Fundația Terre des hommes Moldova a lansat pe 30 noiembrie, campania de informare și conștientizare, privind fenomenul de bullying în școlile din Republica Moldova – STOP BULLYING! Opresc. Vorbesc. Ajut. Scopul campaniei este de a informa și sensibiliza elevii, părinții și cadrele didactice despre existența, amploarea și consecințele dramatice ale fenomenului de bullying și cyberbullying între adolescenți, precum și de a le oferi cunoștințe și instrumentele necesare cum să acționeze pentru a opri o situație de bullying.

Pe parcursul următoarelor patru luni, Terre des hommes Moldova urmează să abordeze public subiectul bullying-ului, implicând elevi, tineri, părinți, pedagogi, psihologi și asistenți sociali. Se va discuta ce înseamnă bullying-ul, de ce apare și de ce este mult mai periculos decât alte forme de violență, cum putem rupe cercul vicios și la cine să apelăm pentru ajutor. Elevii claselor a 6-a –a 12-a, cadrele didactice și părinții, vor afla cum pot OPRI, VORBI ȘI AJUTA pentru a combate fenomenul de bullying în școli – vor afla cum să depisteze o situație de bullying și cum pot interveni și cere ajutor, atât pentru ei înșiși, cât și pentru alții.

De ce este imperativ să aducem subiectul bullying-ului în atenția publică?

Aproximativ 87% dintre elevii claselor a 6-a – a 12-a din Republica Moldova sunt afectați, într-o formă sau alta, de bullying, conform studiului „Bullyingul în rândul adolescenților din Republica Moldova” , realizat în 2019 de UNICEF Moldova. Studiul a elucidat faptul că adolescenții implicați în situații de bullying sunt mai înclinați spre absenteism, abandon școlar și au rezultate școlare mai slabe.

„În timpul unui program cu copii din 20 de școli din țară, aceștia au numit bullying-ul fiind cea mai întâlnită formă de violență în școlile lor. După mai multe discuții cu copiii am înțeles că astfel de situații sunt frecvente, însă de multe ori sunt camuflate și adulții nu știu de ele sau nu le acordă importanța necesară. Cel mai grav este că mulți adulți nu conștientizează pericolele și efectele pe termen lung ale bullying-ului, considerând că sunt manifestări firești ale procesului de dezvoltare și adaptare socială al copiilor. De aici vine și intervenția tardivă sau, în general, lipsa de intervenție”, explică Teodora Rebeja, psiholog, Manager de Programe la Tdh Moldova, necesitatea unor discuții publice despre bullying și conștientizarea fenomenului.

Prin ce diferă fenomenul de bullying de alte forme de violență și de ce are urmări mult mai grave?

Bullying-ul este adesea confundat cu actele spontane și izolate de agresiune. Spre deosebire de comportamentele de violență spontane dintre copii, care apar în urma unor neînțelegeri și trări emoționale intense (furie, frică etc.) și se consumă odată cu trecerea acestor emoții, bullying-ul este repetitiv, regulat, are mereu la bază intenția de a produce suferință și implică întotdeauna un dezechilibru de putere între copilul care agresează și cel care este agresat. Copiii implicați în situații de bullying pot suferi consecințe emoționale și de comportament grave. Aceștia pot fi mai predispuși spre depresie și anxietate, au un nivel scăzut al stimei față de sine, se simt singuratici și își pot pierde interesul pentru orice activitate, efecte ce se pot răsfrânge inclusiv în viața de adult.

Cine sunt participanții la bullying și cine este responsabil să intervină într-o astfel de situație?

Bullying-ul apare, cel mai adesea, în mediul școlar, iar comportamentele de bullying nu dispar de la sine, astfel este foarte importantă intervenția imediată și promtă, în special din partea adulților. O situație de bullying implică copilul care îl inițiază și susținătorii săi, copilul care este agresat și martorii care observă actul. De cele mai multe ori, copiii care sunt agresați și martorii nu știu unde și la cine să apeleze pentru ajutor, se simt speriați, singuri și neputincioși și nu cred că îi poate ajuta cineva. Pe de altă parte, există atitudinea unanimă de blamare a copiilor care agresează, fiind catalogați din start copii-problemă sau intrinsec „răi”, pe când acești copii au nevoie la fel de mult de ajutor. Toți copiii implicați într-un act de bullying au nevoie de ajutorul adulților – părinți, profesori – și de ajutor specializat. Este imperativ ca adulții să intervină imediat și direct, iar copiii – să ceară ajutorul unui adult de încredere ori să sune la Telefonul Copilului: 116 111.

Campania STOP BULLYING. Opresc. Vorbesc. Ajut. este realizată de Terre des hommes Moldova ca parte a proiectului „Eforturi comune pentru a combate bullying-ul în Moldova”, finanțat de UNICEF Moldova.