Dacă e să alegem câteva vitrine de magazine din Chișinău ca să le admirăm, chiar și pe străzile principale ale orașului, vom înțelege că nu prea avem ce admira. La Paris sau Milano, spre exemplu, designerii de vitrine caută mereu soluții ingenioase, care să oprească trecătorul și să îl ademenească în magazin. 

Halul în care au ajuns vitrinele pe arterele importante ale orașului nostru îl dezamăgește pe Alexei Frunză, arhitect și designer de meserie. În anii 80, el era unul din principalii designeri de vitrine, semnând peste 150 de proiecte. Cu el am stat de vorbă într-una din zile. 

„Având 7 ani de studii la școala profesională de arte plastice, 5 ani de arhitectură, m-am pomenit în impas. Mi-au dat vitrinele magazinului Aureola din centrul orașului, pe strada Lenin, 4 vitrine. Am studiat întrebarea mai bine de patru luni. Da, a ieșit fain, dar a fost greu. E un soi de artă și e bine când există cunoștințe în arhitectură, arte plastice, imaginație, fantezie, dar aici există niște legi speciale.”

Funcția principală a vitrinelor este să vândă marfa, dar fără a ocoli arta. Trebuie să existe un concept, spune Alexei Frunză, chiar și un slogan.

„Noi pur și simplu nu le avem. Avem doar niște vitrine de serviciu, cu manechine, în ceva îmbrăcate. Nici măcar prețul nu îl vezi expus. Sloganul reprezintă conceptul în cuvinte, care susține imaginea, un fel de poster, care trebuie să aibă o anumită grafică, scris și o abordare comercială. Mai întâi creezi emoția, ca să intre clientul. Marfa mai târziu o observi, mai întâi trebuie să oprești trecătorul.”

În același timp, nimic nu trebuie să fie în plus: nici culorile, nici obiectele, nici piesele de decor, lucru la care majoritatea antreprenorilor moldoveni nu se prea gândesc, optând pentru denumiri gigantice, abțibilduri, culori pestrițe. Cu cât e mai mare, cu atât e mai bine, este tocmai ceea ce nu funcționează în acest caz. Doar se urâțește orașul.

Alexei Frunză ne-a explicat cum funcționează lucrurile dând drept exemplu o lucrare executată la un concurs din Ungaria, acum 30 de ani. Vedeți și voi în materialul video care erau tendințele.