Fie că aţi ţinut întreg postul Paştelui sau nu, azi, de sărbătoarea Învierii, dar şi următoarele câteva zile o să aveţi parte de mese (foarte) copioase. Iată câteva sfaturi care vă pot ajuta să nu vă confruntaţi cu indigestii sau alte belele gastronomice.

După ce am venit de la biserică de unde am luat Lumină, am băut agheazmă şi am mâncat cozonac sfinţit, primul lucru care îl facem este să ciocnim câte un ou cu cei dragi, pentru a ne aminti că Hristos a Înviat! Desigur, aceste produse ne fac să simţim aroma sărbătorii Învierii Domnului.

Nr 1: Câte ouă să mâncăm, ca să nu ne simţim rău?

Inga Ugnenco, medic internist la un centru medical privat, ne îndeamnă ca ouăle pe care le mâncăm să fie fierte mai moi, pentru a fi mai uşor de digerat. „Se recomandă cel mult două ouă într-o singură zi, iar dacă ştiţi că pe masă vor fi şi alte bucate gătite cu ou, atunci cel mai potrivit ar fi să ne limităm la unul.”

Probabil toţi ştiu că oul include 86% din substanţele necesare metabolismului uman. Dar, dacă faceţi exces de consum de ouă (peste 3 zilnic), veţi avea probleme de secreţie a hormonilor sexuali!

Nr 2: Friptura de miel: câtă şi cum?

Abia aşteptaţi să gustaţi şi din mielul aburind, dar atenţie! Carnea de miel conţine mult colagen, o substanţă greu digerabilă, iată de ce va trebui să o ţineţi mai mult la cuptor. Un înlocuitor al mielului poate fi carnea de ied, care este mult mai uşoară.

Valentina Mititelu, medic de familie din Chişinău, spune că de obicei după sărbători mai multe persoane se adresează la spital acuzând dureri ale stomacului, dar cel mai des dereglări ale ficatului.

„Dacă s-a ţinut post, atunci cel mai potrivit ar fi prepararea felurilor de bucate din carne cât mai slaba – muşchi de porc, carne de pasăre, carne de vită. De preferinţă să fie fiartă sau la grătar, evitându-se prăjelile în ulei încins”, recomandă medicul.

Aşa că, dacă aveţi pe masă carne de porc sau de miel, evitaţi să le asortaţi cu salate cu maioneză (aliment care îngreunează digestia). În schimb, dregeţi salatele cu ulei vegetal.

Carne cu legume, legume cu carne

Specialista în boli interne ne recomandă ca mâncarea pe care o avem pe masa de sărbătoare să fie preparată în casă şi să ne ferim de produsele semifabricate.

Tot ea ne sfătuie ca pe masă să avem atât legume, cât şi fructe: „Preparatele din carne ar trebui să le combinăm cu legume şi fructe, iar cel mai potrivit lucru ar fi ca două treimi din farfuria cu mancare să includă legumele. Între mese, consumaţi fructe.”

Ridicându-ne de la masa de sărbătoare, ultimul lucru de care va trebui să nu uităm e… să mulţumim Domnului pentru bucatele de pe masă şi pentru sănătate.

  Hristos a înviat!

Distribuie articolul: