Semintele sunt o mare sursă de sănătate și energie, atât de necesare în această primăvară. Specialistul în nutriție, Maria-Victoria Racu a realizat un top al semințelor pe care le găsim cu ușurință pe rafturile magazinelor autohtone și ne spune de ce este important să le includem în alimentația zilnică. 

Un plus de sănătate pentru meniul tău

La început de primăvară suntem într-o criză de vitamine, minerale și energie. Datorită alimentației „de iarnă”, mai sărăcăcioasă în nutrienți. Și dacă nu am apucat să o suplimentăm corespunzător, suntem pe calea să devenim prizonieri ai unei astenii de primăvară. Iar simptomele ei nu sunt dintre cele mai plăcute – de la starea de melancolie și oboseală până la depresie.

Cum rezolvăm?

Până la apariția fructelor și legumelor bogate în nutrienți putem apela la suplimente alimentare, sau la alimentele concentrate în nutrienți. Și semințele ar fi printre primele opțiuni.

Motivele de bază sunt:

  • Reunirea într-un volum mic a unei cantități considerabile de nutrienți, necesari pentru dezvoltarea unei plante noi
  • Accesibilitatea, dar și prețul relativ redus pentru această bogăție de nutrienți
  • Ușurința în utilizare. Potrivirea semințelor atât la o supă-cremă, salată sau garnitură, cât și la un desert delicios și sănătos

Am pregătit mai jos o listă a semințelor, pe care le putem găsi cu ușurință pe rafturile autohtone, dar și ne putem permite utilizarea zilnică a acestora.

  1. Semințele de floarea-soarelui. Bogăția acestor semințe pe teritoriul autohton le plasează în fruntea clasamentului și le face accesibile pe parcursul întregului an. Iar bogăția fibrelor, proteinelor, vitaminei E și a manganului le face și un aliment „must-have” pe masa noastră, în special primăvara devreme.

Și beneficiile? Reducerea maladiilor inflamatorii, precum artrita, reglarea zahărului sangvin în cazul diabeticilor, dar și îmbunătățirea aspectului tenului, datorită vitaminei E.

  1. Semințele de in. O sursă foarte bogată de fibre și acizi grași omega 3, alături de mangan și vitamina B1. Acizii grași omega 3 pot fi găsiți în semințele de in în forma cea mai disponibilă pentru organism. Totodată, pentru a-i prelua la maxim, este recomandat să optăm pentru uleiul preparat din acestea sau la semințele măcinate în prealabil.

Și beneficiile? Reducerea colesterolului sangvin și a riscului bolilor cardiovasculare, reglarea zahărului din sânge și a tranzitului intestinal. Să nu uităm și de buna dispoziție, datorită acizilor grași omega 3 și a unei doze bune de antioxidanți.

  1. Semințele de chia. Deși sunt asemănătoare cu cele de in, mai conțin și un plus de magneziu, dar și mai multe proteine. Spre deosebire de semințele de in, nu necesită a fi mărunțite pentru a obține cantitatea optimă de acizi grași omega 3.

Și beneficiile? Adăugate la iaurt, lapte sau terci și lăsate un timp pentru a-și mări dimensiunile, și-au demonstrat eficacitatea în reducerea poftei de mâncare, dar și reglarea zahărului din sânge. De asemenea, și-au demonstrat eficacitatea în cazul pacienților cu diabet zaharat de tip 2.

  1. Semințele de susan. Atât alb, cât și negru. O sursă excelentă de proteine, acizi grași omega 6, cupru și calciu. Pe lângă aceasta, susanul posedă în compoziție și multipli antioxidanți cu beneficii demonstrate în cadrul numeroaselor studii.

Și beneficiile? Ușurarea simptomelor menopauzei și a nivelului de colesterol la consumarea zilnică a 40 grame de susan pentru două luni, dar și diminuarea stresului oxidativ în cazul sportivilor de performanță.

  1. Semințele de dovleac. Pe lângă vitaminele și mineralele menționate anterior, conțin și fitosteroli- compuși ce și-au dovedit eficacitatea în reducerea colesterolului sangvin.

Alte beneficii? Consumate alături de semințele de floarea soarelui au capacitatea de a reduce riscul cancerului de sân. Ca și în cazul semințelor de susan au capacitatea de a reduce simptomele menopauzei.

Pentru un maxim de beneficii, optează pentru semințe de fiecare dată când te așezi la masă. Fă-le un produs „must-have” în bucătăria ta.

Fii atentă la alegerea ta!

Maria-Victoria Racu, medic nutriționist.

Sursa foto: Facebook.com, Google.com

Vezi și: 3 reguli de AUR ca să nu te îngrași în Post, de la medicul nutriționist Maria-Victoria Racu!