Pactul de început de an poate fi un instrument eficient pentru motivare şi de creştere, dacă este bine elaborat. Pentru că gălăgia în jurul acestui subiect e mare, vreau să împărtăşesc cu voi cîteva recomandări formulează psihologii pentru elaborarea şi implementarea acestor „rezoluţii”. 1. Alege un scop specific şi realistic
Să analizăm un exemplu: în fiecare an, milioane de adulţi – mai multe femei – iau decizia de a „pierde în greutate” pe parcursului anului viitor. Psihologii susţin că în loc de această formulare ambiguă, este bine să ne concentrăm pe ceva mai concret şi în conformitate cu realitatea. De exemplu, să vă propuneţi să daţi jos cîte 2 kg pe lună (sau 5 în jumătate de an, etc.). Alegerea unui obiectiv concret, realizabil, de asemenea, ne oferă posibilitatea să planificăm acţiunile pe care avem de gând să le întreprindem pentru a ne atinge obiectivul pe parcursul anului.

2. Alege doar un singur scop
Deşi este posibil să aveţi o listă lungă de obiective la diferite subiecte, unii psihologi sugerează că ar trebui să alegeţi doar una şi să vă concentraţi toată energia pentru realizarea ei, decât să vă irosiţi resursele pentru o serie de obiective diferite. Dacă însă eşti hotărâtă şi pusă pe fapte mari, poţi alege cîteva obiective, cu aceeaşi tematică, că împreună vor converge spre realizare unui vis mai mare.

3. Nu aştepta noaptea Revelion
Planificarea este o parte esenţială pentru realizarea unui scop. Mulţi psihologi cred că este mai bine să alocăm ceva timp de planificare înainte de a formula rezoluţia propriu-zis, meditînd şi informîndu-vă despre felul în care vreţi să abordaţi o schimbare majoră la nivel comportamental, de exemplu. Puteţi începe prin scrierea obiectivului, apoi să faceţi o listă de lucruri pe care le-aţi putea face pentru a atinge acest obiectiv şi să vă gîndiţi ce obstacolele v-ar putea sta în cale. În baza celor analizate, puteţi deja vedea mai concret care acţiuni sunt mai fezabile şi într+un final, vă puteţi elabora rezoluţia.

4. Start cu paşi mici
Asumarea unui umăr mare şi divers de obiective este motivul pentru care multe rezoluţii nu au succes. Epuizarea în sala de sport sau înfometarea sunt un fel de soluţii pentru atingerea obiectivului de a pierde în greutate, dar sunt radicale, neplăcute, inutile pe termen lung, şi cu certitudine, vor duce la sabotarea obiectivului per se. Şi dimpotrivă, adoptarea unor unor măsuri concrete, mici, uşor de realizat, plăcute şi lejere, vă vor ajuta în cele din urmă să vă atingeţi scopul cel mare.
E ca în sport: atunci cînd un sportiv/ o sportivă îşi propune să alerge la un maraton sau campionat, va începe prin a merge la antrenamente!
Dacă vrei să te alimentezi mai sănătos, începe prin înlocuirea unora dintre alimentele tale preferate, dar nesănătoase, cu alimente mai nutritive. Deşi poate părea un început lent, aceste mici schimbări ne ajută să însuşim obiceiurile noi – să nu renunţăm la maraton – şi astfel creşte probabilitatea de succes pe termen lung.

5. Evită repetarea eşecurilor
O altă strategie pentru păstrarea rezoluţiei de Anul Nou este să nu facem aceeaşi rezoluţie, an după an. Atunci cînd îţi propui ceva să faci, ai şi convingerea că vei reuşi, dar dacă îţi setezi din nou acelaşi scop înseamnă că ai eşuat anterior, ceea ce îţi va compromite încrederea în sine.
Dacă totuşi, optezi pentru acelaşi obiectiv, evaluează bine acţiunile întreprinse atunci, fii detectivul propriului eşec: ce nu a mers bine, ce am făcut şi ce nu am făcut, ce pot face altfel? Care strategii au fost mai eficiente? Care au fost mai puţin eficace? Ce v-a împiedicat să vă realizaţi rezoluţia? Prin schimbarea abordării şi acţiunilor, este posibil ca la anul viitor să aveţi altceva inclus în rezoluţie!

6. Ţine minte că schimbarea este un proces de durată
Aceste obiceiuri nesănătoase pe care încerci să le schimbi probabil că „s-au bucurat” de cîtiva ani „buni”a avut ani pentru a deveni „obiceiurile tale”. Atunci cum se face că ne dorim să le dezrădăcinăm în cîteva zile, săptămâni sau luni? Este posibil să dureze mai mult decât ne-ar plăcea, dar ţine minte că atingerea obiectivului nu este o cursă la linia de sosire. Odată ce aţi făcut angajamentul de a schimba un comportament, pentru a menţine rezultatul atins se poate întîmpla că va trebuie să lucrezi pentru tot restul vieţii tale (şi nu e vorba doar de kg aici!).

7. Nu admite ca micile poticniri să-ţi saboteze întreaga rezoluţie
Confruntarea cu unele regrese în atingerea obiectivului este unul dintre cele mai frecvente motive pentru care oamenii renunţă la rezoluţia de Anul Nou. Recăderea bruscă într-un obicei prost, nu trebuie percepută ca pe un eşec. Calea spre obiectivul propus nu este una dreaptă şi există întotdeauna riscul apariţiei unei probleme. Este mai eficient să fim pregătite pentru asemenea confruntări decît să capitulăm la prima ezitare şi să percepem recidivele ca oportunităţi de învăţare.
dacă ştii din experienţă că recidivele te blochează, poţi încerca să ţii un jurnal, pentru realizarea rezoluţiei, şi să notezi informaţii importante despre momentul declansării recidivei. Această analiza te va ajuta să identifici factorii declanşatori şi deci, să-i eviţi sau să te înveţi să-i gestionezi într-un alt mod decît revenind la vechile obiceiuri. Înţelegerea provocărilor cu care te confruntaţi, te va face mai pregătitî să le faci faţă în viitor.

8. Fă-ţi complici printre membrii familiei sau prieteni
Da, probabil ai auzit acest sfat un milion de ori, dar acest lucru se datorează faptului existenţa unui sistem, grup de suport, echipă de susţinători, etc. chiar funcţionează. Având un grup de suport solid îţi vei menţine motivaţia şi interesul pentru atignerea obiectivului. Explică complicilor care sunt obiectivele tale şi solicită-le explicit să te ajute să ţi atingi. Asigură-te că ai oameni bine intenţionaţi în jur, în parcursul tău către realizarea scopului.

9. Împrospătează-ţi motivaţia
În primele zile de la adoptarea Rezoluţiei de Anul Nou, te vei simţi încrezătoare şi foarte motivată să-ţi realizezi obiectivul. S-ar putea întîmpla chiar să ţi se pară prea uşoară sarcina.
După care, confruntarea cu realitatea („iar aglomeraţia asta în sala de sport???” sau ameţeli cumplite şi dureri de cap cauzate de renunţarea la nicotină sau cofeină), poate determina o scădere a motivaţiei tale pentru realizarea Rezoluţiei de Anul Nou. Atunci când te confrunţi cu astfel de momente, aminteşte-ţi de ce faci acest lucru. Ce ai de câştigat prin atingerea obiectivului.? Găseşte surse de inspiraţie, care să te ţină pe val atunci când treci prin etape mai dificile şi vei fi mîndră de tine în scurt timp.

10. Continuă să lucrezi
De multe ori, către sfîrşitul lunii februarie, mulţi oameni îş pierd acea scânteie iniţială de motivare pe care au simţit-o imediat după elaborarea Rezoluţiei de Anul Nou. Pastrează această inspiraţie pentru toată viaţa, continuând să lucrezi la obiectivele tale, pentru că astfel îţi vei vedea visul cel mare – realizat. Dacă abordarea din acest an nu a dat roade, reevaluează-ţi strategiile şi dezvoltă un nou plan.
dacă ai un jurnal, scrie despre succesele şi luptele tale. Notează motivele pentru care ţia-u propus acest scop şi rezultatul final al efroturilor tale, descrie cît mai detaliat cum va fi atunci cînd visul tău va fi realitate şi revină la aceste pasaje ori de cîăte ori simţi că cedezi sau că ţi-ai pierdut motivaţia.

Distribuie articolul: