Diana Ivanov, TwiceMomat22:

Tocmai am terminat una dintre cele mai excepționale cărți citite de mine vreodată, carte care mi-a confirmat multe din fricile mele legate de sistemele educaționale din școli și cum programele stardardizate suprimă creativitatea copiilor noștri și îi pune pe toți în aceeași oală. Autorul cărții este Sir Ken Robinson; personalitatea a cărui TED speech Why schools kill creativity? – este cel mai vizionat de pe YouTube – 15 M de vizualizări. Cartea, cu același titlu în engleză, în RO – „Școli Creative”- Revoluția de la bază a învățământului, editura Publica, a fost tradusă în peste 15 limbi și s-a vândut în milioane de exemplare în întreaga lume.

Citind-o, mi-am dat seama cum am fost eu, și fiecare dintre noi, o victimă a sistemului, cum erau catalogați drept prosti colegii mei care nu erau la fel de buni la matematica, chimie, biologie ca fruntașii clasei, cum profesorii, și noi, elevii, le-am creat un complex de inferioritate, le-am transmis mesajul GREȘIT că vor eșua în viață dacă nu se descurcă la cele mai importante materii predate în școală, pe când, mulți dintre ei, erau buni la arte plastice, la sport, la dansuri. Mă întreb, oare unde sunt ei acum?! Citind cartea, am înțeles, de ce tot mai mulți părinți, optează pentru o altfel de educație pentru copiilor lor, am rezonat în multe aspecte cu părinții care fac HOMESCHOOLING.

Ce este Homeschooling? E practica de a-ți instrui copilul ACASĂ. Cu siguranță, ați auzit despre stay-at-home moms din America a căror copii nu merg la școală dar sunt ghidați în procesul învațării de părinți, profesori (online sau care vin la domiciliu) și antrenori specializați în anumite domenii ținând cont de necesitățile lor individuale, de aptitudinile, talantele, interesele și ritmul de asimilare a informației a fiecărui copil.

Homeschooling -ul ia amploare și în Republica Moldova, iar despre aceasta, am discutat cu Președinta Asociației Homeschooling Moldova – Diana Chicu.

Avantajele educației acasă, expuse de Diana Chicu:

  • Copilul învață în ritmul propriu;
  • Învață ce îi place și ce îl atrage;
  • Este pusă în evidență individualitatea lui;
  • Are un program personal adaptat necesităților lui;
  • Nu mai are teme pe acasă, pentru că verificarea conoștințelor este efectuată direct în timpul procesului de studiu al unei materii;
  • Clasa lui este toată lumea care îl înconjoară și învățătorii lor pot fi toate persoanele care fac parte direct sau indirect din familie;

  • Copilul comunică cu persoane de diferite vârste și nu numai cu copii de vârsta lui;
  • Are foarte mult timp pentru interesele lui și să-și dezvolte talentele;
  • Programul de studiu acasă este foarte flexibil;
  • Raportul învățător-elev este de 1:1 sau 1:2 sau în dependență de câți copii sunt în familie;
  • Nu mai depinde de programul și orarul de la scoală;
  • Dispare necesitatea aceasta de a aparține la gașcă și a fi în rând cu toți;
  • Copii sunt educați în valorile și principiile familiei, iar programul și persoanele care îl înconjoară nu vin în contradicție cu acestea;
  • Anul școlar poate dura în dependență de programul anual al familiei;
  • Materialul poate fi trecut într-o viteza mai mai mare decât în școală pentru copii talentați și mai lent pentru copii care au necesitate de mai mult timp pentru a asimila informația, ceea ce constituie un avantaj întrucât nu copilul se adaptează la program, ci programul este adaptat la copil;
  • Lecțiile pot avea loc oriunde, nu neapărat la o masă într-o încăpere, dar și afară, la bibliotecă, într-un muzeu, la bunici și rude, într-un grup cu alți copii, la serviciul părinților, în călătorie, la mare pe plajă, ș.a.
  • Mulți homeschool-eri sunt acceptați în cele mai prestigioase universități din lume, chiar și fără diplomă (vorbim de unschool-eri, care nu urmează nici un program standart, aprofundându-și cunoștințele mai mult în domeniile care le stârnesc interesul).

Dezavantaj este unul, dar el împiedică mulți părinți să se apuce de Homeschooling: e o ieșire din zona de comfort și provocări continue pentru părinți, în special în Moldova.

„Homeschooling-ul oferă suficientă libertate copilului și părintelui în legătură cu modalitățile de învățare bazându-se pe o anumită structură. Copilul este înscris, de cele mai multe ori, la o școală umbrelă, care va oferi certificarea cunoștințelor și competențelor copilului.

În al doilea rând, în Moldova, nu există o lege care să apere drepturile părinților care aleg Homeschooling-ul. Informație e puțină, școli online la care îți poți înscrie copilul sunt doar peste hotare, iar părinții care își instruiesc copii acasă, aleg să stea în umbră, deci nu dau interviuri să vorbească despre succesele copiilor lor, nu sunt o inspirație și un model demn de urmat pentru alții.

În al treilea rând, mulți părinți care vor să facă Homeschooling, se tem că nu se vor descurca, că nu vor gasi suficiente resurse, oameni potriviți care să se ocupe cu copii lor în domenii străine lor, sau că vor întâmpina alte dificultăți pe care nu vor ști cum să le soluționeze. Anume pentru asta am fondat Asociația Homeschooling Moldova – să oferim suport și îndrumare”, mai spune Diana Chicu.

Diana este mămică a două fetițe care fac Homeschooling. Paralel, este implicată în câteva proiecte frumoase. E inițiatoarea întâlnirilor informative despre Homeschooling din fiecare miercuri și una dintre persoanele cheie care au făcut posibilă înregistrarea asociației Homeschooling Moldova. Care este motivația ei de a sacrifica timp și resurse nerambursabile pentru această cauză, i-a spus Dianei Ivanov în interviu.

„O fac pentru copii mei și pentru copii din Moldova. O fac pentru familiile care își doresc să își educe copilul în afara școlii. Eu nu sunt împotriva școlii, nu mă înțelegeți greșit, eu sunt pentru libertatea de alegere pentru părinți și copii, pentru alternative. Când m-am întors în Moldova vara trecută (2017), știam totul despre Homeschooling-ul din Italia și nu aveam ideie care este situația în Moldova. Mi-a fost foarte greu, pentru că m-am pomenit “suspendată în aer”. Persoane care mă puteau consilia/îndruma nu erau, deci am început eu să citesc, să cercetez; am găsit câteva articole, am contactat autorii lor și așa încet, încet, în toamnă am găsit un grup de părinți care erau interesați de Homeschooling. Apoi, am organizat câteva întruniri cu ei. Am făcut o pagină de Facebook, site-ul homeschooling.md creat de unul dintre părinți, am studiat împreună legislația R.M și a altor țări, întrunirele au devenit regulate o dată pe lună, iar acum, suntem disponibili pentru oricine este intersat de Homeschooling în fiecare miercuri, la 18:00, pe Armenească 42”, mai spune Diana Chicu.

Mai multe detalii și interviul complet îl puteți găsi pe blogul TwiceMomat22.

Nu uita să dai Like paginii TwiceMomat22 pe Facebook și să o urmărești peDiana Ivanov pe Instagram pentru mai multe articole bune și încurajări zilnice.