În calendarul oamenilor de artă, s-a înscris cu bifă roșie evenimentul Moldova Fashion Days, care, pe lângă strălucirea obișnuită, a avut în această ediție și un aspect social deosebit, detaliu, ce a catalogat automat evenimentul drept unul tolerant, unul de incluziune și de schimbare de viziuni – la prezentarea de modă au fost implicate în calitate de modele fete și femei cu dizabilități. 

Ați fost vreodată la o prezentare de modă? Dar la una la care toți, dar toți sunt frumoși?

În cadrul evenimentului Moldova Fashion Days, în premieră pentru Republica Moldova,  prezentarea de modă a avut loc cu implicarea femeilor cu dizabilități, inclusiv locomotorii.

Parte a unei campanii inedite lansate de Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA) în parteneriat cu ZIPHOUSE, Asociația Producătorilor din Industria Ușoară (APIUS) și Asociația „MOTIVAȚIE” în Moldova, Campania cu genericul Combatem stigma cu stil” are drept scop sensibilizarea industriei de fashion, dar și a publicului general, cu privire la nevoile specifice ale persoanelor cu dizabilități în materie de haine, accesorii și încălțăminte. Or, va promova în această toamnă incluziunea în industria de modă, constituind o cale pentru combaterea discriminării, oferirea șanselor și oportunităților egale de afirmare.

„În Republica Moldova, persoanele cu dizabilități, în special femeile și fetele, se mai confruntă cu discriminare din partea societății, în toate sferele vieții. Trebuie să ne unim eforturile pentru a schimba aceste percepții dăunătoare și pentru a asigura că persoanele cu dizabilități sunt incluse în spațiul public. Industria de modă oferă multiple oportunități în acest sens, deoarece poate seta standarde de incluziune și oferi șanse și oportunități egale de afirmare pentru toți. Facem revoluția incluziunii. Haideți să fim curajoși pentru a produce aceste transformări în societate”,a spus Nigina Abaszada, Reprezentantă rezidentă UNFPA în R. Moldova.

Potrivit statisticilor, circa 7% din populația R. Moldova trăiește cu o dizabilitate, iar unele lucruri elementare, inclusiv hainele, lenjeria, încălțămintea, nu sunt adaptate necesităților lor. Totodată, majoritatea producătorilor sunt puțin familiarizați cu necesitățile acestor grupe de persoane și, respectiv, nu acordă atenție acestor aspecte, decisive adesea pentru comoditatea, confortul celor care le poartă.

„Sunt detalii mici, dar foarte importante pentru noi, care ne-ar face să ne simțim bine, în siguranță și la egalitate cu ceilalți, cum ar fi stofă naturală, imprimeuri corect amplasate, cusături mai simple și corect aranjate”, explică Ludmila Iachim, Directoare Executivă „MOTIVAȚIE”.

La prezentarea de modă, au participat cinci fete și femei cu diferite tipuri de dizabilități. Au prezentat creațiile producătorilor autohtoni pentru sezonul toamnă-iarnă.

Victoria Boțan, specialistă relații publice, Asociația „Motivație”, precizează că, având poziția de partener al proiectului „Combatem stigma cu stil”, MOTIVAȚIE și-a adus aportul prin identificarea participantelor cu dizabilități pentru Moldova Fashion Days: „Fetele noastre s-au descurcat foarte bine cu misiunea de modele, oferind spectatorilor frumusețea lor naturală și grația, publicul, la rândul său, le-a susținut prin aplauze în timpul defilării.”

Cât de greu s-au lăsat convinse sau, poate, cât de ușor au acceptat provocarea, ne spun chiar ele, participantele implicate.

Inna Cernei, maseuză: „Sunt foarte deschisă la tot ceea ce este legat de artă. Am avut multe tangențe cu muzica, făcusem chiar canto academic. Deși m-am reprofilat actual, am acceptat cu mare plăcere. Cui nu-i place să fie frumoasă? Mai ales când aceasta este o ocazie dublă, pentru mine este și o șansă deosebită de a spune, că nu am nevoie de compasiune, tot ceea de ce am nevoie este atitudine echitabilă. Hei, eu îs aici! Eu îs ca voi! – cam ăsta e mesajul meu.”

Viorica Pricop, asistentă personală: „Pentru mine, era un vis, pe care credeam că este imposibil să-l realizezi în Republica Moldova. Când am fost telefonată de la „Motivație”, am avut un soi de șoc emoțional. Am prezentat o ținută a designerului Ion Duca. M-a cuprins la final și a zis că este inadmisibil să nu-mi lase ținuta aceasta ca amintire, după ce a văzut cât de perfect se așează pe mine. Chiar azi am fost la o zi de naștere în ea.

M-am simțit onorată și, totodată puternică, liberă de a încuraja lumea. Deviza mea este: „Niciodată să nu spui niciodată!” I am who I am.”

Iuliana Tabacari, operator telecomunicații: Era un vis ca diferite persoane cu dizabilități, chiar și cele în scaun rulant ca mine, să fie prezentate din perspectiva frumuseții. Fiecare suntem diferite și aceasta e puterea frumuseții. E important ca societatea  constientizeze această realitate. Nu există standarde ale frumuseții, ci frumusețea se descoperă în diversitate și unicitate.

E un proiect curajos și merită apreciat! Dupa părerea mea, publicul a primit bine această inițiativă a organizatorilor.

Daniela Caraman, studentă Facultatea de Litere: A fost prima dată când am participat, dar cu siguranță nu ultima. Am rămas plăcut surprinsă de atitudinea tuturor celor implicați în proiect. M-am simțit cu adevărat frumoasă și cu siguranță frumusețea e mai mult decât ceea ce se vede la exterior, e o stare de spirit. Prima dată am interacționat cu Asociația Motivație în cadrul concursului Let us speak, dar mereu am apreciat organizația Motivație pentru implicarea lor în a schimba calitatea vieții persoanelor cu nevoi speciale.

Victoria Suruceanu, angajată ONG, studentă, specialitatea Modă și Stil Vestimentar, Moscova: Am acceptat să particip la acest eveniment imediat ce mi s-a propus, fără să mai stau pe gânduri, deoarece moda este pasiunea mea și mă interesează tot ce este legat de domeniu. Am mai participat la multe evenimente cu incluziune socială, însă niciunul nu era legat de modă, designeri ș.a. Sunt deodebit de impresionată de eveniment și cu siguranță voi participa ori de câte ori voi avea oportunitatea.

Eveniment de impact, prezentarea a fost urmată de Fashion Hackathon, Special Edition, cu o ședință foto, de care au avut parte fetele, iar, ulterior, vor veni cu mesaje motivaționale pentru societate, pentru a promova incluziunea persoanelor cu dizabilități în industria de modă.

Organizatorii asigură că, în cadrul proiectului, vor fi abordate plenar toate aspectele deficitare ale domeniului. La o primă etapă, producători locali identificați sunt instruiți cu privire la nevoile specifice ale persoanelor cu dizabilități, urmând ca aceștia să producă și să comercializeze pe scară largă articole vestimentare ajustate.

Pentru ca inițiativa să nu rămână una temporară sau dedicată doar unui segment redus, se preconizează că anume companiile implicate vor crea locuri de muncă adaptate acestei categorii de persoane, antrenându-le în activitățile zilnice ale brandului.

Misiunea ZIPHOUSE este de a descoperi și adapta astfel de oportunități pentru toți entuziaștii industriei fashion. Iată de ce susținem în totalitate această inițiativă de incluziune și suntem deschiși să o dezvoltăm împreună cu colegii noștri din industria ușoară”, a menționat Carolina Tulgara, Directoare ZIPHOUSE.

Proiectul „Combatem stigma cu stil” este desfășurat de UNFPA Moldova în parteneriat cu ZIPHOUSE, Asociația Patronală din Industria Ușoară (APIUS), Asociația „MOTIVAȚIE” din Moldova, Berlizzo Events.

Autoare: Mariana Ionel

Foto: UNFPA Moldova/Irina Lipcanu

Distribuie articolul: