O lamă de ras roz sau albastră se pare că face diferența la preț. „Pink tax” sau taxa roz, adaosul la preț pentru produsele destinate femeilor, nu este demult o noutate, iar denumirea vine de la culoarea în care, tradițional, producătorii colorează sau ambalează produsele feminine. În întreaga lume, femeile ajung să arunce mai mulți bani decât bărbații pe produse de îngrijire personală, lenjerie, tunsori sau haine.

Am încercat să vedem cum stau lucrurile în Chișinău și am mers în câteva supermarketuri pentru a fotografia produsele de același fel, însă din diferite game: masculin și feminin. Am parcurs cu vederea și câteva servicii sau produse prestate online. Iată ce am descoperit.

 

Un studiu american publicat în 2015 a analizat pe larg politica prețurilor în funcție de sex într-o mare metropolă în care consumul e la putere – New York. Studiul a analizat 794 de produse de la 91 de branduri, în 35 de categorii de produse din 24 de magazine. Cercetătorii au descoperit că produsele destinate femeilor costă, în medie, cu 7% mai mult decât cele pentru bărbați. Studiul a mai descoperit că femeile plătesc mai mult pe tot parcursul vieții, pentru că jucăriile pentru fetițe costă mai scump, la fel ca și produsele pentru femeile în etate sunt mai scumpe decât pentru bărbații vârstnici. (puteți accesa studiul aici)

În Republica Moldova un asemenea studiu nu a fost efectuat încă, așa am decis la Agora să încercăm să ne facem chiar noi o impresie despre cum stau lucrurile.

Notă: Acest material nu-și propune a fi un studiu și nu reflectă neapărat o legitate, fiindcă nu cuprinde toată gama de produse dedicată ambelor sexe.

Cazurile când produsele pentu femei au fost mai scumpe.

Una dintre cele mai izbitoare deosebiri a fost la lamele de ras. Chiar și printre modelel cu prețuri modeste, pachetul de lame pentru femei, cu același număr de unități și specificații, costa cu câteva zeci de lei mai mult.

Aceeași „poveste” s-a repetat pe site-ul unui magazin online din Republica Moldova. O lamă de ras Gilette Venus pentru femei a costat 15 lei, iar Gilette pentru bărbați se vindea la pachet de 5 unități cu 25 de lei.

Am încercat să găsim spumă de ras pentru femei, însă rafturile erau pline doar de spume cu miros tradițional considerat masculin și cu poduse „for men”. Un singur producător avea gel de ras pentru ambele sexe, cel pentru femei – cu aproape 10 lei mai scump în condițiile aceluiași volum.

Nu este o legitate, însă maiourile și lenjeria pentru femei este adesea mai scumpă. Am analizat doi producători autohtoni, iar lenjeria feminine adesea costă mai scump din cauza dantelelor, panglicilor sau fundițelor.

În alte magazine, însă, lenjeria pentru bărbați ajunge să coste mai scump, din cauza unui volum mai mare de țesătură necesar pentru coasere.

Ajunși într-un magazin de parfumerie, am cerut consultantului să ne arate două parfumuri de la același brand, dar să fie pentru El și pentru Ea. Diferența la preț s-a făcut simțită și în acest caz.

Am încercat să vedem și cum stau lucrurile online, la un alt brand, și am obținut același rezultat.

Am căutat online să vedem cât costă să ne facem o tunsoare, iar pentru bărbați, în mod previzibil, prețul a fost mai mic, probabil pentru că tradițional femeile poartă o podoabă capilară mai lungă.

Când prețurile au fost egale

Practic în toate cazurile, produsele de îngrijire personală au avut același preț: gelurile de duș, deodorantele, șamponurile, săpunul. Iată câteva exemple.

Au fost însă două excepții de la regula generală. Înainte de sărbătorile de iarnă, producătorii au lansat seturi de cadouri care au fost mai scumpe în cazul femeilor.

O situația interesantă a fost în cazul unui tip de deodorant care, deși a costat la fel în cazul ambelor sexe, cel feminin avea un gramaj mai mic.

Când prețurile pentru produsele bărbătești au fost mai mari

Prețurile pentru pantaloni, în cazul unui producător autohton, au fost mai mari în cazul bărbaților. La fel, o situație similară se poate observa în cazul costumelor.

În cazul unui producător de cremă, cea pentru bărbați a costat mai scump:

Opinia specialistului în marketing

Pentru a ne clarifica de ce adesea femeile plătesc mai mult decât bărbații, am apelat la Dumitru Slonovschi, directorul companiei de cercetări și consultări în marketing strategic „Magenta Consulting”.

„Putem aborda sau privi subiectul inegalității gender la preț prin prisma datelor statistice, prin prisma poziționării de marketing și prin prisma consumatorului. Datele statistice, sau cercetările, ne spun că unele categorii de produse pentru femei sunt mai scumpe. Spre ex. hainele pentru fetițe mai scumpe cu 4% ca cele ale băieților; hainele femeilor mai scumpe cu 8%, jucăriile cu 7% mai scumpe; sau produsele de igienă cu 13% mai scumpe. Statistica e sfântă, nu ai cum să pui la îndoială rezultatele storecheck. Dacă privim femeile prin prisma consumului, ele sunt un segment distinct mai activ. Astfel, există o varietate mai largă de produse, modele și forme pentru femei”, ne explică expertul.

Dumitru Slonovschi subliniază că, pe lângă asta, femeile sunt consumatori mai activi și mai frecvenți.

„Deci, teoretic, indiferent de gen trebuie să fie tratate deosebit – în marketing, în setarea prețului, în reclamă etc. Foarte rar se găsește un om de afaceri care va evita profitul – și aici nu se aplică fair trade. Din perspectiva consumatorului. Cât timp durează o tunsoare a unui bărbat vs a unei femei? Deci uneori, sexul frumos are cerințe mai mari și este normal că prețul este mai mare. Sau, anumite produse dedicate femeilor sunt mai complexe in producere și materie prima. În concluzie, cred că există diferențe în preț și uneori produsele pentru femei sunt mai scumpe, fapt motivat de către un consum mai mare”, conchide specialistul.

Opinia specialistului în egalitate de gen

Am apelat la Victoria Apostol, co-fondatoarea a Grupului de Inițiative Feministe din Moldova pentru a vedea ce cred militantele pentru drepturile femeilor despre „pink tax”.

„Diferite prețuri pentru aceleași produse destinate femeilor și bărbaților se explică prin faptul că sexismul e profitabil”, începe a ne povesti Victoria.

În opinia ei, „deseori, cei și cele care stabilesc prețurile nici nu realizează că continua o practică sexistă stabilită în timp, care a devenit atât de normalizată încât ni se pare corectă”.

„Sexismul constă în faptul că produsele destinate femeilor și bărbaților sunt create în baza unor crezuri greșite. De exemplu, produsele destinate îngrijirii corpului. Cele pentru femei au diverse arome, pentru diverse tipuri de piele, diverse forme, pentru diverse tipuri de vârstă etc., în timp ce cele pentru bărbați sunt de un tip, de o aromă, de o vârstă, zici că toți bărbații au aceeași piele și aceleași preferințe. Asta vine de la ideea că „bărbatul trebuie să fie un pic mai drăguț decât o maimuță”, în timp ce femeile întruchipează frumusețea unică și rară. Prin urmare, unele produse destinate femeilor se produc cu mai multe resurse și costă mai mult, în timp ce cele pentru bărbați se produc cu mai puține resurse și costă mai puțin, însă după cum am explicat mai sus logica din spatele acestei ecuații economice este una sexistă, bazată pe stereotipuri atât despre femei, cât și despre bărbați. În concluzie, redau una dintrele celebrele fraze dintr-un monolog din piesă “Monoloagele Vaginului”, unde protagonista se indignează de faptul că pe piață sunt atâtea produse destinate vulvei (pi*dei) care o fac să miroase a floare, ploie, iarbă verde, ori asta e atât de absurd, deoarece vulva are micro-mediul ei care o face să miroase a vulva; vulva trebuie să miroase a vulva!”, conchide Victoria Apostol.

Sursa: Agora.md

Distribuie articolul: