Poți să stai ore în șir și să tot admiri colecțiile de bijuterii hand-made, semnate de talentata meșteriță Alyona Strajalcovscaya. A făcut din marea pasiune a vieții - o modalitate de a câștiga un bănuț și a aduce frumusețe pe mâinile, gâtul sau urechile femeilor. Creează bijuterii excusive, folosind miniaturi picturale pe care le concepe chiar ea. În acest an, a participat cu o colecție fabuloasă de lucrări la Lavender Fest. Artista a acceptat să vorbească, într-un interviu pentru EA.md, despre „ingredientele” unei bijuterii exclusive, despre condițiile de păstrare a bijuteriilor hand-made, dar și despre felul în care îi reușește să fie soție, mamă, fiică, muzician și artist hand-made în același timp!

Poți să stai ore în șir și să tot admiri colecțiile de bijuterii hand-made, semnate de talentata meșteriță Alyona Strajalcovscaya. A făcut din marea pasiune a vieții – o modalitate de a câștiga un bănuț și a aduce frumusețe pe mâinile, gâtul sau urechile femeilor. Creează bijuterii excusive, folosind miniaturi picturale pe care le concepe chiar ea. În acest an, a participat cu o colecție fabuloasă de lucrări la Lavender Fest. Artista a acceptat să vorbească, într-un interviu pentru EA.md, despre „ingredientele” unei bijuterii exclusive, despre condițiile de păstrare a bijuteriilor hand-made, dar și despre felul în care îi reușește să fie soție, mamă, fiică, muzician și artist hand-made în același timp!

Aliona, cum v-ați descoperit pasiunea pentru hand made? Care este formarea dumneavoastră profesională?

Totul a pornit de la faptul că iubeam foarte mult să desenez, dar nu-mi ajungea mereu timp să fac asta pe formatele mari de hârtie. Primele miniaturi am început să le fac pe la vârsta de 16 ani. Meditam asupra modalităților de utilizare a elementelor desenate și m-am gândit că din ele ar putea ieși niște bijuterii interesante. Specializarea mea profesională este muzicală. Muzica a ocupat mereu un loc aparte în viața mea. Anume de asta sunt autodidact în ceea ce privește pasiunea mea. Multe secrete legate de aplicarea miniaturilor și de pictura cu acryl le-am descoperit de una singură, prin probe și greșeli.

Totuși, posed și o formare în domeniul picturii. Între 11 și 14 ani, am studiat la o Școală de Arte din cadrul liceului. Sigur că nu pot compara lucrările de atunci cu cele de acum, însă acea școală m-a ajutat să văd frumusețea în lumea care mă înconjoară. Până în prezent, acele studii sunt unicele legate de hobby-ul meu. Nu am fost la master-class-uri și nu am studiat în profunzime domeniul, deși visez și la o formare în acest domeniu: giuvaiergia.

11295592_716652308457083_2193093884553621435_n

Cât timp investiți, de obicei, în crearea unei bijuterii? Dar în afară de timp și material, ce altceva investiți în aceste creații?

E dificil să estimez timpul petrecut pentru crearea unei bijuterii, pentru că muncesc, de obicei, cu o serie întreagă de lucrări, fiecare dintre ele este împărțită în etape și zile, pentru a economisi materialele. Pot spune că investesc cam 4 zile în munca pentru fiecare bijuterie. De obicei, atunci când realizez o lucrare la comandă, îi comunic clientului anume despre un asemenea termen. Acesta, însă, se referă la modelele pe care le concep eu. Pentru crearea unui model nou, pot trece chiar și două săptămâni, pentru că am de muncit asupra formelor, culorilor, combinațiilor, desenelor care trezesc interes.

În afară de timp și materale, în bijuterii mai investesc și o resursă inepuizabilă – cea sufletească. Toate modelele mele sunt semnate de autor, adică doar eu sunt cea care concepe forma, stilul, gama cromatică. Sunt niște bijuterii încheiate, care arată bine atât de aproape, cât și din depărtare, inclusiv în context u vestimentația. Cu cât e mai costisitor modelul, cu atât mai mult timp de muncă necesită pentru recuperarea pornirilor sufletești. Există săptămâni și uneori chiar luni în care nu am inspirație. Acest lucru se întâmplă după ce elaborez o colecție întreagă de bijuterii.

page

Ce tehnici utilizați de obicei? Cine vă ajută în munca de zi cu zi?

Toate lucrările mele sunt legate, mai mult sau mai puțin, de pictură. Elementul pictural este central în bijuteriile pe care le creez. Celelalte tehnici sunt doar asociate picturii, pentru a o fac mai interesantă. Utilizez tehnicile combinate în crearea brățărilor. Pot broda curelușa, o pot împleti sau decora cu mărgele ori completa cu flori și scoici. Anterior, cream broșe din broderii cu biser și din tricotaj, însă am utilizat aceste tehnici pentru a completa tehnica picturală. Îmi place să accesorizez cerceii mășcați cu pene naturale, vopsite.

Atunci când creez bijuterii, în activitatea casnică mă ajută familia. Este imposibil să reușesc toate aceste activități de una singură. Și eu mă ocup de treburile gospodărești, însă mai am și responsabilități legate de formarea mea academică muzicală. Acum, mă aflu în concediul de creștere a copilului. Atunci când bebelușul a venit pe lume, munceam doar noaptea. Acum, îmi este mult mai ușor: băiețelul meu a mai crescut, așa că facem multe lucruri deja împreună. Spre exemplu: asamblarea bijuteriilor. Un clește e în mâinile fiului meu, iar altul – în mâinile mele. Atunci când am mult de lucru, sunt ajutată de părinți și de iubitul meu soț. Mama mă ajută la treburile casnice, iar soțul și tata se plimbă cu fiul, în timp ce eu pictez. Le mulțumesc pentru susținere!

10958833_656317174490597_7474491802217725530_n

Vă descurcați cu materialele existente în piața autohtonă, sau mergeți în altă parte după ele?

Piața locală nu-mi poate furniza materiale suficiente pentru muncă. Utilizez doar cele mai bune vopsele, iar cele mai scumpe sunt cele italiene. Da, Italia a fost dintotdeauna o producătoare fenomenală de vopsele. Plasticul vine de la Bruxelles, iar piesele de legătură – din China și SUA. Mai sunt și alte mici obiecte, care provin din alte țări, însă le cumpăr de la noi. Achiziționarea materialelor este un proces neîntrerupt, de aceea trebuie să fiu mereu la curent cu prețurile, cu locurile de vânzare, atât din Moldova, cât și pe website-urile străine. Este imposibil să merg la un magazin și să mă întorc de acolo cu toate elementele necesare pentru creație.

Spuneți-ne despre ce comandă de obicei bărbații, pentru iubitele lor.

Bărbaților cărora le plac lucrările mele, nu economisesc bani pentru daruri. De obicei, ei comandă seturi de bijuterii: coliere cu cercei, preponderent cu tematică florală. Mai comandă și pandantive complexe. Nu au comandat, însă, niciodată broșe sau inele. Astfel de bijuterii, doamnele le comandă pentru sine.

11062164_708199529302361_7439378703326397426_n

Există anumite reguli de păstrare și îngrijire a bijuteriilor handmade, pentru a le prelungi viața?

Desigur. Deși lucrările sunt acoperite cu lac și acesta nu se teme de ploaie sau soare, bijuteriile sunt gingașe și necesită o atitudine grijulie. Trebuie să evitați contactul cu murdăria. Cel mai de groază este buzunarul din poșeta femeii, mai ales dacă acolo se mai rătăcesc și niște monede. Banii sunt cele mai murdare obiecte. Se întâmplă că femeia poate obosi să poarte o bijuterie pe parcursul zilei și vrea să o pună în geantă. Asemenea situații trebuie evitate, pentru că bijuteria se poate păta și deteriora. Cele mai recomandate sunt ambalajele din polietilenă, care se închid ermetic. Bijuteriile hand-made nu se lasă pe mâna copiilor. Eu port bijuteriile mele deja de ani buni. Dacă se întâmplă să le pătez, le clătesc cu apă curată, fără alte soluții, cârpe, perii. Simplu: cu mâinile și cu multă dragoste.

10801744_605761592879489_2968230672484836466_n

Unii oameni de știință cred că plasticul emană o energie care influențează negativ asupra noastră. Credeți în acest mit?

Știu despre faptul că pietrele pot influența asupra sănătății și a dispoziției oamenilor. Nu am observat, însă, influența polimerilor. Sunt de părere că cea mai importantă este investiția de inspirație și iubire, care se face în crearea bijuteriei, chiar și a celei mai mici. Cu mulți ani în urmă, am început să lucrez cu argila, dar am trecut mai apoi la plastic, pentru că este un material mult mai practic și nu se strică, nu e sensibil la soare și apă (în doze rezonabile).

521593_332817260173925_855639110_n

Ne puteți dezvălui care e cea mai scumpă bijuterie, din câte ați creat vreodată?

Toate bijuteriile complexe necesită atenție, timp, forțe. Dacă aș menționa o anumită lucrare, ar fi vorba de o brățară din ultima colecție cu tematica levănțicii. Presupune broderie pe plasă, adică o broderie nespecifică acestui tip de material. A fost o muncă dificilă, pentru că a trebuit să obțin o miniatură florală. Munca asupra acestei brățări a fost imensă. Săptămâni întregi meditam asupra ideii, căutam un subiect pentru desen, alegeam firele de ață pentru broderie, decideam asupra fixării elementelor. Nu-mi place să impun prețuri colosale, iar prețul pentru această brățară rămâne a fi rezonabil, indiferent de munca depusă. Îmi place când o lucrare este accesibilă, poate fi cumpărată și apoi purtată.

11228036_725407220914925_1488849587203244877_n

Aveți o bijuterie preferată, la care țineți foarte mult?

Da, am mai multe astfel de bijuterii, însă favoritele se schimbă mereu cu locul, fiind înlocuite cu lucrări pe care le consider a fi mai reușite. Atunci când o bijuterie nouă se află printre favoritele mele, îi pun un preț un pic mărit, ca să nu fie cumpărată imediat, pentru ca să o am mai mult timp și să o vadă mai multă lume. Mai apoi, apare o altă bijuterie favorită, mai complexă și mai reușită. Atunci, prețul celei vechi se micșorează, iar a celei noi – se mărește un pic.

10408813_587269011395414_48618506247576504_n

Povestiți-ne despre colecția de bijuterii dedicate lavandei. Ce piese conține? 

O da, Lavender Fest m-a inspirat foarte mult și le mulțumesc organizatorilor! Anterior, pictam florile de levănțică, însă atunci a apărut o serie întreagă de lucrări, care a fost acceptată cu mare drag. Seria de bijuterii a fost creată anume pentru festival. Atunci când am conceput-o, mi-am dorit ceva original. Mi-am dat seama că la festival vor fi sute de lucrări cu tematica levănțicii, iar oamenii trebuie să fie uimiți cu ceva. Am pictat câmpuri întregi de lavandă, cu căsuțe mici și romantice. Am realizat niște peisaje care încăpeau în palmă.

Am realizat 4 pandantive, 4 brățări și 4 perechi de cercei cu tematică florală, de levănțică. Toate modelele au ieșit originale și au plăcut oaspeților. O brățară cu câmp de lavandă brodat a participat și la un concurs de Art Lavender. 2 brățări au fost create în baza împletiturilor, cu elemente picturale, mărgele de agat și borcănașe minuscule, umplute cu pietricele și flori de levănțică. Am avut mai multe idei, dar procesul de creație e destul de costisitor, nu mi-au ajuns puteri și timp ca să creez mai mult. Am aflat destul de târziu despre festival. Sper că la anul, organizatorii ne vor uimi cu un eveniment la fel de minunat. Mă voi pregăti din timp și mai bine.

11403409_728793257242988_7045200311443359242_n

Aveți și o colecție dedicată tradițiilor populare moldovenești?

Cu o tematică tradițională, nu. Creațiile mele sunt foarte puțin legate de elementul național. Abordez natura și lumea vie. Dragostea față de țară mi-o exprim prin colecțiile de magneți pictați, care reflectă mănăstirile autohtone și vederile din Chișinău.

1959228_595311270591188_3322103452958707558_n

De ce Astra-biju? V-ați inspirat cumva de la stele?

Totul e mult mai prozaic. Numele meu, înainte de căsătorie, a fost Strajalcovskaya. A de la Alyona și STRA de la Strajalcovskaya, fac ASTRA. Numele acestui brand de creație handmade a fost conceput cu mult timp înainte ca pasiunea mea să devină atât de pregnantă, la fel cum e astăzi!

Alyona, îți mulțumim și urăm un izvor nesecat de inspirație!

11174898_967633676621484_997423502973825321_n

Foto: Astra-biju

Distribuie articolul: