Ideea de a lansa prima revistă on-line din Moldova a apărut spontan. Nimic nu ar fi fost posibil fără cele 3 fondatoare ale publicației PentruEa.md. Despre cum e să te dedici unui proiect virtual și să faci față concurenței, într-un interviu cu Victor Gotișan pentru revista „Mass-Media în Moldova”. De doi ani, pe piaţa autohtonă activează revista on-line PentruEA.md, având ca slogan: „PentruEa: revista femeilor care gândesc, citesc şi cheltuiesc”. Ce este o revistă de nişă, ce perspective oferă, în acest sens, internetul, care sunt planurile „generaţiei tinere a jurnalismului din Moldova” – despre acestea şi altele, am încercat să aflăm de la fondatoarele publicaţiei – Cristina Zavatin, Stella Jemna şi Cristina Mogîldea.

Revista PentruEA e destinată doar femeilor și doar celor care „gândesc, citesc și cheltuiesc”?

Cristina Zavatin: Când am lansat revista, am pornit de la ideea de a crea un produs dedicat exclusiv femeilor. La început, exista doar o rubrică în care apăreau şi bărbaţi. Cu timpul însă, am înţeles că nu e bine să evităm subiectele despre sexul masculin, deoarece femeile vor să citească despre bărbaţi şi invers, bărbaţii simt nevoia să facă o mică escapadă în lumea femeilor. În calitate de cititori, mizăm pe femeile independente, puternice, cu studii, femei active – într-un cuvânt, femei care nu sunt elemente de decor. Deci şi subiectele pe care le abordăm au un grup-ţintă.

Stella Jemna: Evident că scriem pentru acele persoane care „gândesc, citesc şi cheltuiesc”, dar, implicit, şi femeile care, uneori, nu au curajul să creadă în capacitatea lor de a schimba lucrurile în bine. Pentru acestea aducem în vizor diferite istorii de succes ale unor doamne care au crezut şi au reuşit în viaţă.

Cristina Mogîldea: Într-o lume în care femeile sunt motorul economiei (cu peste 80% din consumul global), au cele mai multe produse create special pentru ele, inclusiv produse mediatice şi – important! – sunt mereu în căutare de ceva mai bun, mi se pare firească alegerea noastră. Ştiu că, aparent, sloganul nostru sună restrictiv, însă în realitate nu este aşa. Noi pledăm ca femeile să fie active, inteligente şi profesioniste.

De unde a apărut ideea de a crea o revistă on-line? Aţi crezut din start în succesul acestei afaceri sau aţi pornit-o ca pe o aventură?

CZ: În 2010, Centrul pentru Jurnalism Independent oferea mici granturi pentru absolvenţii ŞSAJ şi noi, o grupă unită, cu multe idei, am zis: să încercăm să facem cea mai tare revistă on-line din Moldova. Ideea de afacere era foarte departe, cel puţin pentru mine. Atunci vedeam în PentruEA.mddoar un proiect, o aventură. Adevărata provocare a început când s-a terminat finanţarea şi a trebuit să muncim pe cont propriu. Am fost puşi în situaţia de a alege: fie continuăm, fie o lăsăm baltă. A doua opţiune am exclus-o din start. Cred că fără entuziasm, pasiune şi muncă în echipă nu pot fi realizate lucruri mari.

SJ: Pe mine, de când mă ţin minte, mă frământă o întrebare: de ce femeile, având aceleaşi capacităţi intelectuale, îşi valorifică potenţialul mai puţin decât bărbaţii? Primele articole, dar şi cele ce au urmat m-au convins de faptul că avem destule femei care au crezut în propriul succes şi au obţinut rezultate remarcabile. E vorba nu doar de femeile de afaceri, dar şi cele care au reuşit să învingă cancerul, care au investit tot ce aveau mai bun în copii sau cele care au renunţat la statutul social pe care îl aveau în Moldova pentru o viaţă mai „promiţătoare” în străinătate. M-am convins că ceea ce facem le încurajează pe cititoarele noastre şi, dacă într-adevăr îşi doresc să schimbe lucrurile, reuşesc să găsească o ieşire din orice situaţie.

CM: Aventură, pentru că ideea unei reviste on-line a apărut spontan, la o bere cu colegii, apoi a luat forma unui proiect. Însă ceea ce a contat, până la urmă, a fost echipa care a dat startul: aveam background-uri profesionale diferite, experienţe de viaţă şi temperamente diferite. Dar toate luate împreună au format acea sinergie care asigură succesul unui start-up: idei proaspete, dedicare şi competenţă.

De ce aţi optat pentru o publicaţie on-line și nu una clasică – ziar, revistă, radio sau emisiune TV? Vă este frică de concurenţă?

CZ: Să faci o revistă tipărită, o emisiune TV sau radio e mai costisitor şi mă îndoiesc că ar avea mai mult impact decât emisiunile on-line.

SJ: Am optat pentru on-line fiindcă aici poţi folosi toate tehnologiile din TV, presa scrisă şi radio. Costurile sunt mai mici, iar on-line-ul garantează un feedback direct. Viitorul este al mediei on-line. Concurenţa va exista întotdeauna, iar cei care fac alegerea şi ne dau note sunt cititorii.

CM: Potenţialul spaţiului on-line în Moldova este enorm, chiar şi înjumătăţit pe criteriul sexului (puţin peste 50% sunt femei). E suficient să privim reţelele de socializare – Facebookşi Odnoklassniki – şi observăm o evoluţie a audienţei în on-line comparativ cu celelalte segmente ale mass-mediei. În cea ce priveşte concurența, nu ne sperie, ba dimpotrivă, ne motivează să fim şi mai buni, să oferim produse mediatice calitative. Ne menținem la înălțime, chiar dacă nu e simplu şi uşor – în ultima jumătate de an, au apărut două site-uri cu acelaşi public-țintă ca şi noi. Diferența e că în spatele lor sunt bugete şi branduri mari (ProTV şi rețeaua de shaping Unica).

O publicaţie sau un business de nișă, mai ales care oferă un produs alternativ, nu a reușit încă să se impună cu adevărat în Moldova?

CZ: În cei doi ani de activitate ne-am convins că şi consumatorii de presă doresc tot mai multă diversitate, iar cei care refuză s-o accepte sunt, de fapt, reprezentanţii mass-mediei, tratând, în continuare, publicul cititor ca pe o „turmă” ce gândeşte doar colectiv. Să renunţi la „salata Olivier” e greu, dar necesar. Nu poţi scrie despre tot şi despre toate, nu poţi să cuprinzi toate interesele.

SJ: Începutul este greu. Când am iniţiat acest portal, unul dintre colegi mi-a spus că nu putem avea mai mult de 300 de vizitatori unici pe zi. În doi ani, am reuşit să avem circa 2 000. Am izbutit datorită lucrului în echipă şi pentru că niciuna dintre noi trei n-a fost „mai directoare” sau mai importantă, fiecare şi-a făcut treaba. Echipa e cea care contează în realizarea cu succes a unei idei.

CM: Meritul nostru este mai curând de a fi anticipat o necesitate a publicului (cum spunea Iulian Comănescu – de a fi „cu cinci minute mai deştepte”). Iar odată ce am captat atenţia publicului, încercăm să modelăm şi gustul acestuia, să ţinem cont de tendinţele pieţei etc. Nu cred în viitorul presei care insistă pe gândirea „de turmă” şi pe instincte primare.

Ceea ce faceţi voi poate fi numit jurnalism (în sensul clasic al termenului – din câte am văzut, „răsfoind” site-ul, aveţi reportaje, interviuri, știri etc.) sau este mai mult ceea ce numesc englezii infotainment? Cum aţi defini voi ceea ce faceţi?

CZ: Cred că ceea ce facem e mai degrabă un infotainment calitativ, o revistă on-line care relaxează, dar şi informează.

SJ: Făcând studii, am învăţat un lucru important – să aducem cititorilor fapte obiective, nu „adevăruri” personale, fără interpretări şi păreri proprii (în afară de rubrica Editorial, desigur), fără a încălca regulile de bază ale acestei profesii.

CM: Nu mă aventurez să dau aici o definiţie a infotainment-ului, dar canoanele jurnalismului clasic sunt valabile şi pentru noi, în ceea ce priveşte lucrul cu sursele, etica profesională, normele de scriere etc. Iar dacă, în final, se produce o „ambalare”, o aranjare a produsului într-o formă mai atractivă pentru public, atunci aceasta este definiţia noastră subiectivă.

O tendinţă răspândită în prezent este că publicaţiile periodice tradiţionale, după puţin timp de la lansare, își diversifică activitatea pe platforma on-line, adică își lansează un site web. Vă tentează ideea să urmaţi această cale, doar că în sensul ei invers – de la o publicaţie online spre media tradiţională? Cum este mai avantajos?

CZ: Am prefera, deocamdată, să punem la punct platforma online şi după aceasta să ne aventurăm în alte proiecte. Consider că internetul oferă enorm de multe posibilităţi şi ar fi păcat dacă nu le-am valorifica la maxim.

SJ: Avem foarte multe idei de dezvoltare pentru viitor. Multe proiecte noi. Dacă, într-o zi, una din opţiunile pe care le-aţi enumerat va prezenta un adevărat interes, de ce nu?

CM: Desigur că am explorat şi noi astfel de scenarii. Avantajul unei publicaţii on-line, în cazul dat, este că poate să-şi moduleze potenţialul proiect în media clasică în funcţie de aşteptările publicului, la un cost mult mai mic decât se întâmplă în cazurile inverse, când, de exemplu, un ziar intră pe on-line.

Din ce se „hrănește” o publicaţie on-line pentru femei? Publicitate, abonament, proiecte de finanţare? Apropo, nu v-aţi gândit să includeţi o taxă pentru cititori, sau credeţi că e prea devreme pentru asta și cititorul nostru încă nu este pregătit?

CZ: Se „hrăneşte” din publicitate. E o realitate de care nu trebuie să ne ascundem. Jurnalismul puritan şi-l permit doar cei bogaţi. Vreau ca PentruEA.md să aibă cât mai multă publicitate, pentru mine acesta este un indiciu al succesului. Publicitatea ajunge la revistele cu mulţi cititori, iar rolul jurnalistului este să „cucerească” publicul cititor. Referitor la taxe, cred că e prematur să facem referinţă la ele. Piaţa din Moldova nu e pregătită pentru aşa ceva.

SJ: Mai mult de un an, publicaţia noastră s-a „hrănit” din propriile noastre economii şi investiţii. Ne-am dorit să realizăm ceva fără a cere multe în schimb. Vom merge pe publicitate şi abonamente ca să asigurăm buna funcţionare a site-ului. Nu neam propus să facem avere pe seama acestei activităţi.

CM: Mizăm atât pe publicitate, cât şi pe proiecte de finanţare, în măsură egală. Referitor la taxe, aş menţiona că e nevoie să fie create anumite produse cu un conţinut mult mai diversificat, pentru a putea vorbi de abonamente. Totodată, vom aştepta anul 2015 şi tranziţia la semnalul TV digital ca să vedem cum va reacţiona audienţa generală, dacă serviciul public de televiziune va coopta acest model de finanţare.

În mediul jurnalistic se vorbește des că fiecare publicaţie, indiferent de formatul său, este „a cuiva”, dacă nu e afiliată politic, atunci e a unui trust media, sau a unui „bau-bau”, și invers. Voi de-ai cui sunteţi, pe cine „slujiţi”? Credeţi că poate exista presă independentă în Moldova?

CZ: Pentru a evita vorbe de acest fel, o perioadă îndelungată, nu am abordat subiecte despre politicieni, ca să nu se facă cumva o asociere. Noi „slujim” publicul şi cred că e cea mai onorabilă slujire dintre toate. Nu producem ştiri, analize şi sinteze politice, mai ales, dintre cele care ar favoriza pe cineva.

SJ: PetruEA este revista Stellei Jemna, a Cristinei Zavatin şi a Cristinei Mogîldea, candidate din partea partidului „Femeile vor, pot şi fac”.

CM: Ca publicaţie on-line pentru femei, am marginalizat din start sfera politicului şi nu cred că suntem „atribuibili” vreunui actor politic. Cât priveşte factorul economic, indiscutabil că acesta există. Există pe două direcţii: din partea comanditarilor de publicitate şi din partea cititorilor. Provocarea cea mare e să nu facem compromis la calitate. În definitiv, e chiar mai uşor pentru noi să fim independenţi, din moment ce nu ne situăm pe filiera de ştiri, chiar dacă avem materiale de actualitate. Cei care au cu adevărat probleme în a-şi defini independenţa editorială şi financiară sunt marii actori ai instituţiilor ce fac ştiri.

Care sunt subiectele cele mai accesate și citite de pe PentruEA.md?

CZ: În general, am reuşit să ne specializăm în Istorii din străinătate şi Istorii de succes local, să abordăm într-o manieră mai dezinhibată bărbaţii în rubrica EL despre EA.

SJ: Câte femei atâtea păreri. Statistic vorbind, lucrurile se schimbă de la o lună la alta, în funcţie de ce consideră mai important femeile „care gândesc, citesc şi cheltuiesc”. Eu consider că rubrica EL despre EA este cea mai populară. Or, e simplu, o femeie întotdeauna vrea să ştie ce cred bărbaţii despre ea.

CM: Previzibil, cele mai vizualizate sunt materialele desprecelebrități, coafuri, reţete, mirese şi alte lucruri mondene. Însă satisfacţia cititorului nu poate fi măsurată cu indicatori cantitativi, de aceea feedback-ul sau răspunsurile apreciative la unele materiale de rezonanţă sunt la fel de importante ca şi vizualizările.

Din echipa revistei fac parte jurnaliști, graficieni, fotografi, dezvoltatori web și… un psiholog. De ce un psiholog? Care este misiunea lui în această schemă? Credeţi că fiecare instituţie mediatică ar trebui să angajeze un specialist în psihologie?

CZ: Într-adevăr, suntem o echipă mare, o revistă nu este un One Man Show. Fără echipă şi oameni potriviţi la locul potrivit nu faci nimic. Cred că un psiholog este binevenit într-o instituţie mediatică, pentru ca „să aibă grijă” de neuronii noştri şi ai cititorilor. În cazul PentruEA.md, Daniela Terzi-Barbăroşie e persoana care moderează un forum şi scrie articole pe teme specializate din psihologie.

SJ: Avem o echipă mare, pe care o apreciez foarte mult pentru entuziasmul fiecărui membru. Împărtăşim cu toţii, inclusiv psihologul, aceleaşi idei. Deşi profesia de psiholog este mai puţin înţeleasă şi cunoscută la noi, aceasta începe să fie tot mai solicitată.

CM: Psihologul face parte din echipa care scrie şi ideea noastră este să oferim materiale relevante, sfaturi şi opinii ale unui specialist real, profesionist şi care înţelege bine femeile.

Care sunt proiectele voastre? Pregătiţi produse noi sau poate aveţi proiecte noi, sunt șanse să vedem în timpul apropiat și un PentruEL?

CZ: Evident că avem planuri şi idei noi, în scurt timp, cu siguranţă, le veţi putea vedea. Vor fi schimbări spre bine în ceea ce priveşte designul, conţinutul, produsul per ansamblu. Să ştiţi că nu sunteţi primii care ne „tachinează” cu întrebarea când va fi şi PentruEL.

SJ: Hmmm, în ţara asta, mai tot este creat PentruEL, inclusiv femeia. Atunci când jumătate din membrii Parlamentului vor fi femei, promit să mă gândesc şi la PentruEL.

CM: Ne propunem să lucrăm pe diversificarea conţinutului, dar în principal, în viitor, internauţii vor vedea un format nou, îmbunătăţit, cu un conţinut nou. Mai lucrăm şi la două idei care au derivat din proiectul iniţial PentruEa. Dar pe acestea le lăsăm să fie surpriză!

Autor:  Victor Gotișan
Sursa: Revista „Mass-Media” editată de Centrul Pentru Jurnalism Independent

Distribuie articolul: