Un studiu arată că doar o treime din afacerile din Moldova sunt conduse de femei, majoritatea din ele fiind afaceri dezvoltate în capitală. 

Femeile din Moldova conduc 27% din afacerile de pe teritoriul ţării. Peste 80 la sută din acestea sunt în mediul urban, dintre care mai mult de jumătate a businessului este dezvoltat în capitală. Acestea sunt concluziile unui studiu realizat de Confederaţia Naţională a Patronatului pentru 2013.  

Datele menţionate indică faptul că, deşi există un nivel scăzut de implicare a femeilor în activităţi antreprenoriale în Moldova, femeile sunt active şi doresc să dezvolte o afacere proprie, creând noi locuri de muncă, generând idei pentru dezvoltare socială, a companiilor şi a mediului de afaceri. Astfel, antreprenoriatul feminin a fost recunoscut drept o sursă importantă de creştere economică.

 De ce totuși sunt așa puține femei se implică?

Numărul mic al femeilor în afaceri se datorează adesea anumitor bariere, precum:

  • bariere de gen;
  • acces limitat la mecanisme oficiale de finanţare şi la informaţii şi relaţii;
  • promovare ineficientă;
  • puţine modele de doamne care au reușit în propriile afaceri;lipsă de abilități de conducere necesare;
  • lipsa încrederii în sine;
  • lipsa capacităților personale și profesionale de a începe și de a dezvolta propria afacere.

Studiul arată că noi venim dintr-o societate paternalistă, unde femeile nu sunt încurajate să devină proprietare de afaceri. 

Soluția ar fi…

Asociaţia Femeilor Antreprenoare din Moldova (AFAM) consideră că potenţialul antreprenorial al femeii reprezintă, încă, un potenţial de creştere şi dezvoltare economică neexploatat, iar femeile din Moldova pot reuşi în afaceri la fel de bine ca bărbaţii, ba chiar, uneori, cu mai multă responsabilitate şi cu grijă sporită pentru detalii.

Iar AFAM este anume platforma care reuneşte femeile antreprenoare din Moldova. Organizația le ajută să interacţioneze, să se dezvolte personal şi profesional, să se promoveze şi să formeze relaţii de colaborare pentru a-şi dezvolta propriile afaceri.

Inevitabil aceasta va contribui esenţial la bunăstarea economică a familiei şi a comunităţii.

De aceea campania de susținere a antreprenoriatului GEW Moldova în colaborare cu AFAM încurajează femeile să fie deschise față de antreprenoriat, să se implice în dezvoltarea economică proprie și a comunității în care activează.

Nadia Dumitriu 

Distribuie articolul: