V-ați întrebat vreodată cum s-a întâmplat că de câțiva ani încoace, nimeni nu mai primește invitații la nuntă banale, cu trandafiri fotografiați în salon și panglici aurii? Se pare că toți au descoperit farmecul invitațiilor originale. Puțini știu însă că meritul îi aparține Rodicăi Iovu, creatoarea primelor felicitări handmade. Inspirație din SUA, șanse – de la deficitul local
Primele felicitări le-a realizat acum 8 ani, îndată după ce s-a întors din SUA. Inspirată de cantitatea de felicitări care se vindeau în magazine dedicate exclusiv felicitărilor.
Despre prima sursă, dar şi cel mai decisiv moment de inspiraţie pentru felicitările ei, spune că „Au fost nişte felicitări desenate de o pictoriţă şi tipărite la tipografie. Toate conţineau mesaje de felicitare în limba română – după sondajul pe care l-am realizat cu vânzătoarele din librăriile din centrul capitalei, erau un produs destul de solicitat de cumpărători. Unicele felicitări în limba română pe vremea ceea erau importate din România şi costau mai mult decât felicitările în limba rusă, importate din Ucraina şi Rusia, probabil pentru că erau mai puţine la număr”, îşi aminteşte Rodica.

„Este mai mult o pasiune”
După acea vizită şi mică investigaţie, Rodica a decis să testeze mica ei idee de afacere. Și a făcut-o timp de un an, după care a decis că merită să continue.
La acel moment, afacerea însemna mai mult pasiune şi mai puţin venit. „Am investit practic toţi banii câştigaţi în dezvoltarea afacerii, în crearea unei game vaste de felicitări. Am început să facem şi felicitări confecţionate manual încă din 2005, când nu existau atâţia meşteri populari ca în prezent”, spune Rodica Iovu cu modestie.

Cum au altoit un gust nou cumpărătorilor
Cu toate acestea, nu se consideră deschizătoare de drumuri. Ceea ce a făcut a fost doar să persiste în ideea ei, privită la început de mulți cu scepticism.
„A durat mulţi ani la rând discuţia cu clienţii care veneau să cumpere felicitări şi ziceau: „Sunt frumoase felicitările astea confecţionate manual, dar sunt prea scumpe.”
Totuși, intuiția și încrederea ei în potențialul lucrărilor artizanale au câștigat. Atât în fața scepticismului, cât și în fața gusturilor mediocre: „Anii au trecut, și iată că lumea a început să pună mai multă valoare pe aceste adevărate opere de artă. Acum, unii din ei nu se pot decide ce modele să aleagă, acestea fiind multe și foarte diverse. Avem grijă să elaborăm colecţii noi înainte de orice sărbătoare”, adaugă Rodica.

Calea spre profit trece prin pasiune

Dacă o întreb direct despre cât de profitabile sunt acum invitațiile lucrate manual, îmi răspunde franc și simplu, că nu se întreține din această afacere. Ca și la început, e multă pasiune aici.
„Orice afacere justifică eforturile şi resursele financiare, dacă îţi place nespus de mult domeniul pe care l-ai ales şi deci te identifici cu produsul. Ca şi orice lucru în viaţă, împreună cu lucrurile plăcute mai vine la pachet şi multă rutină, care te impune să renunţi într-o zi dacă nu îţi place ceea ce faci”, crede ea.

Totuși, poate că anume în pasiune se ascunde grăuntele profitului: „În plus, cred că afacerea proprie este o modalitate de a-ţi dezvolta personalitatea, de a face lucrurile aşa cum crezi că este corect. Ne-a plăcut dintotdeauna să-i tratăm pe clienţii noştri aşa cum ne-ar plăcea să fim trataţi noi ca clienţi. Şi cred că mulţi din ei au simţit acest lucru şi ne răsplătesc cu loialitatea lor”, povesteşte Rodica.

Fără regrete profesionale

O întreb dacă nu-i pare rău de absența unei cariere. „Nu ştiu dacă pot să numesc risc faptul că am renunţat poate la o carieră mai „bogată” dacă alegeam să lucrez ca angajat. Am activat câţiva ani în calitate de co-fondatoare şi administratoare a unei case de traduceri, căci prima mea pasiune au fost limbile străine. Deci, am avut posibilitate să aspir la o carieră în organizaţii internaţionale sau altceva în baza studiilor mele de la ASEM”, ne mărturiseşte Rodica.

Despre tenacitate: „Dacă rezişti la critici, mergi mai departe. Dacă nu, te opreşti”
Din traduceri, a pășit cu încredere în domeniul cărților poștale, felicitărilor și invitațiilor. Nu în ultimul rând, mânată și de dorința de a demonstra că se poate: „Felicitările au devenit a doua pasiune şi am preferat să fiu propriul meu angajator pentru a crea un produs autentic şi a lucra după legile marketingului.

Când alții se îndoiau, Rodica a dat dovadă de tenacitate: „Am încercat să rezistăm, mai ales în primii ani, la părerile celor ce ziceau: „aceasta nu este o afacere serioasă, toţi fac felicitări”, etc. Dar şi la vânzările mici, la faptul că nu ne cunoştea nimeni şi trebuia să investim mult efort şi mai ales timp pentru a ne construi o imagine.”
„Dacă rezişti la critici, mergi mai departe. Dacă nu, te opreşti. Provocări sunt multe, în fiecare zi. Dar încercăm să trecem peste ele şi să devenim mai tari după fiecare încercare”, povesteşte Rodica Iovu. 

„Experienţa unei zile, mai preţioasă decât un an de facultate”
Practica bate gramatica, se obişnuieşte să se spună. La această concluzie a ajuns şi Rodica, după ce a reuşit să depăşească mai multe etape în promovarea produselor sale.
„Am studiat economie la ASEM şi am acumulat ceva experienţă în vânzări în calitate de consultant de frumuseţe a câtorva companii de produse cosmetice ce au venit pe piaţa noastră prin anii 2000. Şcoala vânzărilor am făcut-o şi la casa de traduceri, şi la atelierul de felicitări pe parcursul tuturor acestor ani. Experienţa unei zile este uneori mai preţioasă decât un an întreg de facultate”, concluzionează Rodica.

Clientelă şi promovare virtuală
După ce a întemeiat o familie, Rodica a plecat să locuiească în Italia, în patria soţului ei. Chiar şi aşa, n-a renunţat la pasiunea ei şi gestionează afacerea de la distanţă, având mai mulţi parteneri care se ocupă de activitatea zilnică.

Toate produsele ei pot fi găsite pe site-ul unde sunt expuse felicitările şi preţurile pentru vânzare. Rodica spune că majoritatea clienţilor au găsit site-ul lor pe internet, iar faptul că cumpărătorii sunt mulţumiţi îi hrăneşte entuziasmul şi ambiţia de a lupta mai departe.
„Clienţii noştri sunt persoanele cu cel mai rafinat gust. Le place să găsească modele noi în fiecare an, le plac cadourile pe care le câştigă în cadrul programului de loialitate pe care îl organizăm în fiecare an, le place faptul că găsesc la noi felicitări originale împreună cu alte servicii suplimentare”, spune Rodica.

Marketing inspirat din viața în Italia
De curând, a lansat un nou produs – coşurile cadou de care pot beneficia toți doritorii din Moldova, dar și cei ce locuiesc în străinătate şi doresc să-și felicite persoanele dragi de acasă. Pentru ca oricine să poată alege un coş cadou, Rodica s-a gândit la o varietate largă de produse pentru umplerea coșurilor. „Vom fi complicele tuturor ce doresc să-i surprindă plăcut pe apropiaţii lor”, încheie ștrengar Rodica.

Distribuie articolul: