Cu 40 de mii de vizitatori pe zi numai în Statele Unite și 80 de mii de followers pe Twitter, afacerea lui Adrian Valeanu a intrat cu dreptul în topul industriei IT. La cei 26 de ani, Adrian Valeanu este creierul și motorul unei afaceri create în Moldova, însă orientată spre piața internațională. Printre clienții lui sunt lucrători de la Google, Mail.ru, Pinterest și mulți alții… în total, la 1300. – Ai studiat dreptul la facultate, însă ai ajuns să faci afaceri în IT. De ce și cum ai ajuns în IT ?

Am început să mă implic în domeniul IT de prin clasa a 11-a, cu 8-9 ani în urmă. Îndată ce am accesat primele pagini web, m-am întrebat: „cum se face asta?” Din acel moment am început să caut, să încerc, să mă informez care sunt tehnicile de promovare a unui site, posibilitățile gratuite și cele contra plată. Încercam de toate, cu excepția celor contra plată, căci nu aveam suport material pe atunci. Îmi era interesant tot ce se întâmpla în Internet, era ceva nou pentru mine și vroiam să-l înțeleg.

Când a venit timpul să-mi aleg profesia, m-am gândit să dau la Tehnologii Informaționale, dar nu prea mă aveam de bine cu obiectele de profil real, așa că am ales dreptul. Poate că unele cunoștințe și deprinderi de la facultate m-au ajutat în dezvoltarea personală, nu vreau să cred că am trecut degeaba prin facultate. În cei 4 ani de studii nu am avut nicio restanță, dar după ce am asistat la câteva procese de judecată, nu am mai vrut să-mi leg viața cu legea.

Anume după absolvirea facultății am intrat serios în industria IT. M-am angajat la o companie din Moldova, iar peste peste un an și jumătate am decis să mă ocup de propriul meu proiect și am plecat.

– Ai plecat și ai fondat DesignModo. Ce ți-ai propus când ai lansat acest proiect?

Am lansat DesignModo în 2010 și din start nu mi-am propus ceva inedit, făceam bani doar din publicitate. După ceva timp. mi-am dat seama că ar fi bine să aduc ceva schimbări – ceea ce am și făcut în toamna anului trecut, când am adus pe piața de web design produse absolut noi, care au fost recunoscute pe plan internațional.

Ca să fiu mai explicit, sunt produse destinate web designerilor și developerilor (mai exact, creatorilor de website-uri și aplicații), care le pot folosi la crearea interfețelor de website-uri și aplicații de orice tip. Noi vindem material pentru cei care fac aplicații, și mă refer aici la partea de design (User Interface).

– Cine sunt clienții (utilizatorii) Design Modo?

Clienții noștri sunt cei care crează web-ul din punct de vedere vizual. Ei sunt designeri, web developeri, studenți, lucrătorii companiilor din sfera IT. La momentul dat, avem peste 1300 de clienți. Printre ei sunt persoane care lucrează la companii mari, de genul Google, Pinterest, Mail.ru, Fantasy Interactive, Pingdom, DepositPhotos și multe altele.

– Să atragi asemenea clienți nu ceva obișnuit în Republica Moldova. Prin ce se deosebește DesignModo de alte companii de profil?

DesignModo se deosebește prin genul de produse, pentru că la momentul dat nu avem concurenți în acest domeniu; e ceva nou. În acest sens, oferta a existat și mai înainte (cam de 2 ani a apărut), dar nu în asemenea cantități, calitate, preț sau prezentare. Până la sfârșitul anului urmează să mai lansăm câteva produse, ca să avem minim 10 în portofoliu. În prezent sunt doar trei, dar dat fiind faptul că am fost primii, am adus inovația pe acest segment de piață și astfel am câștigat foarte mulți clienți.

– Cum și cât se cîștigă în IT, în general? Aici și acum.

Se câștigă bine: dacă comparăm cu alte industrii, în IT poți câștiga de unul singur cât câștigă 10 în altă parte. Cred că anume în domeniul IT putem aduce bani din străinătate în Moldova, pentru că oamenii nu sunt nevoiți să-și schimbe locul de trai, există posibilitatea lucrului la distanță.

Totodată, se câștigă și destul de greu, mai ales la început, când greșelile sunt inevitabile din cauza lipsei de informație. Totuși, peste un timp (nu 1-2 luni), dacă îți surâde norocul să faci alegerea corectă și ideea prinde rădăcini, atunci vine în sfârșit satisfacția. La această etapă apar deja multe cheltuieli, dacă se dorește promovarea unui produs calitativ.

– Când te întreabă cineva cu ce te ocupi, ce le răspunzi celor care nu sunt din domeniu (și nici nu stiu mare lucru despre IT)?

E complicat să le explic ce fac, pentru că am atâtea activități! E cu atât mai complicat, cu cât mulți nu prea înțeleg despre ce e vorba; încerc să le explic că am ceva proiecte pe internet, iar în majoritatea cazurilor lumea se face a înțelege și cu asta se termină discuția.

Părinților le-am spus că fac bani din publicitate și din vânzarea unor produse. (râde) Ei mă încurajează, căci au încredere în mine.

– Lucrezi de acasă – curios lucru, aproape toți din domeniul IT au o abordare mai puțin formalistă atunci când vorba de conceptele de birou, dress code și celelalte. Cum crezi, de ce?

Pur și simplu întâlnirile față în față nu sunt absolut necesare în acest tip de business. În alte situații, este importantă și ținuta, care reprezintă într-o oarecare măsură cartea de vizită a fiecăruia. În cazul meu, pot avea o ținută mai puțin oficială și să discut cu clienții sau vizitatorii site-ului, simțindu-mă astfel mai degajat. Nu văd sensul unui birou atunci când pot lucra de acasă, căci oamenii cu care colaborez se află în diferite țări.

– Ca om de afaceri, cât de importantă este pentru tine munca de echipă și cum alegi oamenii cu care vrei să lucrezi?

Munca în echipa este foarte importantă, iar coordonarea echipei este cel mai complicat lucru. Lucrez cu oameni creativi și uneori apar conflicte, unuia îi place – altuia nu, în acest caz trebuie să intervii și să găsești un compromis. De regulă, acesta se găsește.

Oamenii sunt aleși minuțios prin rețele de profil. La început, se analizează portofoliul acestora, după care se contactează și se discută, ca să se ajungă la un numitor comun în privința lucrului și a banilor. De regulă, lucrez cu oameni deja consacrați în domeniu. Dar sunt și băieți tineri, de 19 ani – sunt începători, dar care fac lucruri interesante și le execută la un nivel înalt. De la o persoană cer seriozitate și să fie specializat în domeniu; deoarece lucrăm pe piața internațională, avem nevoie de produse de calitate înaltă și apreciate la nivel internațional.

– În lumea virtuală succesul unui produs e măsurabil prin diverse instrumente. Pentru omul Adrian Valeanu, succesul în ce se măsoară?

În vizitatori, profit, interviuri… Plus opinii, chiar și cele negative.

– În opinia ta,  care este cea mai mare realizare a ta de până acum și ce îți dorești să mai faci?

Cea mai mare realizare a mea este faptul că am reușit să dezvolt proiectul DesignModo la un nivel destul de înalt și mă străduiesc s-o fac și de acum încolo. Dacă e să rămânem la sfera IT, aș vrea să fiu implicat în proiecte interesante și deosebite. Dar pe moment, totuși vreau să pun la punct toate ideile pentru DesignModo; cred că acest proiect se află în prezent la 10% din potențialul său, de aceea avem mult de lucru până să ducem faima Moldovei în lume.

Distribuie articolul: