Articolele și piesele contrafăcute sunt prezente mai mult sau mai puțin peste tot în lume, iar în Republica Moldova se găsesc la scară largă. De la cosmetică, parfumuri și jucării de pluș, până la iPhone-uri, calculatoare și piese pentru mașini, în magazinele, „boutique-urile” și piețele din Chișinău avem, vorba cântecului, „di tăti”. Acest lucru îi îngrijorează pe francezi, care sunt printre cei mai afectați de industria fake-urilor, determinându-i să acționeze. 

Deocamdată, francezii acționează prin informare. La sfârșitul lui mai, Camera de Comerț și Industrie Franța-Moldova – Club France (CCIFM) a organizat o conferință în care s-a dezbătut pe larg contrafacerea. N-au lipsit nici reprezentați ai Ambasadei Franței în Republica Moldova, Serviciului Vamal Francez, Alianței Franceze din Moldova, dar și ai unor mari companii franceze. Între acestea, producători de materiale de construcție, bănci, operatori de telefonie mobilă și o rețea de magazine duty-free, care comercializează produse de lux.

Piese de schimb contrafăcute
În Republica Moldova, fenomenul contrafacerii nu este unul nou, aducând pagube constante companiilor deținătoare ale mărcilor originale. Însă acestea spun că cei mai afectați sunt, până la urmă, consumatorii: o marcă contrafăcută nu este doar de calitate inferioară, dar reprezintă și un potențial pericol pentru viață. 

Astfel, una din problemele cel mai des întâlnite este importul și utilizarea pieselelor contrafăcute pentru mașini care vin din China, Taiwan sau Turcia. Tipul pieselor contrafăcute variază: de la detalii de decor până la piese foarte importante. Marele atu al acestora este prețul accesibil oferit de comercianți.

Însă utilizarea acestor piese contrafăcute poate duce la accidente rutiere, atenționează constructorii de mașini francezi. Un studiu prezentat de Renault Group demonstrează că la o viteză de numai 40 km/h, o Dacie cu plăcuțe de frână contrafăcute oprește în 2,2 secunde și are o distanță de frânare de 14,8 metri, de două ori mai mult decât dacă ar fi avut placuțe de frână originale (0,9 secunde și 7,1 metri), relatează hotnews.ro.

La capitolul calitate, consumatorii confirmă că aceste piese sunt net inferioare. Unele șoferițe din capitală s-au ciocnit nu o singură dată de problema calității pieselor contrafăcute: „Piesele contrafăcute funcționează mult mai puțin decât cele originale și pot strica piesele cu care lucrează împreună. Ele practic arată identic, doar calitatea diferă foarte mult. Cred că cel mai bine e să cumpărăm piesele care sunt de la producator sau de la ateliere de tuning renumite, chiar dacă cele piratate au un preț mult mai mic”, spune Luminița Donici, șoferiță.

Articole de lux, cosmetică și haine fake
Acesta este doar un caz, însă contrafacerea acoperă arii foarte vaste. În general, femeile sunt cele mai expuse riscului de a fi înșelate – asta, pentru că sunt atrase de produse cosmetice, haine, încățăminte și alte produse de lux.

De obicei, cosmeticele și hainele contrafăcute sunt mult mai ieftine și produse special pentru țările slab dezvoltate economic, unde populația nu își poate permite piese originale, de calitate înaltă, din cauza prețului pipărat. E și cazul Republicii Moldova. O serie de investigații ale jurnaliștilor moldoveni au descoperit că originea produselor contrafăcute este Turcia și China, iar „punctul de distribuție” prin care aceste produse ajung la noi este, în majoritatea cazurilor, Odessa (Ukraina).

Deseori, fake-urile ajung să fie greu de deosebit de originale, iar din cauza rarității și a prețului exorbitant al originalelor, cumpărătorii nici nu știu cum să deosebească o poșetă sau o haină contrafăcută

Când informarea nu mai este suficientă
Mai nou, acum sunt foarte populare site-urile unde poți comanda online haine, pantofi sau bijuterii care pretind a fi de marcă, doar că au un preț mult mai mic. Liderul pieței virtuale este site-ul e-Bay.com, urmat la o distanță apreciabilă de site-urile locale de anunțuri de mică publicitate.

Anul trecut, site-ul eBay a pierdut la Curtea Europeană de Justiție procesul intentat de grupurile l’Oreal și LVMH pentru comercializarea articolelor contrafăcute. Site-ul intermediar a fost acuzat de faptul că nu supraveghează suficient ofertele de vânzare a produselor contrafăcute, astfel aducând prejudicii mărcilor deținute de cele două grupuri (l’Oreal, Louis Vuitton, Christian Dior, etc), anunță bloomberg.com.

Este remarcabil că în SUA, bijutierul Tiffany’s a pierdut procesul cu e-Bay, instanța hotărând că acesta nu a depus suficient efort pentru a conlucra cu e-Bay la combaterea problemei.

Însă oricine ar fi de vină pentru vânzarea produselor contrafăcute, designerii și stiliștii sunt unanimi: fake-urile nu doar sunt mai puțin trainice, ci și afectează imaginea oricui, fiind una din gafele majore de stil

Ce spun vameșii moldoveni
De curând, Serviciul Vamal a depistat 250 portmonee de damă contrafăcute, marca Chanel, care de fapt au fost produse în China. „Dacă ar fi fost comercializate pe piaţă la preţul produselor originale (în mediu 300 euro per unitate), valoarea totală a portmoneelor de damă s-ar fi ridicat la aproximativ 75 mii euro”, anunță serviciul de presă al Vămii.

Anual, la scara globală se produc bunuri contrafăcute de sute de miliarde de dolari. Conform estimărilor specialiștilor, produsele contrafăcute reprezintă 5-7% din comerțul internațional (circa 500 mlrd $ anual).

Un raport al Comisiei Europene plasează RM pe locul 4 printre țările de proveniență a mărfurilor contrafăcute ce sosesc în Europa, cu o pondere de circa 2% în volumul total al mărfurilor sechestrate la frontieră. Astfel, Moldova este și o țară de destinație pentru falsuri, dar și una de tranzit.

Legislația Republicii Moldova prevede sancțiuni pentru persoanele și agenții economici care încalcă drepturile titularilor asupra obiectelor de proprietate intelectuală (marcă, design sau invenție). Conform art. 1852 din Codul Penal al Republicii Moldova, acțiunile de contrafacere se pedepsesc cu amendă de la de la 7000 la 10000 de unități convenționale sau cu închisoare de la 3 la 5 ani.

În cazul în care vă confruntați cu problema contrafacerii, e important să știți cum să acționați. Pentru consumatori, autoritățile au deschis recent Agenția pentru Protecția Consumatorilor. Aici găsiți informație despre agenți economici, legislație și ultimele noutăți din domeniu, dar puteți depune și plângeri.

Pentru proprietari de mărci, există Agenția Națională pentru Protecția Concurenței (instituția care reglementează concurența și supraveghează echilibrul pieței) și Agenția de Stat pentru Proprietatea Intelectuală a Republicii Moldova (investită cu dreptul de a acorda protecție pentru proprietatea intelectuală). 

Pentru a afla cum să faci diferența între un obiect contrafăcut și unul original, citește articolul semnat de stilista Ylianna Danko.

Distribuie articolul: