În Republica Moldova e puțin promovată informația despre ce ar trebui să facă un tânăr îndrăgostit de înălțime, care își dorește să devină însoțitor de bord. Deja de 3 ani, în România există o platformă menită să-i ajute pe tineri să obțină o astfel de carieră. Vorbim despre ambițiosul proiect „Vreau sa fiu Stewardesă”, care va organiza deja pentru a treia oară cursuri pregătitoare la Chișinău. Despre ce poate însemna o astfel de provocare pentru tinerii din țara noastră, am discutat cu Anca Dumitrescu, co-fondatoarea acestui proiect.

Anca, în RM nu există platforme ca Vreau sa fiu Stewardesă, prin care tinerele să fie inspirate să-și asume un astfel de job. Cum v-a venit această idee și cine sunt oamenii din spatele proiectului? Se trage acest proiect din niște experiențe personale?

Am inițiat platforma în septembrie 2013, exact acum 3 ani, cu scopul de a crea un instrument util pentru orice tânăr care visează la o carieră în aviație. La acea vreme, nu exista un astfel de website nici în România, astfel că informațiile despre cum poți obține un job de însoțitor de bord erau destul de puține și din surse mai puțin credibile (majoritatea forumuri sau articole pe internet). Ne-am dorit să creăm un proiect care să ofere informații utile și mai ales avizate, în timp real, despre tot ceea ce presupune o carieră în aviație, despre cum poți obține un astfel de job, ce companii fac recrutări, ce ai de făcut ca să poți obține jobul mult dorit etc.

Cum ne-a venit ideea? Stând de povești la o cafea, alături de partenera mea Georgiana. Ne doream să începem un proiect nou, diferit față de tot ceea ce exista pe piața din România la acel moment. Ideea a venit dintr-o experiență personală a Georgianei, care în 2010 s-a înscris la cursurile Școlii Superioare de Aviație din București, pentru că își dorea foarte mult să devină stewardesă. Dat fiind că pe atunci existau foarte puține informații despre acest subiect, a făcut o școală fără să știe ca la finalul ei nu prea avea ce să facă cu diploma obținută, căci își dorea foarte mult să lucreze la Tarom, iar compania nu făcea recrutări de stewardese la acea vreme. Și-a dat seama că, dacă ar fi fost mai bine informată, ar fi știut dinainte toate costurile impuse de o Școală de Aviație (pe ea a costatat-o aproape 5000 de EUR obținerea licenței de zbor) și faptul că nu avea nevoie de astfel de cursuri dacă voia să se angajeze la companii aeriene din străinătate, pentru că majoritatea recrutează personal fără licență de zbor și fără experiență anterioară în aviație. Astfel, s-a văzut în situația de a pune în sertar diploma și a continuat să lucreze ca jurnalist pentru o importantă publicație de business din România.

La 3 ani distanță ne-am întâlnit, ne-am dat seama ce util ar fi un website de informare pe acest subiect și ne-am pus pe treabă. Așa s-a născut vreausafiustewardesa.ro  – primul website din România dedicat persoanelor care își doresc să devină însoțitori de bord.

vreau sa fiu stwardesa aniversare

Cum ați dori să fie perceput acest proiect: ca o școală în care tinerele achiziționează întreg setul de cunoștințe și practici, ori ca o platformă care le deschide tinerelor perspectiva obținerii unui job în companiile aeriene de top?

Cred că este un mix între cele două: evităm pe cât posibil să spunem că suntem o școală; căci ceea ce face noi la Vreau să fiu Stewardesă nu sunt cursuri într-un cadru instituționalizat și nici nu funcționăm ca o școală de aviație. După cum spuneam mai sus, școlile de aviație nu mai sunt atât de importante, căci tot mai multe companii angajează personal fără experiență și fără licență de zbor.

Site-ul Vreau să fiu Stewardesă este instrumentul prin care informăm viitorii însoțitori de bord, iar cursurile noastre îi formează, îi pregătesc să treacă cu succes de interviu. Practic, prin intermediul acestor cursuri ei dobândesc un set de abilități necesare la interviu, abilități în baza cărora se pot distinge de candidații concurenți și pot obține jobul mult dorit. În cadrul sesiunilor de pregătire pe care noi le organizăm, cursanții noștri exersează probele de la interviu, își îmbunătățesc limba engleză, învață tehnici de vorbit în public și de depășire a emoțiilor și deprind un vocabular specific de aviație, astfel încât atunci când merg la interviu să știe exact ce au de făcut pentru a-i convinge pe recrutori că ei sunt cei care merită să obțină acest job.

5D__1124_web

În curând, veți sărbători 3 ani de activitate. Cu ce rezultate vă puteți mândri în acest interval și câte tinere din Republica Moldova ați ajutat să prindă aripi alături de voi? Dacă sunt puține, motivul se ascunde în slaba pregătire?

Au fost 3 ani intenși, în care am muncit foarte mult pentru a aduce brandul Vreau să fiu Stewardesă unde este acum, însă cred că rezultatele sunt pe măsura muncii noastre. Am organizat 70 de cursuri din 2013 și până în prezent, am pregătit 1273 cursanți, iar rata de succes la angajare este în jurul a 80%.

Mai mult, 2 ani la rând Vreau să fiu Stewardesă a primit premiul pentru cel mai bun proiect al anului în cadrul Galei Digital Divas by Avon, iar în 2015 am fost incluși într-un top al celor mai importante 30 de idei de antreprenoriat. Am scris în tot acest timp peste 600 de articole pe site și am răspuns la mii de întrebări din partea cititorilor noștri.

În acești 3 ani, cursurile au depășit granițele țării și am început să le organizăm și în RM, Italia și Serbia, iar pe viitor plănuim să extindem numărul țărilor în care facem cursuri.

13958243_1155071194531226_1817743072096745730_o

În RM am organizat până acum 2 cursuri pregătitoare, acesta din 24-25 septembrie 2016 urmând să fie al 3-lea. Mă bucur că am ajuns la această întrebare pentru a explica puțin problemele de care ne-am lovit în RM de când am implementat aceste cursuri: una dintre ele ar fi lipsa informării: există foarte puține informații pe piață despre cum poți obține un job de stewardesă și oamenii sunt destul de puțin cunoscători ai acestui subiect, așa că înainte de orice curs trebuie să ducem o campanie de informare în RM cu privire la ce înseamnă un job de stewardesă; mai apoi cei care aud de cursurile noastre cred că tot noi îi și angajăm și atunci așteptările lor sunt ca la final de curs să primească un job, astfel că din nou trebuie să ducem o campanie de informare și în acest caz și să explicăm care este exact rolul nostru.

Și ultima problemă vizează nivelul de limba engleză. Sunt destul de multe persoane din RM interesate să vină la curs, dar când aud că au nevoie să vorbească engleza măcar la un nivel mediu, se descurajează imediat. Date fiind aceste aspecte, încă avem un procent mic de angajare la nivelul cursanților din RM, dar știm că prin multă muncă și perseverență lucrurile se pot schimba. E nevoie de mai mult timp, e nevoie ca publicul din RM să ne cunoască mai bine și să înțeleagă ce facem noi mai exact, de încredere să vină la curs și să facă primii pași în drumul lor către nori.

poza grup - curs 10

Povestește-ne despre trainerul Vreau să fiu Stewardesă – Nicoleta Gherman. Prin ce mesaj unic prin care ajunge la inima fiecărei cursante?

Îmi place să spun despre Nicoleta că este o enciclopedie a aviației. Pentru că de 14 ani activează în acest domeniu, iar 10 ani și jumătate a lucrat ca stewardesă la Qatar Airways. Este omul care respiră aviație prin toți porii, care cucerește de la prima interacțiune orice cursantă, căci se vede imediat cât de mult iubește ceea ce face. În plus, are atât de multe lucruri de împărtășit din cariera ei încât nu ai cum să nu vrei să afli mai mult și mai mult: povești din zbor, întâmplări mai plăcute sau mai puțin plăcute cu pasagerii, experiențele ei de la interviurile cu companii aeriene și tot așa. Mai mult, este un trainer excelent, foarte dedicat, care știe cum să pregătească cât mai bine fiecare candidat, cum să scoată la suprafață tot potențialul din el.

page

Deși nu există un răspuns unic, care crezi că e cel mai important argument pentru care tinerele VOR să devină însoțitoare de bord?

Cred că aici depinde foarte mult de la persoană la persoană. Eu sunt de părere că există 2 argumente puternice pentru tinerii care vor un astfel de job: posibilitatea de a vedea lumea și un salariu extrem de ofertant.

Imaginea fizică e o componentă obligatorie în aviație. Și totuși, ce fel de caracter trebuie să ai, ca să reușești în această meserie?

Pe lângă aspectul fizic plăcut, felul de a fi al unui viitor însoțitor de bord este foarte important și tocmai acest fapt este testat de recrutori la interviu. Ca să obții un astfel de job, trebuie să fii o fire sociabilă, deschisă spre învățare, obișnuită să lucreze în echipă și orientată spre client. E important să zâmbești mult, să fii pozitiv, să ai rezistență la stres și la efort fizic prelungit. Fără astfel de calități devine aproape imposibil să profesezi în acest domeniu.

Vom întreba și despre un subiect de interes pentru persoanele care intenționează să devină discipolii programului. Câți bani trebuie să scoată din buzunar pentru a se vedea pregătiți de zbor?

roxana luca - VSFSCursul de la Chișinău costa 150 euro și cuprinde, pe lângă cele 2 zile de curs intensiv, 2 cărți utile despre aviație, realizarea CV-ului în limba engleză pentru fiecare cursant în parte și asistență și îndrumare pânâ la momentul angajării.

La finalul acestei luni, veniți și la Chișinău. Povestește-ne despre această vizită și despre cine vor fi beneficiarii cursului. 

Cursurile se adresează tinerilor care își doresc să lucreze ca însoțitori de bord la companii aeriene europene sau arabe precum Emirates, Etihad Airways, Qatar Airways, Flydubai, Flynas, Wizz Air, Ryanair, Easyjet, British Airways etc. La curs de pot înscrie atât de fete, cât și băieți, care la final vor avea șanse semnificativ mai mari să se angajeze ca însoțitori de bord, vor ști ce au de făcut la interviu și cum să se prezinte.

Când s-a îndrăgostit de zbor Anca Dumitrescu și ce activități o „înalță” chiar și aflându-se la sol?

M-am îndrăgostit de zbor la prima decolare, când stăteam lipită de scaun, uitându-mă cu teamă prin hublou să văd cum avionul se desprinde de sol. Senzația aceea se repetă odată cu fiecare zbor, deși am trecut de sute de ori prin același scenariu până în prezent. Zborul e un microb care te cuprinde cu totul și de care nu prea ai cum să te vindeci.

Ce mă înalță acum? Bucuria din ochii cursanților mei care prind aripi. Energia pe care aceștia mi-o transmit la fiecare curs. Îmbrățișarea de la final de curs, când vin și îmi mulțumesc că le-am schimbat viața. Mesajele cu gânduri bune pe care le primesc de la ei din celălalt capăt al lumii. Pentru mine, a oferi aripi unor tineri însetați de zbor e cel mai frumos job pe care puteam vreodată să îl am. Iar pentru asta voi fi etern recunoscătoare.

cursanti Vreau sa fiu Stewardesa

Te rugăm să lași un mesaj pentru fetele care au o slăbiciune față această meserie și își doresc din tot sufletul să devină însoțitoare de bord, însă se tem să facă marele pas și să-și organizeze calitățile.

Cred că, dacă ai un vis, trebui să faci tot ce îți stă în putință pentru a-l urma. Oricât de greu sau imposibil ar părea. Nimic nu vine de-a gata, dacă ne dorim ceva cu adevărat trebuie să muncim pentru asta.

Exact același lucru se aplică și în cazul carierei de însoțitor de bord, iar tinerele din RM au un potențial fantastic pe care și-l pot valoriza. Am avut ocazia să întâlnesc niște tineri extraordinari anul trecut în noiembrie, când am organizat câteva întâlniri de informare cu cititorii noștri din Republica Moldova. Tineri frumoși, curioși să afle lucruri noi, deschiși către provocări și dornici să cunoască lumea. Cred cu tarie că, dacă acești tineri se pregătesc de interviu și își canalizează toată energia în acest sens, vor ajunge să lucreze pentur mari companii aeriene și să aibă o carieră frumoasă în aviație.

Cred că a investi în educație, în cursuri și programe care să ne dezvolte personal e cel mai bun lucru pe care îl putem face pentru noi. Iar când la finalul unui astfel de curs ai șansa să îți schimbi viața la 180 de grade, să zbori în jurul lumii și să fii plătit pentru asta, cred că ești mai mult decât motivat să profiți de această ocazie.

Îți mulțumim pentru acest interviu, Anca! Vă așteptăm la Chișinău.

pozagrup13

Foto: Vreau sa fiu Stewardesa

Distribuie articolul: