar cu foc. Nu era ceva special, doar mă „jucam”. Am obținut în rezultat o bucată de materie foarte expresivă, din care am și cusut husele pentru seria din doar 4 gentuțe „apple clutch”. Tot aici am făcut și un clatch mai clasic, dreptunghiular, dar și unul cu formă avangardistă, pentru că oamenii sunt deferiți.

Pot face din orice un clutch pentru o ținută de seară; totul depinde de mesaj.

Ai un credo pe care îl urmezi ori de câte ori abordezi o rochie de mireasă?

Rochia de mireasă este o temă aparte pentru mine, deseori am cliente care vor să fie, ca și multe altele, mirese ideale.

Spun de multe ori: nu există siluete urâte, ci doar siluete îmbrăcate incorect. Deci, dacă o mireasă poarta o rochie corect proiectată ca și design și stil, ea va fi necontenit cea mai frumoasă.

Niciodată nu accept să lucrez după imagini aduse din reviste sau de pe internet, pot fi doar niște surse sau sugestii, în mare parte inventez ceva ce s-ar numi apoi „rochia MEA de mireasă”.

nf

Știm că pregătești noi surprize și în materie de haine și accesorii, în noul sezon. Despre ce este vorba?

Acum lucrez la un proiect internațional, sunt manager fashion al unui brand străin, care lansează în primăvară o colecție mare pret-a-porter de lux, ce va cuprinde nu numai rochii de zi, dar și câteva ținute cu prelucrări couture, ceea ce mă face să gândesc în câteva direcții în domeniul designului vestimentar: de la idee de bază, la plasarea în magazin, trecând bineînțeles prin „inginerie” și multe alte momente fashion.

14107877_1368813519799407_2106016839772481909_o

Ce muze te inspiră necontenit și te fac să uiți de toate neajunsurile meseriei de creator de modă?

Deoarece sunt designer de platou, care se implică în toate etapele de creație, inspirația vine de unde nu te aștepți, poate fi oricine, orice sau nimic. Designul nu mai este un domeniu imprevizibil, orice produs sau colecție sunt bine puse la punct, iar inspirația de bază deseori nu se simte.

Neajunsurile acestei meserii se simt mai mult în insuficiența de mijloace de expresie, restul este planificat.

Ai o culoare care te reprezintă cel mai mult și pe care o aplici cel mai des?

Dacă tot vorbim despre design, un specialist din asemenea domeniu nu poate avea o culoare preferată anume, părerea mea este că noi lucrăm pentru deferiți oameni, care au gusturi deferite.

Pentru a avea succes (în mai multe sensuri) trebuie să abordăm tot ce ne oferă domeniul culorii. Pentu o colecție concretă, alegem o gamă de culori. De ce să nu aleg și altele, pentru o altă colecție?

mfgh

O întrebare care te va lua prin surprindere: ce ai învățat despre femei, de când ai ales să urmezi această vocație?

În mare parte, mă înconjoară doar femeile, am hotărât să fac design fashion anume pentru femei în mare parte, doar pentru că este un spațiu de lucru mai vast.

Apoi femeia este un Univers aparte, fiecare fiind o planetă care trebuie descoperită de fiecare dată. O femeie care vine la mine pentru a comanda ceva este de fiecare dată alta, chiar dacă o cunosc deja de 5 ani, spre exemplu. De fiecare dată zâmbește altfel, important e să zâmbească.

Îți mulțumim pentru acest interviu, Eugene, dar și pentru complimentul de pe final. Așteptăm să vedem roadele proiectului la care muncești acum.

13615137_1331363196877773_1995921633239886437_n

Foto: Arhiva Personală, Eugene Moore Nolan, woman.ru, katkin.ru