De astăzi începe postul Paştelui, cel mai lung şi dur dintre toate posturile din an. Pentru că renunţarea la produsele de origine animalieră nu este uşoară, ne-am gândit să venim cu nişte sfaturi. Câteva tinere vegane, care au făcut din post un stil de viaţă, vin cu nişte sfaturi, care să vă ajute să postiţi corect. Cele câteva săptămâni fără proteină animalieră pot trece uşor, dar şi greu. Unii ies din post mai “curaţi” fizic, alţii însă sunt obosiţi şi istoviţi. Am văzut mulţi creştini care mănâncă doar orez, cartofi, soia şi ciuperci. Mai rău, sunt unii care se hrănesc cu plăcinte, dulciuri şi sucuri cu multe zaharuri. E greşit să mâncăm aşa. În post şi nu neapărat doar atunci, trebuie să avem un regim alimentar echilibrat. Lucia, Ela, Natalia, Ina şi Mariana – cinci fete, care povestesc cum reuşesc ele să ţină post mereu, fără de excese.

Lucia: “Cea mai bună referinţă la mâncarea de post ar fi bucătăria indiană. Aceasta este foarte bogată în reţete vegetariene şi vegane. Căutaţi pe internet reţete de post şi încercaţi să experimentaţi în bucătărie.”

Ela: “Eu postesc de mai bine de trei ani şi m-am convins că cel mai bun post e cel pe care ţi-l cere organismul. De regulă, postesc “negru” de două ori pe lună. Adică nu mănânc şi nu beau nici apă, timp de 24 de ore, sau de la un răsărit de soare până la celălalt. În plus, postesc o dată pe săptămână doar cu apă, ceaiuri sau sucuri fresh şi toate astea fără adaos de zahăr. Mai sunt zile în care se poate de postit doar până la amiaza, iar apoi se poate de mâncat doar legume, fără pâine şi alte boboase.”

Natalia: “Cei care postesc, trebuie să mănânce echilibrat, asta ar însemna cât mai multe cereale, leguminoase, legume, verdeaţă, seminţe şi fructe oleaginoase. Să renunţe la orice produs de panificaţie şi la dulciuri. Să nu se înfometeze sau să facă abuz de chifle dulci, halva, dulciuri, covrigi, biscuiţi. Se poate ţine post şi fără astea, dacă persoana are un pic de “imaginaţie alimentară” şi merge cât mai des la piaţă.”

Ina: “Dacă aţi scos proteina animală, înlocuiţi-o cu cea vegetală. Nucile, seminţele, fructele şi legumele nu trebuie să vă lipsească de pe masă. Mâncaţi dimineaţa terci cu apă caldă. Fructe şi apă plată. Seminţe cu miere şi un fruct. La amiază, optaţi pentru boboase, iar seara – salată. Nu vă repeziţi la SALAMURI de post, TORTURI de post şi CAŞCAVALURI de post. În primul rând, sună ridicol: cârnaţ de porc. E plin de E-uri şi mi-e groază să mă gândesc ce pun producătorii acolo. Mâncaţi cât mai natural. Puţin şi divers.”

Mariana: “Scopul postului alimentar nu este să ne umplem stomacurile şi URA!, noi postim. Nu. Regula este să ne abţinem de la ce ne place. Banană bătută cu cacao şi miere – hm, e o delicatesă, dar putem renunţa la ea şi mânca un pumn de stafide. Ţineţi post negru. Beţi doar sucuri proaspete, într-o zi, (alea la pachet sunt nişte otrăvuri), mâncaţi toată ziua doar mere sau, şi mai bine, nu mâncaţi şi nu beţi nimic o zi (post negru). Organismul vă va spune un mare mulţumesc. Dacă nu sunteţi vegan, postul e o posibilitate grozavă de a vă curăţa organismul şi de a-l “uşura” de toată mizeria pe care aţi băgat-o în el de-a lungul unui an (de la postul precedent, de exemplu). 

Sperăm că aceste sfaturi vă vor fi de folos în perioada postului, care începe azi. Nu uitaţi, postiţi cât mai corect. Nu vrem să vă treziţi la spital, după Paşti, cu o gastrită sau, mai rău, un ulcer. Mâncaţi corect şi echilibrat! 

În curând vom veni cu câteva reţete de post. Fiţi cu ochii pe noi.

Distribuie articolul: