Nik este un tânăr care își dorește să spargă zidul înălțat între persoanele cu o altă orientare sexuală decât cea hetero și biserică. Visează la ziua când creștinii vor înceta să îi judece pe reprezentanții comunității LGBT și îi vor accepta la aceeași masă. „Mulți mă întreabă cum pot fi homosexual și creștin ortodox, iar eu îi întreb cum pot fi creștini și homofobi?”. Nik a înțeles la vârsta de 11 ani că nu e atras de fete. După un marș al comunității LGBT a înțeles că nu poate fi homosexual în țara de baștină, adică în Serbia. Se gândea la suicid. Curios e că anume homosexualitatea l-a adus la Dumnezeu. Căuta explicații despre motivul pentru care Dumnezeu a admis ca el să fie homosexual. Ce fel de încercare este asta, se întreba el? Răspunsul îl aflați din interviu.

Te rog să ne spui de ce te numești „provocator ortodox”. Pe cine încerci să provoci de fapt?

Vreau să provoc creștinii și necreștinii. Mulți necreștini văd ortodoxia ca pe o autoritate arhaică și plină de ură. Vreau să le arăt că, de fapt, credința noastră este bazată pe iubire și compasiune, iar tradițiile noastre ne oferă o perspectivă unică asupra lumii. În ceea ce îi privește pe creștini, sper să îi pot face să-și revizuiască atitudinea față de unele minciuni care le-au fost spuse despre comunitatea LGBTQ+ și că îi voi determina să se alăture luptei împotriva homofobiei.

19990161_10154893631279397_6023009878960437812_n

Tu te declari activist „LGBTQ+”. Cum se descifrează abrevierea și ce înseamnă?

Este o abreviere nouă și un pic diferită de LGBT (=lesbiene, homosexuali, bisexuali și transexuali). Prin „Q+” se subînțeleg și alte identități sexuale sau de gen. Aici se includ, spre exemplu, „asexualii” (oamenii care nu se simt sexuali sau nu mai simt atracție de ordin romantic). Vreau să lupt și pentru drepturile lor.

Ai fost botezat ortodox…Ești și creștin practicant? Mergi la biserică des sau doar de sărbători? 

Am fost botezat în Biserica Ortodoxă Sârbă când eram copil și mereu am fost un creștin practicant. De fapt, viața și munca mea are în centru credința. Merg la biserică oricât de des pot, cred că biserica ar trebui să constituie o parte esențială din viața oricărui creștin.

Am înțeles că ai făcut și teologie, înseamnă asta că vrei să devii preot?

Am studiat teologia la King College din Londra și m-am specializat în istoria bisericii timpurii, în istoria femeilor din biserică și anume din biserica creștin ortodoxă din Balcani. Mi-ar plăcea să fiu preot în Biserica Ortodoxă din Serbia, dar din păcate, asta nu este posibil, de aceea încerc să îi ajut pe oameni pe alte căi.

Te rog să ne spui cum poate conviețui homosexualismul cu credința ortodoxă. 

Eu am înțeles că nu sunt heterosexual la vârsta de 11 ani. În momentul în care alți băieți de vârsta mea se simțeau atrași de fete, știam că eu nu sunt la fel. M-a speriat acest lucru. În acel an a avut loc primul Marș al Mândriei (Pride Festival) în Serbia, care s-a terminat cu spitalizarea multor oameni. Am văzut cum creștinii ortodocși și preoții strigau „smrt pederema” și îi băteau pe protestatarii pașnici. Asta m-a făcut să mă gândesc la faptul că nu e posibil să fii gay în Serbia. La acea vârstă, am abandonat școala și m-am gândit să mă sinucid. S-ar putea să sune șocant, dar gândurile suicidale au devenit o mare problemă în comunitatea LGBTQ+ , mai ales în rândul tinerilor. Mulți ani la rând am avut probleme mari legate de depresie. Eu nu voiam să fiu gay. Eram curios de ce Dumnezeu mi-ar face una ca asta, de aceea am devenit fascinat de teologie. Într-una din zile am dat peste lucrarea unor teologi pro-LGBT care mi-a salvat viața. Am înțeles atunci că asta trebuie să studiez și să mă asigur că alți oameni știu că poți fi ortodox, în același timp reprezentant al minorităților sexuale, astfel încât niciun copil să nu treacă prin ceea ce am trăit eu.  Dacă priviți la istoria bisericii ortodoxe, veți vedea că noi obișnuiam să fim mult mai toleranți la acest subiect și nu au existat atâtea discuții câte sunt astăzi. Motivul pentru care oamenii sunt împotriva comunității LGBT este că ei cred că lupta pentru drepturi egale e o încercare de a distruge biserica și tradițiile bisericești. Nu e deloc așa. Nu e ceea ce își doresc reprezentanții LGBT sau eu.

File 19-10-2017, 22 46 59

Ai fost și la Marșul fără frică din Chișinău, ai văzut atitudinea preoților și a creștinilor ortodocși față de minoritățile sexuale. Ce crezi despre asta? 

În cele 5 zile cât m-am aflat în Chișinău am rămas uimit de căldura moldovenilor, iar eu am călătorit foarte mult de-a lungul vieții mele. Tocmai din cauza asta am rămas șocat de cele văzute la marșul fără frică. A fost trist să văd atâta ură în Moldova, când oamenii vor doar să fie tratați cu respect. Pot să vă spun că mulți tineri din Moldova, văzând opoziția din timpul marșului, vor simți frică și se vor gândi că în țara lor oamenii și fețele bisericești îi urăsc. Cu siguranță nu asta își doresc cetățenii acestei țări. Cât despre problema că nu sunt lăsați în biserică, această situație o avem și în Serbia și e oribil, înseamnă ipocrizie. Politicienii corupți, criminalii, mafioții și alții sunt lăsați în biserică, pe când o persoană LGBT, care nu a comis nicio crimă, și vrea doar să se roage în biserică, este respinsă. E ridicol. Iar dacă dvs. credeți că a fi o persoană LGBT înseamnă un păcat, atunci cu atât mai mult trebuie să o lăsați în biserică, deoarece biserica e un loc pentru păcătoși. Noi toți suntem păcătoși.

File 19-10-2017, 22 49 19

Dumnezeu i-a creat pe Adam și Eva, deci primul cuplu creat a fost format dintr-un  bărbat și o femeie. Acesta ar fi unul din motivele/argumentele heterosexualilor pentru care cuplurile din lesbiene, gay, etc. ar fi împotriva bisericii și Bibliei. Ce crezi despre asta?

Dacă invocați un asemenea argument, insinuați că sensul creștinismului este de a face sex și copii. Dacă asta ar fi adevărat, atunci Isus nu ar fi creștin. Nu există un vers în Biblie care ar interzice atracția față de o persoană de același sex. Dacă Biblia dvs. conține cuvântul „homosexualitate”, înseamnă că e o traducere proastă, nu există niciun cuvânt grecesc ce ar avea echivalentul „homosexualitate”. Sunt câteva versete în care se vorbește negativ despre diferite acte sexuale între oameni, dar nu se interzic relațiile dintre persoanele de același sex. Și apoi, nu se menționează niciodată femeile, deci nu există nimic în Biblie din ceea ce ar interzice iubirea sau relațiile între femei.  Acele versete vorbesc doar despre sex, nu și despre iubirea dintre bărbați. În sfârșit, dacă citiți versetele în original, cuvintele traduse în unele biblii ca „homosexualitate” de obicei se referă la viol sau prostituție în rândul bărbaților. Biblia nu se opune relațiilor între persoanele de același sex. Homofobii o folosesc drept scuză pentru discriminare.

19030598_10154786977539397_6723369348747581264_n

Ai fost vreodată discriminat sau maltratat din cauza orientării tale sexuale?

Da, de-a lungul vieții mele am fost numit în nenumărate feluri, am fost atacat, iar în 24 de ore trei oameni au comentat la vlogul meu că ar trebui să fiu omorât. Eu încă sunt norocos, dacă e să mă compar cu oamenii LGBTQ + care au fost persecutați și atacați de diverse grupuri, femei care au fost violate cu scopul de a fi transformate din lesbiene în heterosexuale. Tradițiile bisericii noastre ne învață că trebuie să trăim în numele lui Hristos, să îi urmăm exemplul. Isus nu viola femei, nu bătea oameni, nu arunca ouă în oameni și nu făcea copiii să se gândească la suicid. Mulți mă întreabă cum pot fi homosexual și creștin ortodox, iar eu îi întreb cum pot fi creștini și homofobi?

Nik Jovcic-Sas are 26 de ani, s-a născut în Bath – un oraș din Serbia, este autorul vlogului Orthodox Provocateur și organizatorul unui  festival al mândriei LGBTQ+  numit Midsomer Norton Pride. Pe lângă faptul că e violonist, mai scrie și articole, iar anul viitor va fi publicată prima lui lucrare academică, numită „The Tradition of Homophobia: Responses to same-sex relationships in Serbian Orthodoxy from the 19th century to the present day” (în traducere, Tradiția Homofobiei: Răspunsuri la relațiile între persoanele de același sex în Ortodoxia Sârbă din secolul al 19-lea până astăzi). 

22310704_10155128250164397_8706776238405706683_n

Foto: Arhivă personală

Distribuie articolul: