Unii îl numesc moft, alții un trend ce vine de peste hotare, unii consideră că e un stil de viață, alții – dietă, post sau chiar boală psihică. Cert e faptul că vegetarianismul a ajuns un fenomen! Necesitatea de a renunța/a limita consumul de carne din considerente filozofice, etice și religioase sunt aspecte discutabile, în timp ce argumentele economice nu pot fi combătute.

Consumul de carne în Republica Moldova este în creştere. Astfel dacă în anul 2008, în medie o persoană consuma 30,7 kg anual, atunci datele pentru anul 2013 arată că acest consum anual a crescut cu 8 kg. Astfel, potrivit datelor pentru anul trecut, consumul de carne şi produse din carne în Republica Moldova a fost în medie 38,7 kg/persoană sau circa 106 grame pe zi. Pentru consumul de carne se alocă lunar circa 163 lei, ceea ce înseamnă 24% din banii cheltuiţi pentru produse alimentare şi 10% din total cheltuieli de consum.

Populaţia de la oraş îşi permite să mănânce mai multă carne şi să aloce mai mulţi bani pentru procurarea acesteia în comparaţie cu populaţia rurală. Astfel, dacă cheltuielile medii lunare pentru consumul de carne al unei persoane de la sat este de circa 137 lei, atunci în mediul urban – aceste cheltuieli sunt cu 60 lei mai ridicate, scrie Agora.md. 

date statistice

Deşi în Uniunea Europeană şi alte părţi ale lumii, stilul de viaţă vegetarian este mult mai răspândit, datele statistice arată că acolo se consumă mai multă carne decât în Moldova. Şi în acest context, nivelul înalt de trai este acel care face diferenţa în ce priveşte consumul de carne, cu mici excepţii. Astfel, se menționează că un român consumă aproape 58 kg carne anual, media ţărilor membre UE este de circa 65 kg per capita şi prognozele arată că acest consum va creşte uşor, în Canada consumul este de 70 kg carne/persoană, Noua Zeelandă – 75 kg/persoană, Australia – 90 kg/persoană, SUA – circa 92 kg/persoană. Dintre ţările bogate, cu un consum de carne comparabil cu cel din Republica Moldova se menţionează Japonia, unde anual o persoană consumă 35 kg sau mai puţin de 100 grame zilnic. 

Continuarea articolului o găsiți AICI.

Distribuie articolul: