E omul care zâmbește involuntar și sincer, chiar dacă nu te cunoaște. Astfel ne-a întâmpinat directoarea generală Farmacia Felicia, Natalia Sturza – o femeie pentru care sinceritatea este cartea de vizită, iar perseverența îi este trecută în CV. Ne-a povestit în cadrul unui interviu despre experiența unică pe care a trăit-o la Electric Ultra Maraton, despre ocupația pentru care acum nu-i mai ajunge timp și de ce nu are vise.

Natalia, spuneți-ne de unde ați pornit în carieră și ce visați să deveniți „când veți crește mare”?

M-am prins acum 2-3 ani că trebuie să am vise. La toate trainingurile motivaționale ni se spune asta: că trebuie să avem vise, că trebuie să le scriem și să le ordonăm – eu nu am avut vise niciodată. Ceea ce aveam în minte erau niște fragmente de idei și eram sigură că se vor realiza.

Mi-am dorit să fiu dresoare de animale în circ, apoi profesoară, inspirată de profesia mamei mele, însă dincolo de astea erau anumite idei pe care știam că le voi reuși în viață: că voi avea o familie cu 3 copii și o casă cu poartă în pădure.

Am ajuns să fac Universitatea de medicină, fără să fi vrut vreodată să devin medic. Totul s-a întâmplat în exact 2 zile. După 3 ani de muncă în calitate de medic rezident și, căutând ceva mai mult, am venit să mă angajez la Felicia pentru turele de noapte. M-au refuzat frumos atunci, însă exact peste 10 ani am revenit la Felicia să mă angajez ca și director adjunct și m-au primit cu brațele deschise. Le amintesc mereu despre asta… (râde).

Acum v-ați întoarce la medicină?

Am marele lux să nu plec departe de medicină. Când am făcut a doua facultate deja am înțeles că îmi reușește și domeniul managementului de companie. Este pentru și despre mine. Zilnic îmi sunt foarte utile cunoștințele în medicină. Am mereu un halat alb în dulapul din birou. Când îmi e dor de „halat alb”, așa cum spune mămica mea, îl îmbrac pe cel cu insigna Felicia și mă simt foarte bine.

Ce a contat în creșterea profesională în cazul dvs, ce situații sau persoane v-au marcat?

Eu am avut marele noroc să întâlnesc în activitate colegi și mentori excepționali. Pe de altă parte, am avut îndrăzneala să fac un pic mai mult decât trebuie. Întotdeauna când sunt întrebată care e secretul, le spun tinerilor că secretul este să faci mereu un pic mai mult decât ți se cere. Dacă asta îți place, fă mai mult și astfel înveți și capeți experiențe.

La fel, am avut noroc de oameni profesioniști. Și zic mereu, dacă ai înțelepciunea să lași deoparte emoțiile și să înveți din orice experiență, atunci pot spune sigur: cel mai mult le sunt recunoscătoare eșecurilor și oamenilor care la un moment mi-au pus poate bețe în roate. Sunt pregătită să le spun mulțumesc direct, în față.

Ce calități v-au propulsat sau recomandat mereu?

Trebuie să fii mereu onest și sincer. Minciuna, în relația cu colegii, cu partenerii, cu clienții, cu echipa nu este de iertat. Sinceritatea este principala calitate pentru un conducător, care este, hai să recunoaștem, un exemplu. Mulți îmi spuneau că un director, conducător nu trebuie să fie atât de binevoitor, de zâmbitor și încercam să mă schimb, să fiu mai serioasă, să nu zâmbesc… Nu mi-a reușit. Sunt convinsă că anume sinceritatea și zâmbetul m-au ajutat să merg înainte.

Ce nu-și permite să facă un director de companie atât de mare?

Să dansez. Eu am făcut mulți ani dansuri populare, iar când au crescut un pic fetele, am dansat și împreună. Au fost cele mai frumoase emoții trăite vreodată – mama cu două fiice pe aceeași scenă, copii și „veterani”. Am dansat 10 ani încă, iar după nașterea celui de-al treilea copil nu mi-a reușit să mai revin. Și fetele, de când sunt studente, nu mai au timp de dans popular.

Ați acceptat participarea în Electric Ultra Maraton – cum a fost aceasta și ce concluzii aveți la întoarcerea acasă?

Parcă mi-am lăsat o piele de șarpe, simțurile s-au intensificat la maxim, iar acum sunt mult mai conștientă de multe. Decizia de a pleca într-un maraton pe mașini electrice cu mulți km în față, a fost luată în câteva minute.

Iar nouă ne plac foarte mult provocările – această experiență s-a pliat foarte bine și a adus cu sine o multitudine de idei sustenabile pe care le-am putea implementa personal, dar și în activitatea Farmaciei Felicia.

Susținerea echipei și a comunității online ne-a fost de un real folos. Ne dădeau idei, primeam o mulțime de mesaje, reminder să nu uităm de un detaliu sau altul… Lumea demult aștepta să luăm o direcție mai sustenabilă, iar toată agitația care s-a creat în jurul ideii a fost chiar foarte încurajatoare. Cine, dacă nu noi? Chiar și revelionul în companie și-a schimbat tematica, între timp, și va fi unul ECO.

Aceste activități sunt despre conștientizare. Ce își propune Felicia în 2020 în acest sens?

E o asumare pe care ne-o luăm pe mulți ani înainte, pentru schimbări masive. Vom crea containere pentru colectarea a medicamentelor expirate, a tehnicii medicale ieșite din uz de la clienții noștri. Vom renunța la imprimarea de pliante și broșuri și la pungile de plastic din farmacii.

În mediu avem peste 14-15 mii clienți pe zi, așa că pentru început doar parțial vom acoperi această necesitate cu pungi biodegradabile, iar pe parcurs în totalitate.  Vom renunța la cardurile noastre din plastic și vom recomanda clienților o aplicație mobilă care va înlocui toate beneficiile unui card. Sper foarte mult ca până în vara anului 2020 să o avem gata.

EA.md are și un proiect interesant, prin care ne propunem să aflăm ce-și doresc femeile de la viața lor peste un an. La vârsta pe care o aveți, ce vă doriți într-un an?

În mine luptă mereu două personalități: cea de soție și mamă și cea de conducător. Ca și mamă, aștept peste un an ca și mezinul familiei să meargă la școală, toată lumea să fie realizată și sănătoasă, iar copiii mai mari să finalizeze studiile cu brio.

La Felicia ne-am pus un scop, să avem recunoașterea clienților pentru o rețea unde omul vine nu doar să își procure medicamente, ci vine pentru un sfat, un ajutor, să aducă la reciclare produsele care îi creează disconfort acasă. Vrem ca omul să aibă acces la o aplicație mobilă, la un magazin online – vreau să fim numărul 1 în calitatea relației cu clienții noștri. Sunt sigură că vom reuși, având o echipă atât de dedicată și de profesionistă.

P