Diferenţele structurale ale cerebelului sunt asociate cu unele aspecte ale autismului, conform unui studiu recent realizat de cercetătorii de la Columbia University Irving Medical Center (CUIMC). Descoperirile au fost publicate pe 11 iulie în jurnalul PLOS ONE.

Cerebelul (cerebellum – creier mic în latină) este numai 10% din totalul volumului creierului, deşi în componenţa acestuia intră 80% dintre toţi neuronii. Se credea că acesta are în principal funcţiile motorii, dar studiile recente sugerează că are şi un rol important în învăţarea implicită (extragerea regulilor de bază fără instrucţiuni explicite), dar şi în funcţiile senzoriale şi cognitive, relatează Medical Xpress.

Multe studii de imagistică ale creierului în ceea ce priveşte autismul se concentrează pe telencefal, care este mai mare decât cerebelul, deşi are mai puţini neuroni. Această lacună în cercetare are la bază dificultatea de analizare a structurii complexe a cerebelului cu ajutorul tehnicilor convenţionale. Totuşi, un astfel de demers este crucial, având în vedere densitatea extrem de ridicată de neuroni din cerebel. „Imaginează-ţi că analizezi doar 20% din neuronii creierului şi încerci să schiţezi o imagine cuprinzătoare a dezvoltării atipice la oameni bazată pe o cunoaştere atât de limitată”, a precizat Kristina Denisova, autoare a studiului.

Pentru a analiza această structură complexă a creierului, cercetătorii au aplicat analiză fractală 3D la datele RMN pentru a estima dimensiunea fractală – o măsură a complexităţii structurale – a stratului exterior al creierului la 20 de băieţi cu autism cu vârstele cuprinse între 6 şi 12 ani şi la grupul de control format din băieţi de 18 ani.

Au găsit că băieţii cu autism aveau o dimensiune fractală mai mică – indicând o suprafaţă mai plană – în cortexul cerebral drept comparativ cu cei din grupul de control. Întrucât partea dreaptă a cerebelului susţine procesarea limbii în indivizii în creştere, descoperirea arată că o suprafaţă mai netedă a cerebelului poate fi asociată cu dificultăţile de comunicare în cei cu autism.

În studiile anterioare, trăsăturile atipice din cerebel au fost asociate cu autismul, dar descoperirile au fost inconsistente. „Studiul nostru este primul care analizează structura cerebelului în timp ce se controlează volumul şi alte variabile”, a precizat Guihu Zhao, autorul principal al studiului.

De asemenea, oamenii de ştiinţă au găsit că dimensiunea fractală este asociată şi cu diferenţele în capacităţile cognitive şi de comunicare ale copiilor – regiuni care sunt deseori afectate de autism. În general, băieţii cu autism care aveau aptitudini de comunicare mai bune aveau o structură cerebrală care tindea mai mult spre normal.

Foto: Otsimo.com